  • 1. Data: 2006-01-23 22:04:35
    Temat: Prawo pracy - wypowiedzenie zwykle a w trybie okreslonym przez art 23
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    Czesc!

    Moja firma zostala przejeta przez inna. Niezbyt mi sie to podoba. Mam
    pytanie jakie plusy i minusy (zarowno prawne (te glownie mnie interesuja)
    jak i powiedzmy etyczne) wiaza sie ze zlozeniem wypowiedzenia przez
    pracownika w zwyklym trybie (z okresem wypowiedzenia), a jakie w trybie
    okreslonym przez art 23 kodeksu pracy, czyli bez okresu wypowiedzenia, ale z
    7 dniowym uprzedzeniem.

    Czy w tym drugim przypadku firma musi wyplacic jakas odprawe i jesli tak jak
    to blizej wyglada (kwota, zasady, kiedy jest wyplacana itd)?

    Pozwolilem sobie zadac to pytanie tutaj, a nie na grupie praca, gdyz pewnie
    tutaj znajde wiecej specow od prawa. Dzieki.

  • 2. Data: 2006-01-23 22:11:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    lobuziak napisał(a):

    > Czy w tym drugim przypadku firma musi wyplacic jakas odprawe i jesli tak jak
    > to blizej wyglada (kwota, zasady, kiedy jest wyplacana itd)?

    Nie musi.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 3. Data: 2006-01-23 22:55:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *lobuziak* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Czy w tym drugim przypadku firma musi wyplacic jakas odprawe i jesli tak jak
    > to blizej wyglada (kwota, zasady, kiedy jest wyplacana itd)?

    Poglądy są dwa, jeden taki, że skoro rozwiązanie w trybie art. 23(1)
    kp wiąże się z fikcją prawną rozwiązania przez pracodawcę to
    odprawa się należy. Jest też orzecznictwo SN (cytuję z pamięci), iż
    odprawa jest "w zasadzie" należna. Na tej podstawie czasem buduje się
    tezy, iż "czasem" jest nienależna.
    Na gruncie ustawy z 2003 r. o rozwiązywaniu stosunków pracy... trzeba
    uznać, że rozwiązanie w takim trybie może zostać uznane
    za współprzyczynę leżącą po stronie pracownika, zatem powinno
    wiązać się z wypłatą odprawy w wysokości określonej art. 8 tejże
    ustawy (1-3 wynagrodzenia miesięczne).
    Ale może z innej beczki: dlaczego nie podoba Ci się przejęcie przez
    nowego pracodawcę?

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 4. Data: 2006-01-23 22:56:18
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > Nie musi.

    Nigdy nie wyplaca, czy od czegos to zalezy i jesli tak od czego?

  • 5. Data: 2006-01-23 23:00:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *lobuziak* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Nigdy nie wyplaca, czy od czegos to zalezy i jesli tak od czego?

    Tu znów z pamięci wyciągam wyrok SN - "racjonalność decyzji". W razie
    sporu sąd będzie oceniał pobudki, dla których pracownik rezygnuje z
    pracy.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 6. Data: 2006-01-24 18:44:12
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > Tu znów z pamięci wyciągam wyrok SN - "racjonalność decyzji". W razie
    > sporu sąd będzie oceniał pobudki, dla których pracownik rezygnuje z
    > pracy.

    Generalnie nie planuje firmy ciagac po sadach. ;)

    Czyli powinienem domagac sie odprawy, czy nie w takiej sytuacji i jaka
    podstawe prawna podac?

    Brrr nieco to skomplikowane...

  • 7. Data: 2006-01-24 21:21:18
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

> [...]
    > odprawa się należy. Jest też orzecznictwo SN (cytuję z pamięci), iż
    > odprawa jest "w zasadzie" należna. Na tej podstawie czasem buduje się

    Przejrzalem cos takiego:

    http://prawopracy.fr.pl/akty_prawne.php?aktid=zwolni
    enia_grupowe.php
    (plus kodeks pracy oczywiscie)

    i nie wiem skad wziales, ze info, ze odprawa sie nalezy. Doprecyzowujac
    zapewne zwalnialbym sie sam, badz moze jeszcze ktos, ale na pewno nie bedzie
    to zwolnienie grupowe, tzn. nie spelni warunkow 10 pracownikow / 10 procent
    / 30 pracownikow.

  • 8. Data: 2006-01-24 21:22:22
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    lobuziak napisał(a):
> [...]
    > to zwolnienie grupowe, tzn. nie spelni warunkow 10 pracownikow / 10 procent

    a kto powiedział że odprawa należy się tylko przy zwolnieniach grupowych?

    KG

  • 9. Data: 2006-01-24 23:04:54
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *kam* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > a kto powiedział że odprawa należy się tylko przy zwolnieniach grupowych?

    Internet ma tę przykrą cechę, że można tam znaleźć różne stare
    sprawy. A to bywa niekiedy mylące.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 10. Data: 2006-01-25 19:11:15
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > Internet ma tę przykrą cechę, że można tam znaleźć różne stare
    > sprawy. A to bywa niekiedy mylące.

    czyli jesli dobrze rozumiem, na odprawe szans nie ma?