  • 1. Data: 2005-04-10 21:39:03
    Temat: Prawo pracy-okres próbny
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Czy bezpośrednio po zakończeniu obowiązywania umowy na okres próbny musi
    nastąpić podpisanie umowy o pracę, czy też podpisanie właściwej umowy może
    nastąpić po pewnym czasie przerwy np. kilku miesięcy? Czy można nawiązać
    dwie lub więcej umów na okres próby z jedną osobą?

  • 2. Data: 2005-04-10 21:45:03
    Temat: Re: Prawo pracy-okres próbny
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    A i jeszcze jedno: czy kandydat na stanowisko może legalnie, dobrowolnie np.
    przyjść na 1-2 dni do firmy, wykonać jakieś czynności, żeby pracodawca mógł
    ocenić jego umiejętności bez nawiązywania umowy na czas próbny, czy takie
    zachowanie stanowi już nawiązanie stosunku pracy?

  • 3. Data: 2005-04-10 21:57:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    takie
    > zachowanie stanowi już nawiązanie stosunku pracy?

    Zgodnie z prawem nie może. To jest właśnie okres próbny, pracownik
    pracujący pracuje. Jeśli sprawa zostanie ujawniona, to tym samym
    pracodawca będzie odpowiadał po prosu z zatrudnienie delikwenta "na
    czarno". Istnieje kilka alternatywnych sposobów obejścia tego, no ale
    chyba nie miejsce na to, by pouczać. Wystarczy zapytać byle
    przedsiębiorcę zatrudniającego ludzi, bo praktyki są powszechne i o ile
    nie naruszają jakoś nagminnie prawa pracowniczego, to z reguły nie
    powodują większego zainteresowania organów kontroli.

    A odpowiadając na pytanie z pierwszego postu, to możesz z pracownikiem
    zawierać kilka umów na czas określony, ale wiąże się to z uznaniem
    którejś tam kolejnej za umowę o pracę na czas nieokreślony. Moim zdaniem
    nie można zawierać więcej niż jednej umowy na okres próbny, bowiem
    pozostaje to w sprzeczności ze społeczno-gospodarczym celem takiej
    czynności prawnej.

  • 4. Data: 2005-04-10 22:36:22
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d3c7ou$2qe$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > A odpowiadając na pytanie z pierwszego postu, to możesz z pracownikiem
    > zawierać kilka umów na czas określony, ale wiąże się to z uznaniem
    > którejś tam kolejnej za umowę o pracę na czas nieokreślony.
    Trzeciej, licząc jako pierwszą umowę zawartą po 1.05.2004 i jeśli czas
    pomiędzy umowami nie przekroczył miesiąca - KP art. 25^1.

    Jotte

  • 5. Data: 2005-04-10 22:50:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Trzeciej, licząc jako pierwszą umowę zawartą po 1.05.2004 i jeśli czas
    > pomiędzy umowami nie przekroczył miesiąca - KP art. 25^1.

    Ponieważ właśnie nie zawsze jest to trzecia (odstępy, okresy próbne i

  • 6. Data: 2005-04-11 10:12:06
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d3cash$imt$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

    > Ponieważ właśnie nie zawsze jest to trzecia (odstępy, okresy próbne i
    > inne dyrdymały), to dlatego nie napisałem, że dokładnie trzecia. :-)
    To doprecyzujmy dalej.
    Umowa na okres próbny (do 3 mies.) to osobny typ umowy. Pomimo, że siłą
    rzeczy jest na czas określony, to się do takich nie zalicza. Nie jest
    wliczana do wymienionych dwóch kolejnych umów na czas określony, po których
    (przy spełnieniu warunków, o których pisałem wyżej) trzecia jest umową na
    czas nieokreślony.

    Jotte

  • 7. Data: 2005-04-11 13:35:45
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Piotr [trzykoty] napisał:

> [...]
    > nastąpić po pewnym czasie przerwy np. kilku miesięcy? Czy można nawiązać
    > dwie lub więcej umów na okres próby z jedną osobą?

    Umowa na okres probny z danym pracodawca, na danym stanowisku moze byc
    tylko jedna. Nie mozna zawierac kolejnej umowy na okres probny.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 8. Data: 2005-04-11 15:05:05
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > pracujący pracuje. Jeśli sprawa zostanie ujawniona, to tym samym
    > pracodawca będzie odpowiadał po prosu z zatrudnienie delikwenta "na

    Dyskutowałbym czy to będzie praca na czarno. Powiedziałbym, że należałby
    to uznać tę drugą umowę na okres próbny za umowe na czas określony.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 9. Data: 2005-04-11 17:18:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dyskutowałbym czy to będzie praca na czarno. Powiedziałbym, że
    należałby
    > to uznać tę drugą umowę na okres próbny za umowe na czas określony.

    Źle mnie zrozumiałeś. Ja się odnosiłem do propozycji pracy przez kilka
    dni "na próbę" bez jakiejkolwiek umowy. Oczywiście, że jeśli gość zawrze
    drugą umowę na okres próbny, to nie możemy mówić o praczy "na czarno", a
    jedynie o skutkach ubocznych wynikających z faktu, ze próbować można
    tylko raz. Skutkach, które opisałeś, czyli że jest to po prostu zwykła
    umowa na czas oznaczony.

  • 10. Data: 2005-04-11 17:32:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > jedynie o skutkach ubocznych wynikających z faktu, ze próbować można
    > tylko raz. Skutkach, które opisałeś, czyli że jest to po prostu zwykła

    To ja chyba nie do końca zrozumiałem :)