  • 1. Data: 2004-05-12 05:19:44
    Temat: Prawo pracy - jak lepiej rozwiazac stosunek pracy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Chłopak - 1,5 roku pracy. Umowa o pracę na czas określony kończy się z
    końcem maja. Pracodawca zaproponował rozwiązanie za porozumieniem stron
    już teraz argumentując, że dzięki temu będzie miał 9 miesięcy bezrobocia,
    a tak miałby 6 miesięcy. Prawdopodobnie będzie to zwolnienie grupowe -
    bardzo duży zakład i wiele osób. Orientuje się, ktoś, czy to prawda? I
    jakie jeszcze mogą się tu kryć "kruczki". Bo pracodawca zyskuje pół
    miesiąca pensji na pewno. Pytanie, co pracownik tak naprawdę zyskuje.

  • 2. Data: 2004-05-12 08:43:35
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > jakie jeszcze mogą się tu kryć "kruczki". Bo pracodawca zyskuje pół
    > miesiąca pensji na pewno. Pytanie, co pracownik tak naprawdę zyskuje.

    oczywiście , nie można wykluczyc dobrej woli pracodawcy, jednak ...

    prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu, który spełnia warunki określone w
    ustawie (ściśle w art. 23 ustawy o "bezrobociu") po upływie 7 dni od dnia
    zarejestrowania. W przypadku rozwiązania stosunku pracy w drodze porozumienia
    stron nastąpiło z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia
    zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy prawo do zasiłku przysługuje po
    upływie 90 dni od dnia zarejestrowania (art. 27 ust. 2 pkt. 2 ww. ustawy).
    Zatem pierwszy minus dla pracownika.
    Długość okresu pobierania zasiłku zależy od miejsca zamieszkania (a ściślej od
    stopy bezrobocia w powiecie), a nie od "przyczyny" powstania prawa do zasiłku
    (art. 25 ustawy). Co do zasady okres wynosi 6 miesięcy w powiatach gdzie stopa
    jest wysoka może byc przedłużony do 12 lub 18 miesięcy. Okres pobierania
    zasiłku ULEGA SKRÓCENIU o okres niepobierania zasiłku z przyczynm wymienionych
    w art. 27 ust. 1 i 3 czyli o te 90 dni. to jest drugi minus dla pracownika.

    No a teraz plusy:

    Odprawa - pracownikowi, związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach
    grupowego zwolnienia przysługuje odprawa, w n tym przypadku 1 miesięczna.
    Pamiętać tylko trzeba, że inicjatywa MUSI wyjść od pracodawy. A zatem żadne Pan
    napisze pisemko i ja się zgodzę i będzie to w ramach zwolnienia grupowego.
    Najlepiej jak "kadry napiszą" z podaniem przyczyny leżącej u podstaw
    porozumienia.

    art. 9 ustawy o "grupówkach" - w razie ponownego zatrudniania pracowników w
    tej samej grupie zawodowej pracodawca powinien zatrudnić pracownika, z którym
    rozwiązał stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia, jeżeli zwolniony
    pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy w ciągu roku od
    dnia rozwiązania z nim stosunku pracy. chociaż przy umowie na czas określony i
    w dodatku w opisywanej sytuacji znaczenie raczej marginalne.

    Wnioski:
    byc może pracodawca chce "wrzucić" tego pracownika do limitu porozumień. Tzn.
    Liczby odnoszące się do ilości pracowników, kórzy są zwalniani obejmują
    pracowników, z którymi w ramach grupowego zwolnienia następuje rozwiązanie
    stosunków pracy z inicjatywy pracodawcy na mocy porozumienia stron, jeżeli
    dotyczy to co najmniej 5 pracowników (art. 1 ust. 2 ww. ustawy) Może zatem
    pracodawcy brakuje tego piątego ?

    Więcej mi na myśl nie przychodzi.

    Paweł

  • 3. Data: 2004-05-12 12:21:01
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 12 May 2004 07:19:44 +0200, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik
    napisał(a):
    > a tak miałby 6 miesięcy. Prawdopodobnie będzie to zwolnienie grupowe -

    Prawdopodobnie?

    Lepiej dobrze poinformować się w kadrach co oni chcą zrobić , bo zamiast 6
    miesięcy bezrobotnego może mieć tylko 3
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)