  • 1. Data: 2005-06-20 16:15:03
    Temat: Prawo pracy+ciąża+opinie, help.
    Od: "Aneta" <j...@g...pl>

    Witam serdecznie,
    prosiłabym o opinie, może jest na forum BHPowiec ...
    Otóż, przez wzglad na 5ty miesiąc ciąży mój pracodawca zasugerował mi
    dzisiaj, iż niebawem z powodu, iż nie mogę w swietle prawa pracy spędzać
    więcej niż 4h przed monitorem komputerowym, a moja praca polega na tym w
    100%, najprawdopodobniej w najblizszym czasie, o tyle zmienią się moje
    warunki pracy, iż po 4h będę jeździła spory kawałek do innej siedziby firmy,
    gdzie jest dla mnie praca 'nie przy komputerze'. Przyznam, że obawiam się
    tego, iż brzuszek szybko rośnie, lato zapowiada się gorąco, a o 12 w
    południe sa zazwyczaj największe upały. Nie jeżdżę samochodem, więc jazda po
    mieście tramwajem, po długim spacerze do przystanku z msca pracy wydają mi
    się już teraz problemem. Czy mogę odmówić tych wycieczek i poprosić (nie
    mają dla mnie odpowiedniej pracy niekomputerowej w stałym mscu pracy) w
    takim przypadku o zwolnienie ze świadczenia pracy przez kolejne 4h, po 12tej
    aż do rozwiazania?
    Serdecznie proszę o opinie i podzielenie się doswiadczeniami. Może któraś
    żona, dziewczyna lub Wy, dziewczyny same miałyście takie dylematy?

  • 2. Data: 2005-06-20 17:41:59
    Temat: Re: Prawo pracy+ciąża+opinie, help.
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > mają dla mnie odpowiedniej pracy niekomputerowej w stałym mscu pracy) w
    > takim przypadku o zwolnienie ze świadczenia pracy przez kolejne 4h, po

    Pracownicy w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce
    pracy - art 178 par 1 kp. Musisz sprawdzic w umowie w jaki sposob okreslono
    tam miejsce swiadczenia pracy. Jesli przez podanie konkretnego adresu to
    tylko od Ciebie zalezy czy wyrazisz zgode na prace w innym miejscu. Jezeli
    miejsce swiadczenia pracy okreslono poprzez okreslenie granic
    administracyjnych miejscowosci, to wowczas pracodawca moze polecic , w
    ramach swoich kierowniczych kompetencji , wykonywanie pracy w innym miejscu
    /byle w granicach administracyjnych miejscowosci/.

    Pracodawca nie moze rowniez wypowiedziec ci warunkow umowy o prace w czesci
    okreslajacej miejsce jej swiadczenia /ani w zadnej innej/

    Z prosba o zwolnienie z obowiazku swiadczenia pracy zawsze mozesz sie
    zwrocic ale pracodawca moze wyszukac dla ciebie jakakolwiek inna prace /byle
    nie wzbroniona dla kobiet w ciazy/ i wowczas bedziesz musiala ja swiadczyc.
    Dopiero jesli nie ma dla ciebie innej /nieszkodliwej/ pracy bedzie musial
    zwolnic cie z obowiazku jej swiadczenia.

    Dan.

  • 3. Data: 2005-06-20 20:30:17
    Od: "Aneta" <j...@g...pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > swiadczyc. Dopiero jesli nie ma dla ciebie innej /nieszkodliwej/ pracy
    > bedzie musial zwolnic cie z obowiazku jej swiadczenia.

    Serdecznie dziękuję za dobre wieści. Moje miejsce pracy jest jasno
    określone, wprawdzie nie adresem, ale nazwa działu, który znajduje się
    dokładnie i TYLKO tam, gdzie dotąd pracowałam, centrala zaś w śródmieściu
    Wwy. Podobno absolutnie nie mają dla mnie żadnej pracy w mscu, w którym
    dotąd pracowałam (to praca tylko komputerowa - obsługa infolinii tel. ), a
    wiec jestem dobrej myśli:).
    Pzdr,
    Aneta

  • 4. Data: 2005-06-20 20:38:07
    Od: "Aneta" <j...@g...pl>

> [...]
    > swiadczyc. Dopiero jesli nie ma dla ciebie innej /nieszkodliwej/ pracy
    > bedzie musial zwolnic cie z obowiazku jej swiadczenia.

    Korzystając z Twojej zyczliwości i kompetencji chciałam jeszcze zapytać czy
    mogę NIE ZGODZIĆ SIĘ na pracę w miejscu pracy typu podlewanie kwiatków w
    biurze lub zaklejanie kopert. Mam wykształenie medyczne oraz niepełne
    prawnicze, moja praca zwiazana jest z infolinią medyczną....
    pzdr.

  • 5. Data: 2005-06-20 20:44:04
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > mogę NIE ZGODZIĆ SIĘ na pracę w miejscu pracy typu podlewanie kwiatków w
    > biurze lub zaklejanie kopert. Mam wykształenie medyczne oraz niepełne
    > prawnicze, moja praca zwiazana jest z infolinią medyczną....

    Niestety ale musisz przyjac nawet taka prace. Czasami spotkac mozna w kp
    pojecie pracy odpowiadajacej kwalifikacjom /np przy przeniesieniu w trybie
    art 42 par 4 kp/ Jezeli chodzi jednak o prace zastepcza dla kobiet w ciazy
    to warunkiem jest tylko aby nie byla zabroniona/szkodliwa/. Nie musi juz
    odpowiadac kwalifikacjom.

    Dan.

  • 6. Data: 2005-06-21 07:30:06
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    dan napisał(a):

> [...]
    > to warunkiem jest tylko aby nie byla zabroniona/szkodliwa/. Nie musi juz

    nadmienic rowniez nalezy, ze takie NIE ZGADZANIE SIE na prace zastepcze
    moze zaowocowac rychlym zwolnieniem po ustaniu "ochronki", pracodawcy
    nie specjalnie lubia jak im pracownicy podskakuja niezaleznie od tego
    czy maja racje czy nie, takze moze sie okazac ze po powrocie do pracy,
    pracodawca dojdzie do wniosku ze matka moze brac czeste zwolnienia ze
    wzgledu na ewentualne choroby dziecka i przy najblizszej okazji rozwiaze
    umowe o prace

  • 7. Data: 2005-06-21 11:06:00
    Od: "Aneta" <j...@g...pl>

    Użytkownik "SzerszeN" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dojdzie do wniosku ze matka moze brac czeste zwolnienia ze wzgledu na
    > ewentualne choroby dziecka i przy najblizszej okazji rozwiaze umowe o
    Dzięki za dobrą radę Szerszeniu:).

  • 8. Data: 2005-06-22 10:25:05
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    dan wrote:

    Jezeli chodzi jednak o prace zastepcza dla kobiet w ciazy
    > to warunkiem jest tylko aby nie byla zabroniona/szkodliwa/. Nie musi juz
    > odpowiadac kwalifikacjom.

    Ale pensja musi pozostać na poprzednim poziomie?
    Justyna

  • 9. Data: 2005-06-22 15:03:28
    Od: "Aneta" <j...@g...pl>

    > dan wrote:
    >
    > Jezeli chodzi jednak o prace zastepcza dla kobiet w ciazy
    >
    > Ale pensja musi pozostać na poprzednim poziomie?
> [...]

    Pensja musi pozostać, jednak gdyby praca znacznie różniła się w odniesieniu
    do poprzednich obowiazków sprzed ciąży, wówczas pracodawca moze obnizyć
    pensję zasadniczą brutto, ale uzupełnić ją tzw dodatkiem.
    pzdr,
    Aneta