  • 11. Data: 2008-08-25 09:34:37
    Temat: Re: Prawo autorskie?
    Od: "Piotr [trzykoty]" <n...@t...adresu>

    Tu może wchodzić w grę prawo własności przemysłowej, względnie o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurecncji. Ustawy są w necie. Prawo autorskie tylko wtedy,
    gdyby uznać wyrób za utwór.

  • 12. Data: 2008-08-25 20:19:32
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Roman Rumpel" <r...@g...pl> wrote
    > Dwa słowa jeszcze o prawach autorskich - wzory przemysłowe mają w sobie
    > element praw autorskich ale z inaczej skonstruowanymi przesłankami
    > ochrony, dlatego łatwiej mówić w kategoriach wzorów, wykazując, ze dany
    > wzór wywołuje na zorientowanym użytkowniku odmienne ogólne wrażenie w
    > stosunku do innych wzorów tego samego rodzaju, niż wykazać spełnienie
    > przesłanek utworu dla np nowego kształtu kołnierza.

    To ja się zastanawiam, ale od strony defensywnej: jeśli się nie zastrzegło
    wzoru, a chce się zwalczać konkurencję, która "małpuje" krój kolekcji,
    ubioru to czy w zasadzie trudno jest wykazać, że kolekcja ta była utworem?
    Czy komus to się udało?

  • 13. Data: 2008-08-26 13:16:12
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    .

> [...]
    > wzoru, a chce się zwalczać konkurencję, która "małpuje" krój kolekcji,
    > ubioru to czy w zasadzie trudno jest wykazać, że kolekcja ta była utworem?

    Nie musisz wykazywać , że odzież jest utworem, zresztą najczęściej tego
    nie wykażesz. Natomiast można spróbować walczyć na podstawie przepisów o
    niezarejestrowanym wzorze wspólnoty, z wszystkimi jednakże wynikającymi
    z tych przepisów ograniczeniami

  • 14. Data: 2008-08-26 14:27:23
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Aug 26, 3:16 pm, Roman Rumpel <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > nie wykażesz. Natomiast można spróbować walczyć na podstawie przepisów o
    > niezarejestrowanym wzorze wspólnoty, z wszystkimi jednakże wynikającymi

    Albo można wykorzystać przepisy o niewolniczym naśladownictwie z
    ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

  • 15. Data: 2008-08-27 08:24:39
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Albo można wykorzystać przepisy o niewolniczym naśladownictwie z
    > ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

    To może być rozwiązanie, ale też może to być za mało, jeśli na odzieży
    będzie wszywka z dokładnym określeniem producenta i dodatkowo wszystkie
    potrzebne informacje będą na opakowaniu - eliminujemy wówczas ryzyko
    pomyłki co do pochodzenia. Natomiast dalej mamy naruszenie wzoru

  • 16. Data: 2008-08-27 12:43:53
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Aug 27, 10:24 am, Roman Rumpel <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > potrzebne informacje będą na opakowaniu - eliminujemy wówczas ryzyko
    > pomyłki co do pochodzenia. Natomiast dalej mamy naruszenie wzoru

    Racja. Chociaż jeśli chcielibyśmy zostać przy UZNK, to można by
    jeszcze zwalczać to z klauzuli generalnej, jako pasożytnictwo (free-
    riding). Fakt, że będzie to zapewne niemożliwe, bo zapewniałoby
    ochronę jak z praw wyłącznych, tyle że bez rejestracji.