  • 1. Data: 2007-03-20 20:09:06
    Temat: Prawo autorskie
    Od: "delf" <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam takie teoretyczne pytanie

    Jest sobie pewna firma, ktora zatrudnia grafika (komputerowego). Osoba ta
    (grafik) projektuje rzeczy, ktore stanowia podstawe dzialalnosci firmy.
    A moje pytanie jest takie -czy odchodzac z pracy osoba w/w moze zabrac
    wszystkie projekty jakie wykonala pracujac w tej firmie?
    - czy osoba ta moze usunac z komputera wszystkie wykonane przez siebie
    projekty? - powolujac sie na prawo autorskie?. Dokujac tej czynnosci naraza
    firme na straty.
    - i najwazniejsza sprawa jakie przepisy reguluja sprawy poruszone w moim
    poscie

    Pozdrawiam
    RG

  • 2. Data: 2007-03-20 20:26:17
    Temat: Re: Prawo autorskie
    Od: "M." <...@...pl>

> [...]
    > A moje pytanie jest takie -czy odchodzac z pracy osoba w/w moze zabrac
    > wszystkie projekty jakie wykonala pracujac w tej firmie?

    Jego prace są własnością firmy.
    M.

  • 3. Data: 2007-03-20 21:03:37
    Od: "Gozdek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "delf" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > naraza firme na straty.
    > - i najwazniejsza sprawa jakie przepisy reguluja sprawy poruszone w moim

    Skoro dostal wynagrodzenie za te projekty, tzn ze projekty sa juz wlasnoscia
    firmy.

    Pozdrawiam!
    --
    Gozdek
    S2200+ | 512MB | A7N8X-X | R9600pro | 250GB

  • 4. Data: 2007-03-20 21:49:45
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    "delf" <d...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > - czy osoba ta moze usunac z komputera wszystkie wykonane przez siebie
    > projekty? - powolujac sie na prawo autorskie?. Dokujac tej czynnosci

    Wszystko zależy od brzmienia umowy z firmą. Czy tylko udzielasz firmie prawa
    do wykorzystania Twoich dzieł, (pozostając właścicielem praw autorskich),
    czy też zrzekasz się tych praw na rzecz firmy. Jeśli w umowie w ogóle nie
    ma mowy o prawach autorskich, to dzieło należy do zleceniodawcy. Z tego co
    wiem, to prawo autorskie nie działa z automatu - musisz je sobie zastrzec
    przy podpisywaniu umowy i określić warunki, na jakich firma może Twoje
    dzieło wykorzystywać.
    Anka

  • 5. Data: 2007-03-21 07:34:35
    Od: bojster <b...@u...net>

    delf wrote:

> [...]
    > projekty? - powolujac sie na prawo autorskie?. Dokujac tej czynnosci naraza

    Skoro pracuje w firmie, to na pewno ma z firmą umowę, a w umowie na
    pewno stoi, że majątkowe prawa autorskie do wszystkich jej (wykonanych
    w firmie / dla firmy) prac są własnością firmy. Jemu zostają oczywiście
    osobiste prawa autorskie, które są niezbywalne, ale też niczego
    szczególnego nie może z nimi zrobić, co najwyżej chwalić się znajomym,
    że to jego dzieła.
    Tym samym, osoba to może sobie zatrzymać kopie swoich prac, ale nie
    może nikomu ich sprzedać, ani nie może skasować ich w komputerze firmy,
    skutkowałoby to oczywiście koniecznością zapłaty odszkodowania za
    utracony majątek. Można by pewnie pójść na ugodę i oddać firmie te
    swoje kopie, ale jeśli skasowałoby się jedyną kopię, to już mogłoby być
    nieciekawie...

    > - i najwazniejsza sprawa jakie przepisy reguluja sprawy poruszone w moim
    > poscie

    Oczywiście przepisy prawa autorskiego.
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083
    Natomiast szczegóły reguluje umowa między firmą a pracownikiem.

  • 6. Data: 2007-03-21 07:39:44
    Od: ryki <n...@a...net>

> [...]
    > wiem, to prawo autorskie nie działa z automatu - musisz je sobie zastrzec
    > przy podpisywaniu umowy i określić warunki, na jakich firma może Twoje

    prawo autorskie ZAWSZE dziala z "automatu"
    prawa autorskie sa niezbywalne i zawsze naleza do tworcy
    to praw majatkowych mozna sie "pozbyc"

  • 7. Data: 2007-03-21 10:50:04
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    "ryki" <n...@a...net> wrote in message

> [...]
    > dzieło wykorzystywać.

    prawo autorskie ZAWSZE dziala z "automatu"
    prawa autorskie sa niezbywalne i zawsze naleza do tworcy

    Masz rację - źle się wyraziłam. Ale żeby ten automat zadziałał, dany rodzaj
    pracy musi być prawami autorskimi objęty. Że jest objęty, musi być gdzieś
    konkretnie napisane. Dopiero od tego momentu można snuć dalsze rozważania,
    czy dzieło grafika zlecone przez firmę, jest własnością firmy czy grafika.
    Taka informacja musi być w umowie.
    Anka

  • 8. Data: 2007-03-21 11:28:36
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 21 Mar 2007 11:50:04 +0100, miranka napisał(a):

> [...]
    > dalsze rozważania, czy dzieło grafika zlecone przez firmę, jest
    > własnością firmy czy grafika. Taka informacja musi być w umowie.

    Błądzisz jeszcze bardziej ;-)
    Przedmiot umowy będzie objęty ochroną prawnoautorską, jeśli spełnia
    wymogi z art. 1 pr.aut. i nie jest wyłączony z art. 4.
    Treść umowy nie ma nic do tego. Natomiast treść umowy będzie przesądzała
    o tym, komu przysługują autorskie prawa majątkowe do utworu, czyli: czy
    doszło do ich przeniesienia na pracodawcę czy też nie doszło do niczego
    takiego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 9. Data: 2007-03-21 12:43:11
    Od: "miranka" <a...@m...pl>

    "Olgierd" <n...@o...com> wrote in message

    > Błądzisz jeszcze bardziej ;-)

    Nie, w gruncie rzeczy nie błądzę, tylko nie potrafię tego precyzyjnie ująć:)
    To, co Ty piszesz jest całkowicie zgodne z moim odczuciem.
    Ale i tak wszystko się sprowadza do tej nieszczęsnej umowy z pracodawcą.
    Jeśli autor przeniósł te prawa majątkowe na pracodawcę, to w praktyce jest
    to równoznaczne z utratą praw do dzieła. Jego nazwisko może pod nim widnieć
    (jeśli pracodawcę zmusi, żeby je tam umieścił) i to wszystko. Nic więcej nie
    może zrobić. Mam rację, czy nie?
    A co się dzieje, gdy w umowie w ogóle nie było mowy ani o prawach autorskich
    ani o prawach majątkowych, a dzieło spełnia wymogi art.1?
    Pytam, bo po świecie krąży kilka moich bardzo dawnych dzieł z czasów, kiedy
    przy podpisywaniu umów nie byłam tak czujna, jak dzisiaj. Nawet nie mam
    pretensji do tamtych firm - wszyscy byliśmy wtedy jednakowo nieświadomi
    sytuacji. Na szczęście nie są to rzeczy, o które warto się w sądzie
    procesować.
    Anka

  • 10. Data: 2007-03-21 13:49:16
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 21 Mar 2007 13:43:11 +0100, miranka napisał(a):

    > tak wszystko się sprowadza do tej nieszczęsnej umowy z pracodawcą. Jeśli
    > autor przeniósł te prawa majątkowe na pracodawcę, to w praktyce jest to
    > równoznaczne z utratą praw do dzieła.

    Jeśli to stosunek pracy to treść umowy niekoniecznie ma wiele do
    powiedzenia. Albowiem w przypadku gdy utwór został wykonany w związku z
    obowiązkami - przejęcie praw przez pracodawcę następuje z mocy ustawy.
    Chyba że umowa mówi inaczej.

    > A co się dzieje, gdy w umowie w
    > ogóle nie było mowy ani o prawach autorskich ani o prawach majątkowych,
    > a dzieło spełnia wymogi art.1?

    Jeśli powstało ze stosunku pracy to patrz powyżej. Jeśli nie ze stosunku
    pracy to nic się nie dzieje. Firma sobie korzysta a Ty zapewne możesz
    spróbować wezwać do zaprzestania korzystania albo poprosić o stosowne
    wynagrodzenie.