    From: bojster <b...@u...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie
    Date: Wed, 21 Mar 2007 08:34:35 +0100

    delf wrote:

    > Jest sobie pewna firma, ktora zatrudnia grafika (komputerowego). Osoba ta
    > (grafik) projektuje rzeczy, ktore stanowia podstawe dzialalnosci firmy.
    > A moje pytanie jest takie -czy odchodzac z pracy osoba w/w moze zabrac
    > wszystkie projekty jakie wykonala pracujac w tej firmie?
    > - czy osoba ta moze usunac z komputera wszystkie wykonane przez siebie
    > projekty? - powolujac sie na prawo autorskie?. Dokujac tej czynnosci naraza
    > firme na straty.

    Skoro pracuje w firmie, to na pewno ma z firmą umowę, a w umowie na
    pewno stoi, że majątkowe prawa autorskie do wszystkich jej (wykonanych
    w firmie / dla firmy) prac są własnością firmy. Jemu zostają oczywiście
    osobiste prawa autorskie, które są niezbywalne, ale też niczego
    szczególnego nie może z nimi zrobić, co najwyżej chwalić się znajomym,
    że to jego dzieła.
    Tym samym, osoba to może sobie zatrzymać kopie swoich prac, ale nie
    może nikomu ich sprzedać, ani nie może skasować ich w komputerze firmy,
    skutkowałoby to oczywiście koniecznością zapłaty odszkodowania za
    utracony majątek. Można by pewnie pójść na ugodę i oddać firmie te
    swoje kopie, ale jeśli skasowałoby się jedyną kopię, to już mogłoby być
    nieciekawie...

    > - i najwazniejsza sprawa jakie przepisy reguluja sprawy poruszone w moim
    > poscie

    Oczywiście przepisy prawa autorskiego.
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083
    Natomiast szczegóły reguluje umowa między firmą a pracownikiem.