  • 1. Data: 2002-05-17 23:55:59
    Temat: Prawo autorskie
    Od: "Jarosław Supernak" <s...@i...pl>

    Witam!

    Pracuję w Ośrodku Pomocy Społecznej jako najpierw informatyk, obecnie
    administrator. W moim zakresie obowiązków, jak również w umowie o pracę nie
    ma nic o pisaniu programów na potrzeby zakładu pracy. Na potrzeby ośrodka
    napisałem program (bazę danych) i teraz chcę im go sprzedać. Pomimo, że chcą
    mi zapłacić umówioną kwotę powstał pewien dylemat.
    Nie mam działalności gospodarczej. Jeżeli inne ośrodki będą chętne na mój
    program to założę działalność i będę go sprzedawał. Narazie jednak
    działalności nie mam. Zaproponowałem umowę o dzieło do której dołączyłem
    umowę licencji na korzystanie z programu na 3 stanowiskach. Umowy te zostały
    zakwestionowane przez moją szefową bo:
    Czy osoba fizyczna bez firmy może wystawić licencje? Czy zakład budżetowy
    może podpisać umowę o dzieło ze swoim pracownikiem?
    Przypadkiem użyłem wzoru umowy w którym było "Zleceniobiorca oświadcza, że
    posiada kwalifikacje do wykonania dzieła" więc: Jakie ja mam kwalifikacje?
    (na piśmie, nie w głowie - dyplom ukończenia studiów wyższych odpowiedniego
    kierunku to za mało).
    Pojawiła się nawet propozycja, aby rozszerzyć mój zakres czynności o pisanie
    programów i dać mi nagrodę. Jednak w tym wypadku właścicielem majątkowych
    praw autorskich byłby ośrodek, a nie ja i nie mógłbym w przyszłości go
    sprzedawać.
    Na grupie wyczytałem, że mogę dać umowę kupna-sprzedaży, ale pytania
    pozostają bez zmian.

    Potrzebuję wszelkich informacji, które rozwiązałyby mój problem. Jednak
    szefowa nie uznaje nic oprócz aktów prawnych.

    Bardzo proszę o pomoc. W poniedziałek muszę znać te ustawy, orzeczenia ...
    na pamięć, aby wywalczyć co moje.

    Jarosław Supernak
    s...@i...pl
    GG:1571549

  • 2. Data: 2002-05-18 01:12:11
    Temat: Re: Prawo autorskie
    Od: "Jarosław Supernak" <s...@i...pl>

    Głównie chodzi o to jakie ja mam uprawnienia??? do stworzenia programu
    komputerowego.
    Były nawet pytania czy jest coś takiego jak rejestr programistów - i stąd
    właśnie potrzeba działalności gospodarczej.
    (Dlaczego zakład budżetowy zawarł ze mną umowę o dzieło? na jakiej podstawie
    wybrał moją ofertę?)

  • 3. Data: 2002-05-18 09:05:19
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Jarosław Supernak wrote:

> [...]
    >+ Nie mam działalności gospodarczej. Jeżeli inne ośrodki będą chętne na mój
    >+ program to założę działalność i będę go sprzedawał.

    Nie widzę powodu.
    Przy DG będziesz miał mnóstwo papierkologii z rozliczaniem kosztów,
    a zakładając że dochody będą rozsądnie duże - przy dochodach z "praw"
    możesz liczyć 50% kosztów ryczałtem.
    Bez kombinowania z rozliczaniem np. amortyzacji komputera itp.
    Powinno się opłacić.

> [...]
    >+ zakwestionowane przez moją szefową bo:
    >+ Czy osoba fizyczna bez firmy może wystawić licencje?

    Nie widzę powodu przeciw.

    >+ Czy zakład budżetowy
    >+ może podpisać umowę o dzieło ze swoim pracownikiem?

    To jest może trudniejsze pytanie: sądzę że o ile nie wiąże
    się z zakresem obowiązków to powinien móc...

    >+ Przypadkiem użyłem wzoru umowy w którym było "Zleceniobiorca oświadcza, że

    Sprzeciw.
    Jaki "zleceniobiorca", jeśli to jest umowa *o dzieło* a nie
    *zlecenie* ? IMO zdecydowanie "Wykonawca" !

    >+ posiada kwalifikacje do wykonania dzieła" więc: Jakie ja mam kwalifikacje?
    >+ (na piśmie, nie w głowie - dyplom ukończenia studiów wyższych odpowiedniego
    >+ kierunku to za mało).

    IMO błąd w rozumowaniu.
    Dzieło ma spełniać stosowne wymogi - i koniec.
    Byłoby rozsądnie, jakby umowia miała zapis np. "niewykonanie...
    powoduje konieczność zapłaty kary umownej w wysokości 5% wynagrodzenia".
    I to jest twoja gwarancja :]

> [...]
    >+ praw autorskich byłby ośrodek, a nie ja i nie mógłbym w przyszłości go

    Racja.

    >+ Bardzo proszę o pomoc. W poniedziałek muszę znać te ustawy, orzeczenia ...
    >+ na pamięć, aby wywalczyć co moje.

    IMO upewnienie się do braku zastrzeżeń z równoległością UoP i UoD
    to tak. Reszta to pomysły "z sufitu" - po prostu na to, że masz
    wykazać "kwalifikacje" papiera nie znajdziesz: tylko do niektórych
    rodzajów pracy takie kwalifikacje są (prawo budowlane, na przykład).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-05-18 09:11:48
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Jarosław Supernak wrote:

    >+ Głównie chodzi o to jakie ja mam uprawnienia??? do stworzenia programu
    >+ komputerowego.

    Poprawna odpowiedź: taką, jak do machania łopatą.
    A ponieważ ma to być UoD to zakład nie musi się przejmować
    szkoleniem BHP, żebyś sobie komputerem (bądź łopatą) krzywdy
    nie zrobił ;>

> [...]
    >+ właśnie potrzeba działalności gospodarczej.
    >+ (Dlaczego zakład budżetowy zawarł ze mną umowę o dzieło? na jakiej podstawie

    Acha. Mają ogłosić przetarg ?
    Bo ostatnie pytanie niejak mi nie przystaje do poprzednich !

    Zakład NICZYM ze swojego majatku nie ryzykuje, kupi tylko
    gotowy i działający produkt - więc pomysły z kwalifikacjami są
    takie sobie. Pytanie "dlaczego ty" - to inna sprawa, niezaleznie
    czy masz czy nie "papier" od samego Billa Gatesa i Linusa
    Thorwaldsa razem wziętych :>
    I niezależnie czy jesteś "osobą" czy podmiotem gospodarczym:
    "dlaczego on" to *jest* pytanie :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-18 11:40:16
    Od: "Jarosław Supernak" <s...@i...pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > On Sat, 18 May 2002, Jarosław Supernak wrote:
    >
    > szkoleniem BHP, żebyś sobie komputerem (bądź łopatą) krzywdy
    Bez problemu jestem też "behapowcem".

    > Zakład NICZYM ze swojego majatku nie ryzykuje, kupi tylko
    > gotowy i działający produkt - więc pomysły z kwalifikacjami są
    Tu jest problem bo według mnie i mojej szefowej UoD musi zaistnieć przed
    stworzeniem dzieła.
    Więc zakład programu nie może np. obejrzeć. Ratunkiem jest jak napisałej
    kara umowna.
    Poza tym to ja to wszystko wiem, ale ona nie i ja mam ją przekonać JAK???

    Pozdrawiam
    Jarek