    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie
    Date: Sat, 18 May 2002 11:05:19 +0200

    On Sat, 18 May 2002, Jarosław Supernak wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Pracuję w Ośrodku Pomocy Społecznej jako najpierw informatyk, obecnie
    >+ administrator. W moim zakresie obowiązków, jak również w umowie o pracę nie
    >+ ma nic o pisaniu programów na potrzeby zakładu pracy. Na potrzeby ośrodka
    >+ napisałem program (bazę danych) i teraz chcę im go sprzedać. Pomimo, że chcą
    >+ mi zapłacić umówioną kwotę powstał pewien dylemat.
    >+ Nie mam działalności gospodarczej. Jeżeli inne ośrodki będą chętne na mój
    >+ program to założę działalność i będę go sprzedawał.

    Nie widzę powodu.
    Przy DG będziesz miał mnóstwo papierkologii z rozliczaniem kosztów,
    a zakładając że dochody będą rozsądnie duże - przy dochodach z "praw"
    możesz liczyć 50% kosztów ryczałtem.
    Bez kombinowania z rozliczaniem np. amortyzacji komputera itp.
    Powinno się opłacić.

    >+ Narazie jednak
    >+ działalności nie mam. Zaproponowałem umowę o dzieło do której dołączyłem
    >+ umowę licencji na korzystanie z programu na 3 stanowiskach. Umowy te zostały
    >+ zakwestionowane przez moją szefową bo:
    >+ Czy osoba fizyczna bez firmy może wystawić licencje?

    Nie widzę powodu przeciw.

    >+ Czy zakład budżetowy
    >+ może podpisać umowę o dzieło ze swoim pracownikiem?

    To jest może trudniejsze pytanie: sądzę że o ile nie wiąże
    się z zakresem obowiązków to powinien móc...

    >+ Przypadkiem użyłem wzoru umowy w którym było "Zleceniobiorca oświadcza, że

    Sprzeciw.
    Jaki "zleceniobiorca", jeśli to jest umowa *o dzieło* a nie
    *zlecenie* ? IMO zdecydowanie "Wykonawca" !

    >+ posiada kwalifikacje do wykonania dzieła" więc: Jakie ja mam kwalifikacje?
    >+ (na piśmie, nie w głowie - dyplom ukończenia studiów wyższych odpowiedniego
    >+ kierunku to za mało).

    IMO błąd w rozumowaniu.
    Dzieło ma spełniać stosowne wymogi - i koniec.
    Byłoby rozsądnie, jakby umowia miała zapis np. "niewykonanie...
    powoduje konieczność zapłaty kary umownej w wysokości 5% wynagrodzenia".
    I to jest twoja gwarancja :]

    >+ Pojawiła się nawet propozycja, aby rozszerzyć mój zakres czynności o pisanie
    >+ programów i dać mi nagrodę. Jednak w tym wypadku właścicielem majątkowych
    >+ praw autorskich byłby ośrodek, a nie ja i nie mógłbym w przyszłości go
    >+ sprzedawać.

    Racja.

    >+ Bardzo proszę o pomoc. W poniedziałek muszę znać te ustawy, orzeczenia ...
    >+ na pamięć, aby wywalczyć co moje.

    IMO upewnienie się do braku zastrzeżeń z równoległością UoP i UoD
    to tak. Reszta to pomysły "z sufitu" - po prostu na to, że masz
    wykazać "kwalifikacje" papiera nie znajdziesz: tylko do niektórych
    rodzajów pracy takie kwalifikacje są (prawo budowlane, na przykład).

    Pozdrowienia, Gotfryd