    From: "Sandra" <J...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Prawo Pracy - kara pieniężna oraz godziny nadliczbowe
    Date: Mon, 10 Mar 2003 23:28:26 +0100

    Użytkownik TN <t...@k...chip.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...
    > Witam,
    > Po kontroli pracodawca orzekł (słownie), że ukarze pracowników karą
    > pieniężną (było to ok 3 tyg temu).

    kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni o powzięciu wiadomości o
    naruszeniu przepisu i po upływie 3 od dopuszczenia sie tego naruszenia
    art.109 k.p

    > Teraz w czasie dokonywania wypłaty (pominę fakt, że płaca jest miesięczna
    > praktycznie do wyliczenia 1 dnia miesiąca - a wypłata 10) oświadczył
    > (słownie), że potrąca pewną kwotę w związku z niedopełnieniem obowiązków
    > (oczywiście brak takowych na piśmie).

    art.110 k.p zobowiazany jest zawiadomic pracownika na piśmie a odpis składa
    się do akt osobowych ...

    Na prośbę o uzasadnienie, wykręcił się
    > tekstem w stylu "muszę sprawdzić".

    :-)

    > Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem i jak można
    > (łagodnie) porozmawiać o tym (ewentualnie gdzie zgłosić)?

    jest to łamanie prawa art.109,110...

    odwołanie art. 112 k.p

    > Drugie pytanie dotyczy pracy w niedzielę.
    >
    > W ciągu całego miesiąca (20 dni) od poniedziałku do piątku pracownik
    > pracował po 8 godzin oraz dodatkowo w niedzielę. Przy wypłacie otrzymał
    > pensję (po odjęciu kary jw.) oraz dodatek za pracę w niedzielę w wysokości
    > ok 1/34 pensji miesięcznej.
    > Czy jest to kwota poprawnie wyliczona? bo mnie wydaje się, że powinno być
    > trochę więcej (conajmniej 3/40 pensji jak nie 1/10).
    > Prosze o komentarz w obu sprawach?

    art. 108 § 3 k.p

    Sandra