    From: Kaizen <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo Pracy - kara pieniężna oraz godziny nadliczbowe
    Date: Mon, 10 Mar 2003 20:32:52 GMT

    Pięknego dnia Mon, 10 Mar 2003 21:13:18 +0100, "TN"
    <t...@k...chip.pl> zakodował:

    >(słownie), że potrąca pewną kwotę w związku z niedopełnieniem obowiązków
    >(oczywiście brak takowych na piśmie). Na prośbę o uzasadnienie, wykręcił się
    >tekstem w stylu "muszę sprawdzić".
    >Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem i jak można
    >(łagodnie) porozmawiać o tym (ewentualnie gdzie zgłosić)?

    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegaj? potr?ceniu tylko następuj?ce należno?ci:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie
    ?wiadczeń alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie
    należno?ci innych niż ?wiadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.
    [...]
    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysoko?ci, kwoty
    wypłacone w poprzednim terminie płatno?ci za okres nieobecno?ci w
    pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
    [...]
    Art. 91. Należno?ci inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mog? być
    potr?cane z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgod? wyrażon? na
    pi?mie.

    >W ciągu całego miesiąca (20 dni) od poniedziałku do piątku pracownik
    >pracował po 8 godzin oraz dodatkowo w niedzielę. Przy wypłacie otrzymał
    >pensję (po odjęciu kary jw.) oraz dodatek za pracę w niedzielę w wysokości
    >ok 1/34 pensji miesięcznej.
    >Czy jest to kwota poprawnie wyliczona? bo mnie wydaje się, że powinno być
    >trochę więcej (conajmniej 3/40 pensji jak nie 1/10).
    Art. 129.
    § 2. Praca w granicach nie przekraczaj?cych 8 godzin na dobę i
    przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym
    nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

    Czyli jeżeli w "przyjętym okresie rozliczeniowym" udzieli za to
    wolnego to nie ma obowiązku wypłacania dodatku za nadgodziny.

    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysoko?ci:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dni powszednie oraz w niedziele i ?więta będ?ce dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go rozkładem czasu
    pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i ?więta
    nie będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go
    rozkładem czasu pracy, a także w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dniu wolnym od pracy udzielonym w zamian za pracę w
    niedzielę lub w ?więto będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z
    obowi?zuj?cym go rozkładem czasu pracy.

    Czyli przy pracy w 4 niedziele za pracę w niedziele powinien dostać
    pensję w wysokości 2xnormalna stawka dziennax4=8 "dniówek" czyli w
    sumie 28/20 pensji miesięcznej.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775