  • 1. Data: 2002-05-08 09:08:34
    Temat: Prawa do "dziela"
    Od: <z...@p...onet.pl>

    Sytuacja wyglada nastepujaco:
    - bede pisal program sterownika urzadzenia automatyki przemyslowej
    - dla firmy w ktorej pracuje ale po godzinach, na podstawie odrebnej umowy
    - bedzie to prawdopodobnie umowa o dzielo
    - kompilator i urzadzenie testowe nalezy do firmy
    - firma bedzie je (program+urzadzenie jako calosc) sprzedawac

    Jak wyglada sprawa wlasnosci programu (jesli w umowie nie ma innej klauzuli)?
    1. Czy przechodzi on automatycznie na wlasnosc firmy?
    2. Czy moge pozniej z niego skorzystac (kodow zrodlowych) w innych
    zastosowaniach czy też firma ma wylacznosc?
    3. Czy firma moze kod zrodlowy udostepiniac innym osobom?
    4. Czy podpisanie rachynku przez zamiawiającego jest jednoznaczne z
    odbiorem "dziela". Chodzi mi o to zebym nie mial potem przez 5 lat polecen
    typu "wez pan to jeszcze dopisz/zmien".

    Pozdrawiam,
    TR

  • 2. Data: 2002-05-08 16:47:31
    Temat: Re: Prawa do "dziela"
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On 8 May 2002 11:08:34 +0200, <z...@p...onet.pl> wrote:

    >Jak wyglada sprawa wlasnosci programu (jesli w umowie nie ma innej klauzuli)?
    >1. Czy przechodzi on automatycznie na wlasnosc firmy?
    Nie nie przechodzzi. Przechodzi jedynie w wypaku gdy wykonujesz
    program w oparciu io umowe o prac?.
    W przypadku umowy o dzi??o musisz zamiescic odrebne postanowienie w
    umowie.

    >2. Czy moge pozniej z niego skorzystac (kodow zrodlowych) w innych
    >zastosowaniach czy te? firma ma wylacznosc?
    To zalezy . Jezeli przeniesiesz prawa autorskie to nie mozes z
    skorzystac z programu lub jego cz?sci. Natomiast mozesz udzilic firmie
    licencji niewy?acznej wtedy bedziesz mog? wykorzystac program do
    innych celów lub udzilic licencji równiez innej firmie.

    >3. Czy firma moze kod zrodlowy udostepiniac innym osobom?
    Jezeli przeniesiesz prawa autorskie do proogramu to moze udostepnic
    kod zródlowy. Oczywiscie mozesz zrobic zastrzezenia w umowie ale to
    nie spowoduje ze firma nie bedie mogla udostepniae kodu. Jrezeli jednak
    go udostepni to z?amie postanowienia umowy i na te okoicznosc mozesz
    przewidziec kare umown?.

    >4. Czy podpisanie rachynku przez zamiawiaj?cego jest jednoznaczne z
    >odbiorem "dziela". Chodzi mi o to zebym nie mial potem przez 5 lat polecen
    >typu "wez pan to jeszcze dopisz/zmien".
    Nie , w mojej opini nie jst to jednoznaczne. Myœle,ze nie mozna w ten
    sposób domniemywac przyjecia dzie?a.
    Termin domniemanrgo przyjecia wyznaczony jest w ustawie na 6 mies.
    MOzesz go skrocic w umowie , np. jezeli firma nie zawiadomi cie w
    terminie 3 tyg o przyjeci , odmowie przyjecia lub uzaleznieniu
    przyjecia od zmian ( poprawy usterek) to bedzie sie uwaza?o dzie?ao za
    przyjete.
    Pozdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl