  • 41. Data: 2017-11-09 16:59:14
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Nie ma dowodu, ze gdybyśmy mieli zapłacić, to
    > byśmy skopiowali.

    Oraz czy wymienili by bezpłatnie, do końca świata zepsutą płytę?

  • 42. Data: 2017-11-09 21:10:25
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/8/2017 1:04 AM, jotemon wrote:
    > Nagrywam z radia audycję muzyczną, muzykę z YouTube żeby posłuchać w
    > samochodzie. Nie rozpowszechniam, nie zarabiam na tym, po prostu użytek
    > własny. Czy naruszam tutaj prawa autorskie?
    >
    > jotemon

    Kluczowe pytanie.

    A kto miałby cię pozwać?

  • 43. Data: 2017-11-10 10:28:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 9 Nov 2017 16:59:14 +0100, t-1 napisał(a):

    > Oraz czy wymienili by bezpłatnie, do końca świata zepsutą płytę?

    Byli tacy, którzy próbowali:
    http://wyborcza.biz/pieniadzeekstra/1,134263,1569162
    3,Licencja_na_gre_nic_niewarta__Zepsuje_sie__musisz.
    html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

  • 44. Data: 2017-11-10 12:22:29
    Od: z <...@...pl>

    > I przepis daje możliwość skorzystania z już rozpowszechnionego utworu.
    > Na tyle rozlegle, że nawet film ściągnięty z nielegalnego serwisu możesz
    > sobie używać w ramach dozwolonego użytku, dopóki go nie rozpowszechniasz.
    > I ciągle mówimy o korzystaniu we własnym zakresie.

    I to się wydaje logiczne i zgodne z duchem prawa :-)

    W przeciwnym wypadku po co ustawodawca wprowadzałby dozwolony użytek
    osobisty jeśli ograniczałby się tylko do cache przeglądarki/programu,
    pauzy w magnetowidzie...?

  • 45. Data: 2017-11-10 17:37:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-09, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

    > Zauważ, że nawet taka sytuacja ujeta jest bardzo klarownie w dziale o
    > użytku dozwolonym.
    >
    > Art.23 1. Nie wymaga zezwolenia twórcy tymczasowe zwielokrotnienie, o
    > charakterze przejściowym lub incydentalnym, niemające samodzielnego
    > znaczenia gospodarczego, a stanowiące integralną i niezbędną część
    > procesu technologicznego, którego celem jest wyłącznie umożliwienie 1)
    > przekazu utworu w systemie teleinformatycznym pomiędzy osobami trzecimi
    > przez pośrednika lub 2) zgodnego z prawem korzystania z utworu
    >
    > Skoro to wszystko taki absurd, to po kiego kija ktoś się wysilił?

    np. po to żebyś mógł użyć proxy jak pobierasz utwór ze sklepu, itunes
    czy spotify i żeby ów właściciel tegoż proxy nie został przestępcą?

    > Być może właśnie w tym jest "problem", że dla mnie wykładnią jest aby
    > płacić za coś z czego korzystam.

    To kontrastuje z dość powszechnym poglądem, że wolno Ci obejrzeć film
    nawet z nielegalnego źródła, byleby był rozpowszechniony.
    I że sankcjonowane jest jedynie rozpowszechnianie.

    > Jeśli cos mi się podoba i robię sobie kopie z YT a potem ją męczę,
    > to zwykle potem kupuję płytę. Weź mnie teraz za to pobij
    > a przynajmniej nazwij frajerem :)

    Wiesz ja wszystko mam legalne, bo z muzyki korzystam wyłacznie ze spotify,
    a do filmów/seriali spokojnie wystarcza mi HBO GO, Netflix i Showmax.
    Tym niemniej dyskutujemy o prawnych możliwościach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 46. Data: 2017-11-10 19:34:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-10, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:

    > np. po to żebyś mógł użyć proxy jak pobierasz utwór ze sklepu, itunes
    > czy spotify i żeby ów właściciel tegoż proxy nie został przestępcą?

    Nie łapię co tu chcesz wykazać. Rózńi się to czyms od
    ?

    > To kontrastuje z dość powszechnym poglądem, że wolno Ci obejrzeć film
    > nawet z nielegalnego źródła, byleby był rozpowszechniony.
    > I że sankcjonowane jest jedynie rozpowszechnianie.

    W tym całym powszechnym pogladzie nigdy nie jest mowa o masowym
    kopiowaniu, a z tego ten fragment wypączkował i to podług Ciebie jest
    jak najbardziej prawnie ok.

    > Wiesz ja wszystko mam legalne, bo z muzyki korzystam wyłacznie ze spotify,
    > a do filmów/seriali spokojnie wystarcza mi HBO GO, Netflix i Showmax.
    > Tym niemniej dyskutujemy o prawnych możliwościach.

    No skoro tak to poproszę o wykładnie, co dopuszcza tworzenie tysiecy
    kopii na własny użytek. Poproszę o konkretny przepis/orzecznictwo. Jak
    ja coś twierdze, to wklejam przepis, lu, teraz Twoja kolej.

    Uprzedzając, tu masz przepis, ktory zabrania:
    Art. 17. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne
    prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich
    polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2017-11-11 00:00:33
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-10, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

    > Nie łapię co tu chcesz wykazać. Rózńi się to czyms od
    > ?

    Oczywiście. Właściciel serwera proxy niekoniecznie musi być z Tobą
    w stosunku pozwalającym na to byś mu odostępnił plik w ramach
    dozwolonego użytku.

    > W tym całym powszechnym pogladzie nigdy nie jest mowa o masowym
    > kopiowaniu, a z tego ten fragment wypączkował i to podług Ciebie jest
    > jak najbardziej prawnie ok.

    Tak, jest. Bo co twórcy szkodzi czy ja mam 1 kopię danego utworu,
    czy 50, czy nawet 500? Absolutnie nic, dopóki korzystam z tego
    wyłacznie ja, albo w ramach dozwolonego użytku.

    Ew. wskaż jakie to interesy twórcy naruszam jak mam 20 kopii, jak mam 50,
    ew. jak mam 1000 kopii danego utworu (i wciąż ich _nie_ rozpowszechniam).
    Powiedzmy że mam paranoję i lubię mieć dużo backupów.

    > No skoro tak to poproszę o wykładnie, co dopuszcza tworzenie tysiecy
    > kopii na własny użytek.

    Skoro dopuszcza raz, to gdzie widzisz w przepisach limit?

    > Poproszę o konkretny przepis/orzecznictwo.

    Art. 23 ustawy o prawie autorskim.

> [...]
    > prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich
    > polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Art. 23. Wg mnie własny użytek osobisty obejmuje wszelkie formy korzystania
    z utworu, a więc również udostępnianie egzemplarza innym osobom (wchodzących
    we wskazany wyżej krąg), jak i zwielokrotnianie utworu, zmianę jego formatu
    (jeśli to techniczie możliwe, np. z CD do mp3) itd.

    Ograniczeń w tym zakresie wg. mnie brak.

    Tak samo jak możesz sobie utwór przechować na cloudzie typu OneDrive, czy DropBox,
    które same w sobie zapewniają redundancję danych (posiadanie iluś fizycznych kopii
    danych, w celu zabezpieczenia przed utratą danych).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 48. Data: 2017-11-11 01:56:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-10, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:
    > Oczywiście. Właściciel serwera proxy niekoniecznie musi być z Tobą
    > w stosunku pozwalającym na to byś mu odostępnił plik w ramach
    > dozwolonego użytku.

    To jest ten sam przypadek obejmujący kopie przejściowe. Ani jeden ani
    drugi nie wiąże się ze stosunkiem towarzyskim.

    > Tak, jest. Bo co twórcy szkodzi czy ja mam 1 kopię danego utworu,
    > czy 50, czy nawet 500? Absolutnie nic, dopóki korzystam z tego
    > wyłacznie ja, albo w ramach dozwolonego użytku.

    Ale nie mówimy o 50 kopii tego samego utworu a o tworzeniu kolekcji
    idącej w tysiące indywidualnych utworów nie posiadając oryginalnych
    egzemplarzy - taki wczesniej dałem przykład, tam nie było nic o kopiach
    zapasowych.

    Takie coś MZ narusza Art. 35.
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy

    To nie jest ani normalne korzystanie z utworów ani nie mozna powiedzieć,
    że twórcy nic na tym nie tracą.

    > Ew. wskaż jakie to interesy twórcy naruszam jak mam 20 kopii, jak mam 50,
    > ew. jak mam 1000 kopii danego utworu (i wciąż ich _nie_ rozpowszechniam).
    > Powiedzmy że mam paranoję i lubię mieć dużo backupów.

    W przypadku n-kopii legalnie posiadanych egzemplarzy MZ niczego nie
    naruszasz, ale też jak tych kopii będzie dużo, to jak znam życie będzies
    musiał się napocić żeby "sąd dał wiarę" że to nie do rozpowszechniania.

> [...]
    > we wskazany wyżej krąg), jak i zwielokrotnianie utworu, zmianę jego formatu
    > (jeśli to techniczie możliwe, np. z CD do mp3) itd.

    Ogranicza wymieniony art. 35.

    Co do zmiany formatu/medium to taka możliwość MZ nie wynika klarownie z
    żadnego z art. w ramach użytku dozwolonego, ale sama Ustawa jest
    napisana dość niechlujnie, tak że akurat to jest najmniejszy pikuś.

    Przykładowo, art. 20 p.3 mówi, że opłata w obrębie nośników dotyczy
    właśnie użytku dozwolonego. To co, mogę używac nieodpłanie (dosłowne
    stwierdzenie z art. 23.) ale mam za to płacić?

    Dlatego MZ dość niebezpiecznie jest traktować te wszystkie paragrafy
    literalnie i trzeba zawsze patrzeć na ogólne intencje Ustawodawcy.
    Rozpowszechnianie bez zezwolenia to oczywisty przypadek i bardzo cięzki
    kaliber, ale byłbym równiez ostrożny jak dalece naginamy ramy samego
    użytku dozwolonego, nawet bez cienia znamion rozpowszechniania.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2017-11-11 18:04:56
    Od: jotemon <j...@i...pl>

    witek pisze:

    > Kluczowe pytanie.
    >
    > A kto miałby cię pozwać?

    Mnie nie chodzi o to, czy mnie ktoś pozwie, czy nie. Chodzi mi oto jak
    jest uczciwie.

    http://lookreatywni.pl/kategorie/prawo-autorskie/doz
    wolony-uzytek-osobisty-w-praktyce/

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-dozwolony-uzytek-
    czyli-kiedy-nie-naruszamy-praw-autorskich

  • 50. Data: 2017-11-11 18:15:55
    Od: z <...@...pl>

    "Dozwolony użytek jest kompromisem pomiędzy interesami właściciela
    autorskich praw majątkowych a interesami społeczeństwa. Aby mówić o
    jakimkolwiek rozwoju (nie tylko kulturowym, ale też technologicznym czy
    gospodarczym lub społecznym), potrzebny jest dostęp do wiedzy. Ze
    względu więc na interes publiczny oraz osobisty, społeczeństwo dzięki
    dozwolonemu użytkowi ma zagwarantowany szybki i szeroki dostęp do nauki,
    edukacji, informacji oraz wszelkiego rodzaju dóbr kultury. Gdyby została
    przyjęta bezgraniczna ochrona utworów, zakres swobody twórczej zostałby
    w sposób istotny zawężony (np. nie byłyby dozwolone parodie czy
    wykorzystanie cytatu).
    "