  • 1. Data: 2003-08-25 10:34:22
    Temat: Pr. rzeczowe - teoria
    Od: "mithos" <mithos@op[NOSPAM].pl>

    Witam!

    Czy sa prawa obligacyjne skuteczne erga omnes ?
    Z def prawa obligacyjnego wynika ze sa to prawa wzgledne , ale moze sa
    jakies wyjatki ?

    pozdrawiam
    --
    mithos@op[NOSPAM].pl
    GG : 3442873

  • 2. Data: 2003-08-25 14:42:46
    Temat: Re: Pr. rzeczowe - teoria
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    >
    > Czy sa prawa obligacyjne skuteczne erga omnes ?
    > Z def prawa obligacyjnego wynika ze sa to prawa wzgledne , ale

    Coś tam mi dzowni, ale w którym to kościele...? :)
    O ile mnie pamięć nie myli (a nie mam w tej chwili pod ręką literatury)
    to prawo obligacyjne może zyskać skuteczność jak erga omnes np.
    przez wpis do księgi wieczystej
    Są czasem sytuacje że prawo obligacyjne jest skuteczne nie tylko
    wobec danej osoby ale każdoczesnego posiadacza czy właściciela
    rzeczy.
    Ale po szczegóły odsyłam jednak do podręczników bo tym razem
    mogę błądzić ;)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-25 16:01:56
    Od: "mithos" <mithos@op[NOSPAM].pl>

> [...]
    > O ile mnie pamięć nie myli (a nie mam w tej chwili pod ręką literatury)
    > to prawo obligacyjne może zyskać skuteczność jak erga omnes np.
    Zgadza sie. Juz znalazlem :-)

    > Są czasem sytuacje że prawo obligacyjne jest skuteczne nie tylko
    > wobec danej osoby ale każdoczesnego posiadacza czy właściciela
    > rzeczy.
    Tego jeszcze poszukam

    Dzieki za pomoc.

    pozdrawiam
    --
    mithos@op[NOSPAM].pl
    GG : 3442873

  • 4. Data: 2003-08-26 11:00:29
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    mithos wrote:

    > Czy sa prawa obligacyjne skuteczne erga omnes ?
    > Z def prawa obligacyjnego wynika ze sa to prawa wzgledne , ale moze sa
    > jakies wyjatki ?

    Nie mam teraz dostępu do żadnego z podręczników ale proponuję, żebyś
    poszukał więcej na temat takich zagadnień jak:
    1/ ius ad rem (art. 59 k.c.)
    2/ actio pauliana (art. 527-534 kc oraz odpowiednie artykuły w prawie
    upadłościowym i naprawczym)
    3/ prawo pierwokupu
    4/ prawa obligacyjne wpisane do księgi wieczystej

    Pozdrawiam,
    Marysia Ossowska

  • 5. Data: 2003-08-26 17:31:31
    Od: "Robert Fonfara" <r...@W...pl>

> [...]
    > upadłościowym i naprawczym)
    > 3/ prawo pierwokupu
    > 4/ prawa obligacyjne wpisane do księgi wieczystej

    Na dobra sprawe to ten podzial juz dawno zatracil swoj sens i ma walor
    wylacznie historyczny, np. taki najem - 678 kc, 1002 kpc ma wieksza ochrone i
    skutecznosc niz ograniczone prawa rzeczowe.

    Poza tym prawa obligacyjne sa chronione erga omnes poprzez instytucje deliktow
    na wypadek dzialania osoby 3ciej, ktore uniemozliwia wykonanie zobowiazania.

    Robert
    www.txty.republika.pl |