  • 11. Data: 2011-10-07 12:52:29
    Temat: Re: Pozbawienie prawa do dziedziczenia
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    W przypadku, o którym piszę (nie dotyczy mnie on bezpośrednio)
    postępowanie spadkowe zostało już przeprowadzone u notariusza i z
    tego, co wiem - brat, który wyemigrował nie został w ogóle zgłoszony
    jako spadkobierca.
    Zostały podzielone pieniądze z lokat zmarłego oraz sprzedane jego
    mieszkanie własnościowe, z którego dochód został podzielony wedle
    stopnia pokrewieństwa.
    Jakie mogą być skutki prawne niezgłoszenia tej jednej osoby jako
    spadkobiercy i zamknięcie postępowania z takim skutkiem?

  • 12. Data: 2011-10-07 13:20:43
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 14:52, Rostov pisze:
> [...]
    > postępowanie spadkowe zostało już przeprowadzone u notariusza i z
    > tego, co wiem - brat, który wyemigrował nie został w ogóle zgłoszony

    W przypadku sądowego postępowania o stwierdzenie nabycia spadku sąd
    poucza zainteresowanych o konsekwencjach mówienia nieprawdy. Podejrzewam
    że u notariusza było to samo. Przeczytaj dokładnie dokumenty, powinno
    być o "stronach uprzedzonych o...".
> [...]
    > Jakie mogą być skutki prawne niezgłoszenia tej jednej osoby jako
    > spadkobiercy i zamknięcie postępowania z takim skutkiem?
    Z jednej strony przedawnienia roszczeń, z drugiej strony możliwość
    ponownego wystąpienia o sądowe stwierdzenie nabycia spadku (w takiej
    sytuacji jest to dopuszczalne, zwłaszcza jak się udowodni zeznawanie
    nieprawdy pozostałym i celowe pominięcie). W każdym razie o
    nieruchomościach jako takich itd można zapomnieć, ale równowartość
    pieniężna należnej części spadku byłaby do wyciągnięcia solidarnie od
    pozostałych spadkobierców. Resztę, terminy, dokładne zasady ponownego
    stwierdzenia nabycia spadku itd sobie sprawdź u wujka Googla.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 13. Data: 2011-10-07 14:04:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/7/2011 7:52 AM, Rostov wrote:
> [...]
    > Jakie mogą być skutki prawne niezgłoszenia tej jednej osoby jako
    > spadkobiercy i zamknięcie postępowania z takim skutkiem?

    to jestescie na prostej drodze, zeby takie postepowanie spadkowe zostało
    unieważnione a wy bedziecie mieli sporo do zwrotu.

    radze wam wziac prawnika i od razu to odkrecac. im szybciej tym taniej.

  • 14. Data: 2011-10-07 14:08:38
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-07 16:04, witek pisze:

    > radze wam wziac prawnika i od razu to odkrecac. im szybciej tym taniej.

    Tylko co tu odkręcać skoro nawet nie wiedzą czy ktokolwiek inny może
    sobie rościć pretensje do spadku? Teoretycznie masz rację ale jak to w
    praktyce mogłoby wyglądać?

    --
    spp

  • 15. Data: 2011-10-07 14:11:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/7/2011 9:08 AM, spp wrote:

    > Tylko co tu odkręcać skoro nawet nie wiedzą czy ktokolwiek inny może
    > sobie rościć pretensje do spadku? Teoretycznie masz rację ale jak to w
    > praktyce mogłoby wyglądać?

    nie wazne czy moze czy nie, bo jak sie znadzie za lat nascie to ktos
    bedzie mial problem. a na pewno US sobie przypomni

    w praktyce bierze sie prawnika i przeprowadza po raz kolejny
    postepowanie spadkowe uwzgledniajac pominiete osoby.

  • 16. Data: 2011-10-07 14:19:01
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 16:08, spp pisze:

    > Tylko co tu odkręcać skoro nawet nie wiedzą czy ktokolwiek inny może
    > sobie rościć pretensje do spadku?
    To należało po bożemu zeznać, że był jeszcze jeden brat, wyjechał dawno
    temu, brak kontaktu itd. i prawdopodobnie trwałoby to dłużej ale sprawa
    byłaby czysta. Z drugiej strony nie jestem pewien, czy w przypadku gdy
    jeden ze spadkobierców jest nieosiągalny to czy można to załatwić przez
    notariusza nie uwzględniając go przy ustalaniu udziałów w spadku.

    To, co zrobili może się nigdy nie wydać, ale jeśli się wyda, to tak jak
    napisał witek będzie drogo i mało przyjemnie. Jeśli brat za granicą miał
    jakąkolwiek rodzinę, to praprawnuki mogą się upomnieć o ten spadek.
    Możliwość złożenia wniosku o sądowe stwierdzenie nabycia spadku się nie
    przedawnia. Wtedy wyjdzie że pozostali notarialnie poświadczyli
    nieprawdę, działając wspólnie i w porozumieniu na szkodę itd. A na to są
    paragrafy.

  • 17. Data: 2011-10-07 14:27:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-07 16:19, MZ pisze:

> [...]
    > jeden ze spadkobierców jest nieosiągalny to czy można to załatwić przez
    > notariusza nie uwzględniając go przy ustalaniu udziałów w spadku.

    Mleko się rozlało więc trudno z tym polemizować.

    > To, co zrobili może się nigdy nie wydać, ale jeśli się wyda, to tak jak
    > napisał witek będzie drogo i mało przyjemnie. Jeśli brat za granicą miał
    > jakąkolwiek rodzinę, to praprawnuki mogą się upomnieć o ten spadek.

    Zdaję sobie sprawę.

    > Możliwość złożenia wniosku o sądowe stwierdzenie nabycia spadku się nie
    > przedawnia. Wtedy wyjdzie że pozostali notarialnie poświadczyli
    > nieprawdę,

    no to rzeczywiście wyjdzie ...

    działając wspólnie i w porozumieniu na szkodę itd. A na to są
    > paragrafy.

    A to trzeba udowodnić. :(

    Chyba tak naprawdę to wielkość spadku będzie miała decydujące znaczenie
    przy rozważaniu ewentualnych kosztów. :(

    --
    spp

  • 18. Data: 2011-10-07 17:28:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Oct 2011, spp wrote:

    > A to trzeba udowodnić. :(

    Że co, że 'zapomnieli' iż mieli brata?

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2011-10-07 17:37:48
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    > Że co, że 'zapomnieli' iż mieli brata?
    Wujka, gwoli ścisłości...;)

  • 20. Data: 2011-10-07 17:56:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> writes:

> [...]
    > przedawnia. Wtedy wyjdzie że pozostali notarialnie poświadczyli
    > nieprawdę, działając wspólnie i w porozumieniu na szkodę itd. A na to są

    Jeśli dojdzie do praprawnuków, to przestępstwo będzie dawno
    przedawnione... :)

    MJ