  • 1. Data: 2011-10-07 10:01:39
    Temat: Pozbawienie prawa do dziedziczenia
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    Czy fakt, że ktoś wiele lat temu (jeszcze przed wojną) wyjechał z PL i
    przez ten czas nie utrzymywał żadnych kontaktów z rodziną może być
    podstawą prawną do pozbawienia go i jego ewentualnych potomków prawa
    do dziedziczenia części majątku po zmarłym bracie?

  • 2. Data: 2011-10-07 10:04:28
    Temat: Re: Pozbawienie prawa do dziedziczenia
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 12:01, Rostov pisze:
> [...]
    > podstawą prawną do pozbawienia go i jego ewentualnych potomków prawa
    > do dziedziczenia części majątku po zmarłym bracie?
    Nie. Poszukaj pod hasłem "rażąca niewdzięczność". To kiedy można kogoś
    wydziedziczyć jest ściśle zdefiniowane i nie zawsze zgodne z tzw. logiką.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 3. Data: 2011-10-07 10:10:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.10.2011 12:01, Rostov pisze:
> [...]
    > podstawą prawną do pozbawienia go i jego ewentualnych potomków prawa
    > do dziedziczenia części majątku po zmarłym bracie?

    Czy wyjazd był spowodowany ucieczką po próbie zamordowania owego obecnie
    zmarłego brata?

    Bo jeśli nie, to pod rażącą niewdzięczność nie podpada.

  • 4. Data: 2011-10-07 10:19:38
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    On 7 Paź, 12:10, Andrzej Lawa wrote:
    > Czy wyjazd by spowodowany ucieczk po pr bie zamordowania owego obecnie
    > zmar ego brata?
    > Bo je li nie, to pod ra c niewdzi czno nie podpada.

    Nie, był to wyjazd spowodowany konfliktem z rodzicami.

  • 5. Data: 2011-10-07 10:45:10
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 12:19, Rostov pisze:

    > Nie, był to wyjazd spowodowany konfliktem z rodzicami.
    No to jaki związek z tym ma brat? Nawet sam konflikt jeszcze nie jest
    rażącą niewdzięcznością, chyba że konflikt wynikał z tego co Ci już AŁ
    napisał :) W każdym razie wtedy dotyczyłby dziedziczenia po rodzicach, a
    nie po bracie.

    Jeśli zmarły brat założył własną rodzinę, zwłaszcza gdy miał dzieci, to
    brat po nim nie dziedziczy ustawowo - w tym kierunku się raczej zainteresuj.

  • 6. Data: 2011-10-07 10:58:38
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    On 7 Paź, 12:45, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:

    > No to jaki zwi zek z tym ma brat? Nawet sam konflikt jeszcze nie jest
    > ra c niewdzi czno ci , chyba e konflikt wynika z tego co Ci ju A
    > napisa :) W ka dym razie wtedy dotyczy by dziedziczenia po rodzicach, a
    > nie po bracie.
    > Je li zmar y brat za o y w asn rodzin , zw aszcza gdy mia dzieci, to
    > brat po nim nie dziedziczy ustawowo - w tym kierunku si raczej zainteresuj.

    Zapomniałem dodać, że podział majątku po zmarłym następuj tutaj w
    drodze postępowania spadkowego, ponieważ zmarły nic nikomu nie zapisał
    w testamencie.
    W tym przypadku spadkobiercami są jedynie dzieci rodzeństwa zmarłego
    (nikt z jego braci i sióstr już dzisiaj nie żyje).
    Chodziło mi więc o to, czy jeśli nagle zgłosiłyby się ewentualne (bo
    nikt w rodzinie o takowych nie słyszał) dzieci brata, który
    wyemigrował, to czy będą miały one prawo do udziału w spadku, jeśli
    ich ojciec kilkadziesiąt lat temu zerwał wszelkie kontakty z rodziną.

  • 7. Data: 2011-10-07 11:07:36
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    On 7 Paź, 12:45, MZ wrote:

> [...]
    > ra c niewdzi czno ci , chyba e konflikt wynika z tego co Ci ju A
    > napisa :) W ka dym razie wtedy dotyczy by dziedziczenia po rodzicach, a

    Zapomniałem dodać, że podział majątku po zmarłym następuje tutaj w
> [...]

    > Je li zmar y brat za o y w asn rodzin , zw aszcza gdy mia dzieci, to
    > brat po nim nie dziedziczy ustawowo - w tym kierunku si raczej zainteresuj.

    Zmarły nie posiadał własnej rodziny - żony, ani dzieci.

  • 8. Data: 2011-10-07 11:12:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-07 12:58, Rostov pisze:

> [...]
    > wyemigrował, to czy będą miały one prawo do udziału w spadku, jeśli
    > ich ojciec kilkadziesiąt lat temu zerwał wszelkie kontakty z rodziną.

    Tak.

    --
    spp

  • 9. Data: 2011-10-07 11:16:22
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

> [...]
    > W tym przypadku spadkobiercami są jedynie dzieci rodzeństwa zmarłego
    > (nikt z jego braci i sióstr już dzisiaj nie żyje).
    Czyli zmarły nie miał żony, dzieci?
> [...]
    > wyemigrował, to czy będą miały one prawo do udziału w spadku, jeśli
    > ich ojciec kilkadziesiąt lat temu zerwał wszelkie kontakty z rodziną.

    Tak, będą miały takie samo prawo jak dzieci pozostałego rodzeństwa. Przy
    sądowym stwierdzeniu nabycia spadku sąd bada kto może być spadkobiercą.
    Na początek (przy założeniu jak wyżej) będzie to rodzeństwo. Brata który
    wyjechał musicie podać, z informacją że wyjechał i że brak od lat z nim
    kontaktu. Do stwierdzenia, że nie żyje potrzebny będzie akt zgonu, tak
    samo jak pozostałego rodzeństwa. Dopiero wtedy dziedziczy następne
    pokolenie. Sąd może (chociaż nie musi) wam nakazać poinformowanie "w
    środkach masowego przekazu" o postępowaniu spadkowym, co się w praktyce
    sprowadza do ogłoszenia w ogólnopolskiej gazecie. W każdym razie na
    jednym posiedzeniu się nie skończy. Możliwe jest też rozwiązanie, że sąd
    przy braku aktu zgonu brata z zagranicy i niemożności odnalezienia go
    ustanowi mu kuratora sądowego, i w orzeczeniu o nabyciu spadku
    przydzieli mu jego część, tak jakby żył a Wam części stosowne do
    udziałów Waszych rodziców.
    IMHO powinniście odżałować na radcę prawnego, który was dokładnie
    pokieruje i powie jakie dokumenty złożyć żeby sprawa się nie ciągnęła
    latami.

  • 10. Data: 2011-10-07 11:24:55
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 13:07, Rostov pisze:

    > Zmarły nie posiadał własnej rodziny - żony, ani dzieci.

    Ponawiam radę, żeby wziąć prawnika. Jest to o tyle ważne, że jeśli
    zmarły brat pozostawił jakąś nieruchomość, to jeśli skutecznie nie
    udowodnicie, że brat z zagranicy nie żyje i nie pozostawił potomstwa, to
    mając go wpisanego w postanowieniu o nabyciu spadku taka nieruchomość
    może się okazać niesprzedawalna. Każdy notariusz będzie go chciał/musiał
    dopisywać jako współwłaściciela. Da się to w pewien sposób załatwić
    kolejnym wnioskiem o sądowy podział spadku, ale to kolejne koszty
    (sądowe, ujawienia masy spadkowej, jej wyceny itp) i duuużo zmarnowanego
    czasu.

    PS. Nie zapomnijcie o US w kwestiach podatku od spadku, bo US na pewno o
    Was nie zapomni:]