  • 1. Data: 2011-10-07 09:43:52
    Temat: Darowizna a kredyt na wykończenie mieszkania
    Od: "Me(L)Isa" <j...@a...pl>

    Podpisaliśmy umowę z Deweloperem na kupno mieszkania.
    Ostatnia rata ma być zapłacona za pół roku po oddaniu mieszkania.
    Przez te pół roku będą trwały prace wykończeniowe.
    Właścicielem mieszkania będzie córka, której chcemy przekazać
    w/w mieszkanie aktem darowizny. I tu mam pytanie:

    Córka chce wziąć kredyt na wykończenie mieszkania i byłoby to
    przed uzyskaniem statusu obdarowanego - czy jest to możliwe,
    by to był kredyt mieszkaniowy? Jak to przeprowadzić?
    A może macie Państwo jakieś inne rozwiązania?

    Pozdrawiam,
    Mel

  • 2. Data: 2011-10-07 10:03:06
    Temat: Re: Darowizna a kredyt na wykończenie mieszkania
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 11:43, Me(L)Isa pisze:
    > Córka chce wziąć kredyt na wykończenie mieszkania i byłoby to
    > przed uzyskaniem statusu obdarowanego - czy jest to możliwe,
    owszem, ale ...
    > by to był kredyt mieszkaniowy? Jak to przeprowadzić?
    Proszę zdefiniować pojęcie "kredyt mieszkaniowy". Kredyt hipoteczny
    "klasyczny" odpada, bo to nie na zakup. Ewentualnie indywidualnie
    negocjować z bankiem który daje takie kredyty "na zakup i remont" sam
    kredyt "na remont". Ale pojawi się kolejny problem o którym za moment.
    Pożyczka hipoteczna .. też odpada, bo na tym mieszkaniu córka nie można
    go zabezpieczyć nie będąc właścicielem. Status obdarowanego (co trzeba
    wykonać aktem notarialnym z racji tego, że to nieruchomość) też niewiele
    tu zmieni, bo bank będzie się domagać przedstawienia wpisu w KW. Nie
    napisał pan, czy macie Państwo już akt notarialny kupna mieszkania
    (podejrzewam że nie) i założoną dla niego Księgę Wieczystą. To jeszcze
    bardzie komplikuje sprawę. Zależnie od lokalizacji w Polsce wpisanie do
    KW (której pewnie jeszcze nie ma, bo deweloperzy się zwykle z tym nie
    spieszą) to od około pół roku nawet do roku, zwłaszcza gdy jeszcze
    trzeba ją zalożyć. Problemem przy kredytach "mieszkaniowych" z wpisem
    hipoteki jest kwestia zabezpieczenia hipoteki w KW, której nie ma albo
    brak w niej wpisu o właścicielu-kredytobiorcy. Banki na to idą
    (przynajmniej przy zakupie mieszkań) ale doliczają słone dodatkowe
    zabezpieczenia do czasu wpisu hipoteki.
    > A może macie Państwo jakieś inne rozwiązania?
    Na tym mieszkaniu ciężko będzie zabezpieczyć jakąkolwiek formę kredytu.
    Pozostają więc dwie opcje. Pożyczka z cyklu "na dowolny cel" w banku (a
    nie żadnej firmie np. na P) której zabezpieczeniem nie będzie mieszkanie
    (potrzebne odpowiednie dochody). Ewentualnie Państwo możecie wziąć
    pożyczkę hipoteczną pod własne mieszkanie i podarować ją córce
    (osobiście nie polecam, z wielu względów - od dydaktyczno-wychowawczych
    do praktyczno-podatkowych)

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 3. Data: 2011-10-07 12:15:26
    Od: "Me(L)Isa" <j...@a...pl>

    W dniu 2011-10-07 12:03, MZ pisze:
    > owszem, ale ...
    > Proszę zdefiniować pojęcie "kredyt mieszkaniowy".
    Kredyt mieszkaniowy, czyli hipoteczny na zdecydowanie lepszych warunkach
    niż pożyczka/kredyt na "dowolny cel".

    Przejrzałam raty takiego kredytu i przy np. 75 tys. zł rata na 60 rat
    wynosi 2 tys. miesięcznie co daje 120 tys do spłacenia. To jest zbyt
    duże obciążenie. Im dalej w las tym więcej drzew.:-(

> [...]
    > brak w niej wpisu o właścicielu-kredytobiorcy. Banki na to idą
    > (przynajmniej przy zakupie mieszkań) ale doliczają słone dodatkowe

    Tak, rozumiem te kwestię.

> [...]
    > pożyczkę hipoteczną pod własne mieszkanie i podarować ją córce
    > (osobiście nie polecam, z wielu względów - od dydaktyczno-wychowawczych

    A jeszcze przyszedł mi do głowy inny pomysł:
    A gdyby zmienić umowę z deweloperem w taki sposób, aby córka stała się
    współudziałowcem np. 20% wartości mieszkania?
    Wtedy na ten udział mogłaby wziąć kredyt, co zaspokoiłoby Jej chęć
    uczestniczenia w przedsięwzięciu? Tylko czy deweloper zgodzi sie na
    zmianę umowy?

    I jeszcze jedna uwaga: niektóre banki oferują 120% kredytu, czyli
    zakładają, że mieszkanie trzeba także wykończyć.

    Pozdrawiam,
    Mel

  • 4. Data: 2011-10-07 12:28:08
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-07 14:15, Me(L)Isa pisze:
> [...]
    > wynosi 2 tys. miesięcznie co daje 120 tys do spłacenia. To jest zbyt
    > duże obciążenie. Im dalej w las tym więcej drzew.:-(
    Zgadza się, ale podstawowym warunkiem udzielenia kredytu hipotecznego
    jest możliwość zabezpieczenia go na przedmiocie kredytowania. Poza tym
    kredyt hipoteczny =/= pożyczka hipoteczna, tą drugą wymyślono właśnie
    dla tych co już mają mieszkanie a chcą dodatkowe pieniądze. Ten pierwszy
    jest na zakup i, ewentualnie, wykończenie mieszkania. Ważne jest to "i",
    nie "lub".

    > A jeszcze przyszedł mi do głowy inny pomysł:
    > A gdyby zmienić umowę z deweloperem w taki sposób, aby córka stała się
    > współudziałowcem np. 20% wartości mieszkania?
    Teoretycznie wykonalne (zakładając, ze developer się zgodzi). Zostają
    różne kwestie (US może spytać skąd wzięła swoje 20%). To trąci
    antydatowaniem dokumentów, chociaż z drugiej strony jeśli zrobicie
    Państwo aneks to już będzie wyglądać lepiej. W tym momencie trzeba
    najpierw podarować córce kwotę na te 20% w formie pieniędzy, zgłosić do
    US umowę darowizny, a potem podpisywać aneks z developerem.

    > Wtedy na ten udział mogłaby wziąć kredyt, co zaspokoiłoby Jej chęć
    > uczestniczenia w przedsięwzięciu? Tylko czy deweloper zgodzi sie na
    > zmianę umowy?
    Czy developer się zgodzi to jedno, ale jak bank podejdzie do takiego
    zabezpieczenia to drugie. Teraz o kredyty ciężko, a takie zabezpieczenie
    jest liche, bo to współudział. W każdym razie bez aktu notarialnego
    kupna mieszkania od deva się nie obejdzie. Kiedy akt? w momencie
    przekazania mieszkania czy za pół roku, czyli po ostatniej racie?

    > I jeszcze jedna uwaga: niektóre banki oferują 120% kredytu, czyli
    > zakładają, że mieszkanie trzeba także wykończyć.
    Użyłbym raczej czasu przeszłego. W obecnej sytuacji ekonomicznej i
    spadaniu cen mieszkań naprawdę ciężko będzie dostać kredyt bez wkładu
    własnego, i do tego na 120% wartości. To pozostałość po bańce, która
    pękła w 2008 roku. Teraz banki zakładają, że bez wkładu własnego i to
    najchętniej 20% kredytu się nie daje.

  • 5. Data: 2011-10-09 17:15:14
    Od: "Me(L)Isa" <j...@a...pl>

    W dniu 2011-10-07 14:28, MZ pisze:

    (...)

    Bardzo dziękuję za podjęcie tematu i rzeczowe wyjaśnienia.

    Pozdrawiam
    Mel