  • 1. Data: 2008-07-31 15:02:44
    Temat: Potrącenie za wypłate wypłaty
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Pracodawca ma rachunek w PKO i za przelew pensji itp. bank potrąca 0,5%
    kwoty przelewu (chyba ze pracownik założy konto w tym samym banku). Czy to
    zgodne z prawem? Jak pracodawca może obciążać pracownika kosztami
    wypłacania mu pensji, czy to on musi ponosić te koszty. Czy pracownik w tej
    sytuacji może pisemnie zażadać wypłacania pensji "do ręki"?

  • 2. Data: 2008-07-31 15:09:43
    Temat: Re: Potrącenie za wypłate wypłaty
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    cranky pisze:

    > Czy to zgodne z prawem?

    Nie.

    --
    @2008 Johnson
    Imperare sibi maximum est imperium

  • 3. Data: 2008-07-31 15:16:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    cranky pisze:
    > Pracodawca ma rachunek w PKO i za przelew pensji itp. bank potrąca 0,5%
    > kwoty przelewu (chyba ze pracownik założy konto w tym samym banku). Czy to
    > zgodne z prawem? Jak pracodawca może obciążać pracownika kosztami

    Absolutnie nielegalne.

  • 4. Data: 2008-07-31 16:49:55
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 17:09:43 +0200, Johnson napisał(a)
    w:<news:g6skjl$4m$1@inews.gazeta.pl>:

    > Nie.

    Chętnie poznam uzasadnienie, bo to częste zjawisko.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 5. Data: 2008-07-31 16:59:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szerr pisze:

    > Chętnie poznam uzasadnienie, bo to częste zjawisko.

    Oczywistych oczywistości szkoda tłumaczyć.

  • 6. Data: 2008-07-31 19:07:30
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 18:59:53 +0200, Johnson napisał(a)
    w:<news:g6sr27$oi0$1@inews.gazeta.pl>:

    > Oczywistych oczywistości szkoda tłumaczyć.

    Jestem autentycznie zainteresowany. Dla mnie to też jest oczywistość, ale
    uzasadnienia nie znam.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 7. Data: 2008-07-31 19:18:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szerr pisze:

    > Jestem autentycznie zainteresowany. Dla mnie to też jest oczywistość, ale
    > uzasadnienia nie znam.

    Art. 86 kp.

    Wyrok SN z dnia 24 września 2003 r. (I PK 324/02)

    Wymaganie pisemnej zgody pracownika na bezgotówkową formę wypłaty
    wynagrodzenia za pracę (art. 86 § 3 k.p.) ma ściśle bezwzględnie
    obowiązujący charakter, a postanowienie regulaminu pracy dopuszczające
    ustną zgodę jest nieważne (art. 9 § 2 k.p.).
    OSNP 2004/18/313, M.P.Pr.-wkł. 2004/12/11

    Wyrok SN z dnia 21 lutego 2002 r. (I PKN 917/00)

    Pracownik może cofnąć zgodę na wypłacanie wynagrodzenia za pracę w inny
    sposób niż w formie pieniężnej do jego rąk lub zmienić dyspozycję w tym
    zakresie i takie zachowanie nie narusza obowiązku lojalności wobec
    pracodawcy.
    OSNP 2004/4/61, OSNP-wkł. 2002/15/10, M.Prawn. 2002/16/726

  • 8. Data: 2008-07-31 19:36:20
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Jestem autentycznie zainteresowany. Dla mnie to też jest oczywistość, ale
    > uzasadnienia nie znam.
    Kodeks pracy.
    Są podane potrącenia które zakład może pobrać z wypłaty oraz sposób wypłaty.
    Na wszystkie inne potrącenia z wypłaty pracownik musi wyrazić zgodę na
    piśmie.

    Art. 86.

    § 1. Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i
    czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.

    § 2. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej; częściowe
    spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne
    tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ
    zbiorowy pracy.

    § 3. Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż
    do rąk pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik
    uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie.

    Art. 87.

    § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia
    społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają
    potrąceniu tylko następujące należności:

    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych,

    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne,

    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,

    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.

    § 2. Potrąceń dokonuje się w kolejności podanej w § 1.

    § 3. Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:

    1) w razie egzekucji świadczeń alimentacyjnych - do wysokości trzech piątych
    wynagrodzenia,

    2) w razie egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych -
    do wysokości połowy wynagrodzenia.

    § 4. Potrącenia, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, nie mogą w sumie
    przekraczać połowy wynagrodzenia, a łącznie z potrąceniami, o których mowa w
    § 1 pkt 1 - trzech piątych wynagrodzenia. Niezależnie od tych potrąceń kary
    pieniężne potrąca się w granicach określonych w art. 108.

  • 9. Data: 2008-07-31 22:22:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Szerr pisze:

    > Chętnie poznam uzasadnienie, bo to częste zjawisko.

    Częste? Niby gdzie?

    Pracodawca ma zapłacić tyle, ile się umówił. Ile go to kosztuje - to już
    nie problem pracownika.

  • 10. Data: 2008-08-01 05:17:45
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 31 lipiec 2008 21:18
    (autor Johnson
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g6t366$qb8$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    > ustną zgodę jest nieważne (art. 9 § 2 k.p.).
    > OSNP 2004/18/313, M.P.Pr.-wkł. 2004/12/11

    Oto polska właśnie... I przez kilku takich ,,geniuszy'' pracodawca ponosi
    ogromne straty...

    --
    Tristan