  • 1. Data: 2008-07-31 12:24:50
    Temat: Odsetki od odestek?
    Od: i...@p...pl

    Mam przed sobą list odsetkowy z Citi w którym czytam:

    (...) "Zgodnie z Regulaminem Kart Kredytowych Citibank (par. 9 ust.
    4)
    "Bank
    nalicza odsetki od kwot wszystkich Transakcji w wysokości określonej
    Tabeli Oprocentowania za każdy dzień, począwszy od dnia dokonania
    Transakcji
    aż do całkowitej spłaty Zadłużenia. Odsetki od transakcji
    bezgotówkowych nie
    są pobierane, jeśli Zadłużenie zostało spłacone przed upływem terminu
    wskazanego na Wyciągu".

    I teraz wyjasnienia/interpretacje banku(zawarte w liscie):

    Na kwotę odsetek składają się:

    1. odsetki od transakcji zaksięgowanych na poprzednim wyciągu,
    liczone
    trybie dziennym od dnia każdej transakcji do daty tego wyciągu
    2. odsetki od całego salda transakcji bezgotówkowych z poprzedniego
    wyciągu,
    liczone w od daty tego wyciągu do dnia wpłaty na r-k karty
    kredytowej.
    w skład salda transakcji bezgotówkowych wchodzą:
    a. zaksięgowane w danym okresie transakcje bezgotówkowe
    b. niespłacona część salda transakcji bezgotówkowych z
    poprzedniego
    wyciągu,
    c. o d s e t k i od transakcji bezgotówkowych z poprzedniego
    wyciągu
    3. odsetki od daty wpłaty do dnia wystawienia ostatniego wyciągu,
    ponieważ
    dokonana płatność nie pokryła salda z poprzedniego wyciągu." (...)
    -------------------------
    I jeszcze z regulaminu dla jasnosci:

    Zgodnie z treścią RKKCitibank (par. 1):

    "Transakcja - wypłata gotówki lub dokonanie zapłaty za nabywane
    towary
    usługi przy użyciu Karty, w tym:
    - Transakcja bezgotoówkowa - płatność za nabywane towary i usługi
    dokonana w punktach handlowych lub usługowych, jak również płatność
    dokonana
    bez fizycznego użycia Karty, w szczególności zamówienia listowne lub
    internetowe,
    - Transakcja gotówkowa - wypłata gotówki w bankomatach, bankach
    lub w
    innych instytucjach finansowych, kasynach oraz urzędach pocztowych
    lub
    każda
    inna Transakcja uznana za gotówkową przez prawo kraju lub
    postanowienia
    systemu rozliczeniowego, w którym została dokonana."

    Moje pytanie do Was brzmi:

    Czy Citibank nalicza odsetki zgodnie z Regulaminem i co chyba
    ważniejsze zgodnie z polskim prawem?

    Dodam jeszcze tylko, że zawsze spłacana jest kwota wyzsza od
    minimalnej czyli odsetki z wyciagu sa spłacane na bieżąco.

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2008-08-01 07:55:52
    Temat: Re: Odsetki od odestek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2008, i...@p...pl wrote:

    > I teraz wyjasnienia/interpretacje banku(zawarte w liscie):
    >
    > Na kwotę odsetek składają się:
    [...]
> [...]
    > poprzedniego
    > wyciągu,
    > c. o d s e t k i od transakcji bezgotówkowych z poprzedniego
    [...]

    > Moje pytanie do Was brzmi:
    >
    > Czy Citibank nalicza odsetki zgodnie z Regulaminem

    ...nie próbuję nawet wniknąć... :)

    > i co chyba
    > ważniejsze zgodnie z polskim prawem?

    Pytanie kontrujące: czy karta kredytowa to kredyt *długoterminowy*?
    IMO trzeba by sprawdzić w regulaminie.
    Ale nie wykluczałbym z gory że tak - a wtedy mamy art.482 par.2
    Kodeksu Cywilnego ("Przepis paragrafu poprzedzajšcego nie dotyczy
    pożyczek długoterminowych udzielanych przez instytucje kredytowe").

    > Dodam jeszcze tylko, że zawsze spłacana jest kwota wyzsza od
    > minimalnej czyli odsetki z wyciagu sa spłacane na bieżąco.

    Ale jak rozumiem "na bieżąco" oznacza że zgodnie z regulaminem,
    czyli przy terminie spłaty dłuższym niż okres rozliczeniowy
    (powiedzmy okres miesięczny czyli 30..31 dni a spłata do 50 dni)
    "stare" odsetki w "nowym" okresie odsetkowym są czymś normalnym,
    i to właśnie o nie idzie, dobrze rozumiem?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-08-01 12:39:55
    Od: i...@p...pl

    On Aug 1, 9:55 am, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > [...]
    >
    > [...]
    >
    > ...nie próbuję nawet wniknąć... :)

    Ale czemu? Przecież jest podany wyżej przepis, od czego naliczane są
    odsetki.
    Pytanie czy podane przeze mnie w tresci postu, a zawarte w liscie,
    wyjasnienie/interpretacja są ze sobą "kompatybilne"?

    >   Pytanie kontrujące: czy karta kredytowa to kredyt *długoterminowy*?

    Wątpię.

    >   IMO trzeba by sprawdzić w regulaminie.

    Nic nie znalazłem coby wskazywało na...
    >   Ale nie wykluczałbym z gory że tak - a wtedy mamy art.482 par.2
    > Kodeksu Cywilnego ("Przepis paragrafu poprzedzajšcego nie dotyczy
    >   pożyczek długoterminowych udzielanych przez instytucje kredytowe").

    copy-paste z pdf'a pobranego ze strony NBP:

    [start paste]

    USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. (tekst ujednolicony)

    17) instytucja kredytowa - podmiot mający swoją siedzibę za granicą
    Rzeczypospolitej Polskiej
    na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
    zwanych dalej "państwami
    członkowskimi", prowadzący we własnym imieniu i na własny rachunek, na
    podstawie
    zezwolenia właściwych władz nadzorczych, działalność polegającą na
    przyjmowaniu
    depozytów lub innych środków powierzonych pod jakimkolwiek tytułem
    zwrotnym i
    udzielaniu kredytów lub na wydawaniu pieniądza elektronicznego,

    [end paste]

    Z tresci regulaminu:
    --------
    "Okreslenia uzyte w Reg Kart Kred Citibank Banku Banku Handlowego SA w
    W-wie

    Par.1 Określenia użyte w Regulaminie oznaczają:

    Bank - Bank Handlowy w Warszawie SA z s i e d z i b ą w
    Warszawie
    -----------------

    Odnosząc tresc Regulaminu do Ustawy, wychodzi na to, że w/w Bank nie
    jest instytucją kredytową

> [...]
    > "stare" odsetki w "nowym" okresie odsetkowym są czymś normalnym,
    > i to właśnie o nie idzie, dobrze rozumiem?

    Idzie o to, ze wg. mojego rozumienia Regulaminu Bank nalicza odsetki
    od (salda) transakcji, a z wyjasnien podanych w liscie wynika, że
    nalicza od salda zadłużenia. Smierdzi mi to na kilometr odsetkami od
    odsetek.

    Pozdrawiam,

    Ireneusz

  • 4. Data: 2008-08-01 17:29:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Aug 2008, i...@p...pl wrote:

    > Ale czemu?

    Nie chce mi się :)
    Za gorąco, rowerem byłem parę rzeczy załatwić, przyjemniejsze ;)

    > Wątpię.

    A ja nie mam jasnosci :)

    > copy-paste z pdf'a pobranego ze strony NBP:
    [...]
    > 17) instytucja kredytowa - podmiot mający swoją siedzibę za granicą
    > Rzeczypospolitej Polskiej

    Tuś mnie zażył, nie byłem świadomy tej definicji.
    Swoją drogą, ciekawe kto jest :]
    Thx! - pas :) (wyciągam kosiarkę :O)

    pzdr, Gotfryd