    From: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Potrącenie za wypłate wypłaty
    Date: Thu, 31 Jul 2008 21:36:20 +0200

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:1b1ya035qqbfw.1vf7qxlbq4n7g$.dlg@40tude.net...

    > Jestem autentycznie zainteresowany. Dla mnie to też jest oczywistość, ale
    > uzasadnienia nie znam.
    Kodeks pracy.
    Są podane potrącenia które zakład może pobrać z wypłaty oraz sposób wypłaty.
    Na wszystkie inne potrącenia z wypłaty pracownik musi wyrazić zgodę na
    piśmie.

    Art. 86.

    § 1. Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i
    czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.

    § 2. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej; częściowe
    spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne
    tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ
    zbiorowy pracy.

    § 3. Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż
    do rąk pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik
    uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie.

    Art. 87.

    § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia
    społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają
    potrąceniu tylko następujące należności:

    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych,

    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne,

    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,

    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.

    § 2. Potrąceń dokonuje się w kolejności podanej w § 1.

    § 3. Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:

    1) w razie egzekucji świadczeń alimentacyjnych - do wysokości trzech piątych
    wynagrodzenia,

    2) w razie egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych -
    do wysokości połowy wynagrodzenia.

    § 4. Potrącenia, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, nie mogą w sumie
    przekraczać połowy wynagrodzenia, a łącznie z potrąceniami, o których mowa w
    § 1 pkt 1 - trzech piątych wynagrodzenia. Niezależnie od tych potrąceń kary
    pieniężne potrąca się w granicach określonych w art. 108.