  • 1. Data: 2008-07-31 11:22:52
    Temat: Kodeks cywilny i gwarancje.
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dzień dobry.

    Przy rodzinnym spotkanku zaistniał mały spór o "wyższości pietruszki nad
    marchewką". Chodzi mianowicie o zapisy warunków gwarancyjnych/rękojmi
    niektórych dystrybutorów sprzętu, urządzeń, itp., którzy w "swoich"
    zapisach rządają np. aby reklamowany produkt był zapakowany w oryginalne
    opakowanie-firmowe. Pomijam celowo kwestię dalszego załączonego wyposażenia
    typu: okablowanie, instrukcje, etc. Problem skupia się właśnie na
    opakowaniu. Swojego czasu wpadł mi w ręce artykuł spisany w
    Rzeczpospolitej, w którym problem ten był dosyć szeroko opisany.
    Niestety nie jestem w stanie znaleźć teraz źrodła. Konkluzją tego dzieła
    było wskazanie przez autora, że takie żadania jak oryginalne opakowanie nie
    mają żadnych podstaw prawnych. Faktycznie po analizie księgi III KC ciężko
    doszukać się zapisu, w którym Sprzedawca ma prawo do spisania oddzielnych
    warunków świadczenia rękojmi za wady. Podobnie ma się w przypadku analizy
    przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
    (Dz. U. z 2002r. nr 141, poz. 1176).

    Ustawa natomiast dopuszcza prawo do oddzielnego oświadczenia
    sprzedawcy/gwaranta. Czy gwarant w takim oddzielnym oświadczeniu znanym
    jako 'Gwarancja' ma prawo do takich zapisów/warunków?

    Proszę o sensownie wskazanie czy producenci/dystrybutorzy wszelakich
    towarów mają prawo do stosowania zapisu nakazującego Kupującemu
    dostarczenia rzeczy w oryginalnym opakowaniu?
    Skupiamy się tylko na prawie gwarancji jakości i rękojmi za wady.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 2. Data: 2008-07-31 11:28:23
    Temat: Re: Kodeks cywilny i gwarancje.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ===Tomy=== pisze:

> [...]
    > dostarczenia rzeczy w oryginalnym opakowaniu?
    > Skupiamy się tylko na prawie gwarancji jakości i rękojmi za wady.

    Gwarancja jest aktem dobrowolnym i nieobowiązkowym. Nie widzę zatem
    przeszkód, aby gwarant domagał się np. oryginalnego opakowania.

    Gwarancja nie wyłącza możliwości dochodzenia roszczeń na podstawie
    przepisów ogólnych, np. rękojmi, czy niezgodności z umową; w takim
    przypadku uprawnienia te przysługują pomimo braku oryginalnego opakowania.

    Poza tym: nieraz taki zapis w gwarancji widziałem, ale jeszcze się
    nie spotkałem (ani osobiście, ani wśród znajomych i rodziny), aby komuś
    odmówiono naprawy gwarancyjnej na tej podstawie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-07-31 11:38:51
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 13:22:52 +0200, ===Tomy=== napisał(a):

> [...]
    > dostarczenia rzeczy w oryginalnym opakowaniu? Skupiamy się tylko na
    > prawie gwarancji jakości i rękojmi za wady.

    Przy gwarancji jak najbardziej tak, ponieważ gwarancja wynika wyłącznie z
    umowy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2008-07-31 11:40:37
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 13:28:23 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Gwarancja nie wyłącza możliwości dochodzenia roszczeń na podstawie
    > przepisów ogólnych, np. rękojmi, czy niezgodności z umową; w takim
    > przypadku uprawnienia te przysługują pomimo braku oryginalnego opakowania.

    To własnie chciałem usłyszeć - dziękuję.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 5. Data: 2008-07-31 11:43:19
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 11:38:51 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Przy gwarancji jak najbardziej tak, ponieważ gwarancja wynika wyłącznie z
    > umowy.

    Czyli wniosek z tego taki, że w przypadku usterki/uszkodzenia danego towaru
    pomimo posiadania przyjętego oświadczenia gwarancyjnego (z zapisem o
    firmowym opakowaniu) skorzystanie z prawa rękojmi skutkuje nieważnością
    takiego zapisu?

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 6. Data: 2008-07-31 11:45:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ===Tomy=== pisze:

> [...]
    > pomimo posiadania przyjętego oświadczenia gwarancyjnego (z zapisem o
    > firmowym opakowaniu) skorzystanie z prawa rękojmi skutkuje nieważnością

    Zapis jest ważny, ale obowiązuje w przypadku gwarancji. W przypadku
    niezgodności/rękojmi nie mówimy o skutkowaniu nieważnością, co po prostu
    o nieobowiązywaniu tego zapisu.

  • 7. Data: 2008-07-31 11:47:01
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 31 Jul 2008 13:45:23 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Zapis jest ważny, ale obowiązuje w przypadku gwarancji. W przypadku
    > niezgodności/rękojmi nie mówimy o skutkowaniu nieważnością, co po prostu
    > o nieobowiązywaniu tego zapisu.

    Wszystko jasne, dzięki.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 8. Data: 2008-08-01 08:27:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2008, ===Tomy=== wrote:

> [...]
    > pomimo posiadania przyjętego oświadczenia gwarancyjnego (z zapisem o
    > firmowym opakowaniu) skorzystanie z prawa rękojmi skutkuje nieważnością

    Dla porządku: kiedy ostanio widziałeś zapis/ustalenia o rękojmi?
    :)
    Bo ja owszem, widziałem, ale za rzadko kupuję w hurtowniach aby mieć
    z tym na codzień do czynienia :)
    Moja uwaga ma na celu drobiazg, w postaci zwrócenia uwagi iż rękojmia
    (w odróżnieniu od konsumenckiej niezgodności) również MOŻE być
    regulowana umową, mniej więcej tak samo jak gwarancja - z wyłączeniem
    "podstępnego zatajenia" rzecz jasna.

    Czyli jeśli w warunkach rękojmi jest "wymiana od ręki jeśli wada została
    stwierdzona w ciągu 3 dni od zakupu pod warunkiem dostarczenia wraz
    z oryginalnym opakowaniem" to takie właśnie SĄ warunki rękojmi
    i ustawa (Kodeks Cywilny) nic w tym zakresie nie wymusza!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-08-01 08:31:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2008, Liwiusz wrote:

    > Zapis jest ważny, ale obowiązuje w przypadku gwarancji. W przypadku
    > niezgodności/rękojmi nie mówimy o skutkowaniu nieważnością, co po prostu
    > o nieobowiązywaniu tego zapisu.

    W sumie miałem tu napisać... dla porządku: w niczym nie przeszkadza,
    aby warunki rękojmi (nie odnoszę się do knzu) RÓWNIEŻ zawierały
    zapis o obowiązku "dostarczenia w oryginalnym opakowaniu".
    Niezależnie od gwarancji :)
    O ile nie będzie mowy o "podstępnym zatajeniu wady" ten warunek
    będzie skuteczny. Raz jeszcze: nie ma mowy o knzu :) (również
    przy relacji firma-firma) bo to inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-08-01 09:24:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.08.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > z oryginalnym opakowaniem" to takie właśnie SĄ warunki rękojmi
    > i ustawa (Kodeks Cywilny) nic w tym zakresie nie wymusza!

    Przyznam, że nie rozumiem - wymusza MZ w zakresie zdefiniowanym w KC, tak
    jak, ustawa z dn. 27 lipca wymusza odpowiednio w przypadku niezgodnosci
    konsumenckiej.
    Jeśli masz na myśli dodatkowe postanowienia umowne zwiększające
    uprawnienia jednej ze stron to mam wątpliwości czy można to podciągnąć pod
    rękojmie. MZ to odrębna umowa.

    --
    Marcin