  • 1. Data: 2009-11-01 20:26:38
    Temat: Potencjalne dochody z najmu jednego z małżonków
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    Zwykła wspólnota majątkowa.

    Jeden z małżonków ma (majątek odrębny) dom, który użycza w całości
    swojej rodzinie. Czy drugi małżonek może go jakoś sądownie zmusić, aby
    zawarł z rodziną umowę najmu, tak aby majątek wspólny małżonków był
    powiększany?

  • 2. Data: 2009-11-01 21:53:07
    Od: kuba <p...@o...pl>

    przypadek pisze:
> [...]
    > swojej rodzinie. Czy drugi małżonek może go jakoś sądownie zmusić, aby
    > zawarł z rodziną umowę najmu, tak aby majątek wspólny małżonków był

    Myślę, że cel polegający na powiększaniu majątku wspólnego nie jest
    wystarczającym powodem do tak daleko idącej ingerencji prawo własności.

    Sensowną podstawą wydawałby mi się natomiast art. 27 KRO, w przypadku
    gdy małżonek nie przyczynia się do zaspokajania materialnych potrzeb
    rodziny.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 3. Data: 2009-11-01 22:08:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    przypadek wrote:
> [...]
    > swojej rodzinie. Czy drugi małżonek może go jakoś sądownie zmusić, aby
    > zawarł z rodziną umowę najmu, tak aby majątek wspólny małżonków był

    Nie. To jego majątek oddzielny i może robić z nim co chce. Nawet oddać
    za darmo pierwszemu napotkanemu z brzegu.

  • 4. Data: 2009-11-01 22:40:27
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    przypadek napisal:
> [...]
    > swojej rodzinie. Czy drugi małżonek może go jakoś sądownie zmusić, aby
    > zawarł z rodziną umowę najmu, tak aby majątek wspólny małżonków był

    Hm, przychod z majatku odrebnego wchodzi do majatku wspolnego, wiec
    teoretycznie mozna wystapic do sadu. Ale na miejscu molestowanego
    sadownie maloznka natychmiast skontrowalbym wnioskiem o orzeczenie
    rozdzielnosci majatkowej. A i nad rozwodem bym sie zastanowil ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2009-11-01 23:20:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek_P wrote:

    > Hm, przychod z majatku odrebnego wchodzi do majatku wspolnego, wiec
    > teoretycznie mozna wystapic do sadu.

    Ale on(a) użycza, a nie wynajmuje, czyli nie ma przychodu (przychodu
    pod stołem nie wliczam).
    A (za niedługo zapewne ex-) chce aby to była umowa najmu i kasa spływała
    juz oficjalnie do wspolnego kotła.