  • 1. Data: 2009-11-01 12:25:45
    Temat: Gwarancja a oryginalne opakowanie
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    megalotto.pl
    Kupiłem komputer (samą jednostkę centralną) na allegro i okazał się
    uszkodzony. Przy wyjmowaniu komputera musiałem porozcinać karton
    (komputer był w taki sposób umieszczony, żę bardzo ciężko byłoby go
    wyjąć bez przecinania kartonu). Tymczasem w umowie gwarancyjnej mam
    napisane:
    "2. Urządzenie do naprawy dostarcza nabywca do siedziby firmy na
    własny koszt, w oryginalnym opakowaniu fabrycznym...."
    Jednak w temacie:
    tinyurl.com/yldfssq
    jeden z forumowiczów napisał tak:
    "Przepisy na ten temat są jasne, nie można uzależniać świadczenia
    gwarancyjnego od posiadania opakowania. Żądanie opakowania jest
    równie bezprawne jak dowolne terminy napraw umieszczane w książkach
    gwarancyjnych."
    Czyli w mojej umowie gwarancyjnej ten punkt nr.2 który zacytowałem
    jest chyba niezgodny z polskim prawem? Ale o jaki przepis i z jakiej
    ustawy może chodzić?

  • 2. Data: 2009-11-01 14:47:55
    Temat: Re: Gwarancja a oryginalne opakowanie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-01, Rafał K <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > gwarancyjnego od posiadania opakowania. Żądanie opakowania jest
    > równie bezprawne jak dowolne terminy napraw umieszczane w książkach

    Nie jest bezprawne jeśli chodzi o reklamację z tyt. gwarancji. Jest
    bezprawne jeśli chodzi o reklamacje z tyt. niezgodności z umową. Resztę
    spróbuj wygooglać i dopytaj.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2009-11-01 16:09:54
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 1 Lis, 15:47, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:

    > Nie jest bezprawne jeśli chodzi o reklamację z tyt. gwarancji. Jest
    > bezprawne jeśli chodzi o reklamacje z tyt. niezgodności z umową. Resztę
> [...]

    Czy chodzi o niezgodność towaru z umową opisaną poniżej?

    "Niezgodność towaru z umową

    Jeżeli towar okaże się wadliwy, nie ma cech, o których zapewniał nas
    sprzedawca, albo ma inne właściwości, z których nie jesteśmy
    zadowoleni, to najczęściej mamy dwa sposoby, aby dochodzić swoich
    racji i zgłosić reklamację. Pierwszy to tryb ustawowy i obowiązkowy -
    tzw. odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Podobny tryb
    funkcjonował poprzednio pod nazwą rękojmi.

    Druga ścieżka, do której przestrzegania dobrowolnie zobowiązuje się z
    reguły producent towaru (rzadziej sprzedawca), to gwarancja jakości.
    Gwarancji udziela się najczęściej w specjalnym dokumencie (karcie
    gwarancyjnej) albo w reklamie produktu.

    Niezgodność towaru z umową to nie tylko wady fizyczne produktu, ale
    też brak odpowiedniej dokumentacji (np. instrukcji obsługi w języku
    polskim), brak cech, o których istnieniu zapewniał publicznie
    sprzedawca w ofercie, reklamach lub przez oznakowanie towaru.

    Tak wynika z art. 4 ust. 3 ustawy z 2002 r. (patrz ramka o podstawach
    prawnych). Niezgodność towaru z umową może również polegać na braku
    właściwości, które cechują towar tego rodzaju.

    Przykład

    Od zakupionych butów po kilku dniach noszenia odpadły elementy
    ozdobne. Klientka zwróciła się do sklepu o nieodpłatną naprawę obuwia,
    ale sprzedawca stwierdził, że nie podlega to reklamacji. Nie miał
    racji, bo w tym wypadku niezgodność z umową polegała właśnie na
    utracie właściwości, których klientka obiektywnie oczekiwała od tego
    towaru. Dlatego w razie odmowy naprawy dopuszczalne jest żądanie albo
    obniżenia ceny, albo nawet odstąpienia od umowy, bo niezgodność z
    umową jest istotna (buty tracą walory atrakcyjności i estetyki), a ich
    naprawa u szewca może być kosztowna (w porównaniu z ceną ich zakupu u
    sprzedawcy)."
    Źródło: http://www.rp.pl/artykul/81683,77619_Jak_skutecznie_
    zlozyc_reklamacje_.html

  • 4. Data: 2009-11-01 16:54:04
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
    wadliwy zakup na firmę?

    Pozdrawiam.
    http://megalotto.pl - Wyniki lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat

  • 5. Data: 2009-11-01 17:34:25
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2009-11-01 17:54, Rafał K. pisze:
    > A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
    > wadliwy zakup na firmę?

    nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...

  • 6. Data: 2009-11-01 17:34:46
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2009-11-01 18:34, PlaMa pisze:

    > nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...

    posklejaj zresztą ten karton i tyle

  • 7. Data: 2009-11-02 01:05:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-01, Rafał K <r...@g...com> wrote:
    > A czy ta niezgodność towaru z umową obowiązuje równie jeżeli kupiłem
    > wadliwy zakup na firmę?

    Nie, ale jest jeszcze rękojmia, o ile jej nie wyłączono.
    http://www.lex.com.pl/kodeksy/?akt=64.16.93.htm
    Art. 556 i dalsze.

    Jeśli był to komp. składany na zamówienie to jest to rzecz określona co
    do tożsamości.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2009-11-02 17:01:15
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 1 Lis, 18:34, PlaMa <m...@w...pl> wrote:

    > nie, ale chyba rękojmia nie wymaga opakowań...

    Tylko jak korzysta się z takiej rękojmi? Po prostu mówię sprzedawcy,
    że chciałbym skorzystać z rękojmi a nie gwarancji? Czy może trzeba
    pisać jakiś specjalny wniosek? Czy sprzedawca ma jakiś termin w którym
    jest zobowiązany naprawić lub wymienić uszkodzony przedmiot?

  • 9. Data: 2009-11-03 13:36:07
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    Na stornie
    http://www.orange.pl/portal/map/map/faq_category?faq
    =3649198&cat=3648723&cat2=3649146
    czytam:
    "Sprzedawca nie może w ramach rękojmi odmówić przyjęcia towaru, który
    sprzedał. Ma natomiast prawo do tego, by nie uznać Twoich roszczeń."

    I co wtedy jeżeli mimo, że produkt posiada oczywiste niezawinione
    przeze mnie wady sprzedawca nie uzna moich roszczeń? Czy muszę
    skierować sprawę do sądu? Czy jest jakaś inna droga postępowania w
    takich sytuacjach?

  • 10. Data: 2009-11-04 00:09:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-03, Rafał K <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > przeze mnie wady sprzedawca nie uzna moich roszczeń? Czy muszę
    > skierować sprawę do sądu? Czy jest jakaś inna droga postępowania w

    Dla przedsiębiorcy nie ma.

    --
    Marcin