  • 1. Data: 2003-11-21 20:18:43
    Temat: Poręczenie majątkowe
    Od: "Małgosia" <m...@p...onet.pl>

    Mam bardzo poważny problem, byłabym, wdzięczna, gdyby ktoś znający się na
    prawie udzielił mi rady.
    Otóż prawie półtora roku temu w sprawie karnej gospodarczej udzieliłam
    poręczenia majatkowego kuzynowi. Kuzyn bardzo mnie o to prosił, zmiękłam,
    zrobiło mi się go żal i pożyczyłam wymaganą kwotę opierając się na jego
    zapewnieniach, że natychmiast mi odda całą kwotę. Ale niestety...Jak ja
    wpłaciłam poręczenie, kuzyn zaczął mnie zwodzić. Myślałam, ze przynajmniej
    sprawa odbędzie się w niedługim czasie i kaucja zostanie mi zwrócona. Jednak
    do chwili obecnej sprawa nie odbyła się. Trwa zbieranie dowodów. Tak w
    skrócie wygląda sytuacja, a moje pytanie brzmi: "Czy mam jakąś szansę na
    wycofanie złożonego poręczenia?" Oczywiście nie ma możliwości, aby została
    wpłacona przez kogoś innego. Nawet, jeśli mieliby zamienić to na areszt.
    Teraz już mi nie żal kuzyna, tylko jestem wściekła na siebie.
    Jeśli ktoś wie coś na ten temat proszę o informacje.
    Ewka

  • 3. Data: 2003-11-21 21:16:29
    Temat: Re: Poręczenie majątkowe
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Małgosia wrote:
> [...]
    > Teraz już mi nie żal kuzyna, tylko jestem wściekła na siebie.
    > Jeśli ktoś wie coś na ten temat proszę o informacje.

    art.269§3 kpk
    możesz cofnąć, ale będzie to skuteczne z chwilą przyjęcia nowego
    poręczenia, innego środka zapobiegawczego (np. areszt) albo w ogóle
    rezygnacji z takiego

    KG

  • 2. Data: 2003-11-21 21:16:29
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

  • 4. Data: 2003-11-22 15:52:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprawę normują w art. 249 i następne kodeksu postępowania karnego. Jeżeli
    postępowanie przygotowawcze nie zostało zakończone, to wniosek o zmianę
    środka zapobiegawczego należy skierować do prokuratora prowadzącego
    postępowanie. Tylko trzeba to logicznie uzasadnić. Choćby tym, że
    udzielając poręczenia byłaś przekonana, że podejrzany nie będzie utrudniał
    jego biegu a obecnie poprzez jego aroganckie zachowanie straciłaś to
    przeświadczenie, w związku z czym prosisz o zmianę środka zapobiegawczego.
    Zmianę środka zapobiegawczego normuje art. 253 kpk który mówi o
    "przyczynach uzasadniających jego (...) zmianę". Ponieważ kodeks nie
    wymienia tych przyczyn, to moim zdaniem wniosek osoby udzielającej
    poręczenie może być również dobrym powodem, jak każdy inny. Z tym, ze
    prokurator może, ale nie musi przychylić się do tego wniosku.

  • 5. Data: 2003-11-22 21:52:52
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > jego biegu a obecnie poprzez jego aroganckie zachowanie straciłaś to
    > przeświadczenie, w związku z czym prosisz o zmianę środka zapobiegawczego.

    Na pewno nie zaszkodzi, ale uważasz że koniecznie trzeba uzasadniać
    cofnięcie poręczenia majątkowego?

    KG

  • 6. Data: 2003-11-23 00:48:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na pewno nie zaszkodzi, ale uważasz że koniecznie trzeba uzasadniać
    > cofnięcie poręczenia majątkowego?

    Konieczności uzasadnienia nie ma. Ale ponieważ również nie ma obligu
    zmiany środka zapobiegawczego, to moim zdanie należało by jakoś
    prokuratora przekonać.