  • 1. Data: 2004-12-20 18:03:30
    Temat: Podpis czytelny i nieczytelny
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Dlaczego ludzie uzywają podpisu "nieczytelnego" ?
    Czy w przypadku jakiejś sprawy sądowej jest szansa, aby wyprzeć się tego
    podpisu ?

    Interesujące jest czemu ludzie uzywają podpisów niesamowicie łatwych do
    zrobienia ? gdzie w zasadzie nawet doświadczony biegły grafolog sądowy ma
    wielki problem, aby stwierdzić kto ów podpis zrobił. W zasadzie grafolog na
    podstawie próbek pisma określa, czy dany text pisała ta osoba czy nie.
    Podpisujemy przecież różne dokumenty:
    - umowa o pracę
    - kwitek transakcji kartą płatniczą
    - umowy wszelkiego rodzaju
    - potwierdzenia odbioru przesyłek
    i wiele wiele wiele innych.

    W skrajnym przypadku przecież strony spotykają się w sądzie, spierają się o
    zobowiązanie, zawarta jest umowa, jest kartka, są podpisy, Iksiński
    twierdzi, że to podpis Ygrekowskiego, udowadnia, że Ygrekowski posługuje się
    takim podpisem,
    a Ygrekowski twierdzi, że to nie on podpisywał i udowadnia, że jego podpis
    jest łatwo zrobić i Iksiński podrobił jego podpis i oskarża go o fałszowanie
    podpisu.
    Typowy procesowy PAT. Biegły grafolog nie jest w stanie stwierdzić czy to
    podpis pisany ręką Ygrekowskiego ponieważ z dziecinną łatwością taki zygzak
    zrobi nawet 5-letnie dziecko.

    Czy rozwiązaniem jest żądanie czytelnych podpisów ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    k...@X...pl <wytnij XX i zbedna kropke gdy bedziesz pisać
    http://kw1618.w.interia.pl

  • 2. Data: 2004-12-20 18:43:35
    Temat: Re: Podpis czytelny i nieczytelny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:StExd.1199$b56.774@news.chello.at...

    W tej sprawie, to się nawet bodaj Sąd Najwyższy wypowiadał. nie ma czegoś
    takiego jak czytelny, bądź nieczytelny podpis. Podpis, to jakikolwiek znak
    pozostawiony przez zainteresowanego. Podpis czytelny, to wymysł urzędników.

    A co do samego wyparcia się podpisu, to co do zasady im dłuższy podpis, tym
    większe szanse na jednoznaczną opinię grafologa.

  • 3. Data: 2004-12-20 19:22:24
    Od: "Big Jack" <m...@h...aw>

    W wiadomości: news:StExd.1199$b56.774@news.chello.at
    użytkownik *Krzysztof 'kw1618' z Warszawy* napisał(a):

    [ciach]

    Ktoś tu kiedyś pisał, że jakaś "panienka z okienka" zażądała od niego
    czytelnego podpisu. No to wykaligrafował go pismem technicznym ku
    uciesze owej panienki. Zaraz potem poinformował ją, że jakby co, to nie
    jest jego podpis wprawiając panienkę w konsternację :D
    Big Jack

    --
    //////
    ( o o) GG: 660675

  • 4. Data: 2004-12-20 23:01:06
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

> [...]
    tym
    > większe szanse na jednoznaczną opinię grafologa.

    W takim razie jak się zabezpieczyć ? Jak udowodnić, w razie czego, że + + +
    to podpis akurat tego a nie innego osobnika ?
    Czy osoby używające krótkiego łatwego podpisu działają nierozważnie ?
    Czy warto mieć długi i trudny podpis.

    Pozdr
    kw1618

  • 5. Data: 2004-12-20 23:13:14
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości news:SQIxd.1485$b56.690@news.chello.at...

    > Czy osoby używające krótkiego łatwego podpisu działają nierozważnie ?

    To chyba oczywiste. Jeżeli na karcie płatniczej lub na przelewach
    bankowych podpisujesz się krzyżykiem to prosisz się o nieszczęście.

    > Czy warto mieć długi i trudny podpis.

    Jeżeli mówiąc 'podpis' mamy na myśli odręcznie napisane imię i nazwisko to
    długość i stopień komplikacji podpisu nie jest kwestią wyboru.

    Ale wyobraź sobie, że masz taką pracę, ze musisz codziennie złożyć
    dziesiątki lub nawet setki podpisów na mało istotnych dokumentach (np.
    okienko kasowe na poczcie). Jeżeli nazywasz się np. Grzegorz
    Brzęczyszczykiewicz to nie wyrobisz - musisz posługiwać sie prostą
    parafką.

    Alek

  • 6. Data: 2004-12-20 23:35:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > to podpis akurat tego a nie innego osobnika ?
    > Czy osoby używające krótkiego łatwego podpisu działają nierozważnie ?

    Banki się zabezpieczają w ten sposób, że przy kredycie musisz jednak kilka
    tych podpisów złożyć. żeby nie wiem jak krótkie, to jednak pozwalają na
    identyfikację. Można w wypadkach wątpliwych poprosić stronę o sporządzenie
    odręcznie jakiegoś tam oświadczenia. Bzdurnego, ale jednak. To również
    pozwala na badanie.

    Ja osobiście, choć na co dzień używam parafki, to karty bankowe mam
    podpisane pełnym imieniem i nazwiskiem. To pozwala w razie problemów na
    badanie grafologiczne.

  • 7. Data: 2004-12-20 23:46:02
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[BEZ_TEGO]interia.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:StExd.1199$b56.774@news.chello.at...

    > Dlaczego ludzie uzywają podpisu "nieczytelnego" ?

    Niejako pobocznie ale mi sie nasunęlo - podpisuję tony papierzysk ale nie
    mam jednego wyrobionego podpisu. Dodatkowo jesli mam zlozyc odręczny podpis
    to robie to w znacznym stopniu podobnie do mojego "typowego" podpisu. Gorzej
    jesli jest to podpis zwiazany z jakas presją - podpis pod wydrukiem z karty,
    podpis na umowie w banku itp - wtedy moj podpis staje sie juz calkiem
    niepodobny do niczego co podpisywalam wczesniej. W efekcie - niedawno w
    banku pani odmowila przyjecia jakies tam dyspozycji podpisanej przeze mnie
    mówiac "ale to nie jest pani podpis":-)) Poczulam sie lekko
    surrealistycznie - bo kobieta miala w ręku moj dowód, mnie przed sobą ale
    podpis byl nie mój. W efekcie dala mi czysta kartę formatu A4 i kazala mi
    sie podpisywac - zapisalam pol strony zanim pani uznala ze ten podpis moze
    byc i kazala mi go skopiowac na dyspozycje. Pomyslalo mi sie wtedy ze moze
    powinnam podpisywac sie pismem technicznym -ale widze po tym wątku, ze nie
    ułatwiłoby to zadania.

    HaNkA

  • 8. Data: 2004-12-21 00:01:22
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" napisał:

> [...]
    > banku pani odmowila przyjecia jakies tam dyspozycji podpisanej przeze
    mnie > mówiac "ale to nie jest pani podpis":-))

    Ooo..., jest nas więcej! Mógłbym napisać dokładnie to samo o moich
    perypetiach z podpisami, zwłaszcza w bankach :-/
    I co ciekawe, z wiekiem podpis mi się skraca i upraszcza i coraz trudniej
    domyślić się w nim jakichkolwiek liter (o pełnym nazwisku nie
    wspominając).
    Co ciekawe, umiem czytelnie napisac moje imię i nazwisko (w sensie tekstu)
    ale gdy mam to samo napisac jako podpis to już działa inaczej.

    Alek

  • 9. Data: 2004-12-21 08:27:26
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

> [...]
    > takiego jak czytelny, bądź nieczytelny podpis. Podpis, to jakikolwiek znak
    > pozostawiony przez zainteresowanego. Podpis czytelny, to wymysł

    Znasz może sygnaturę tego orzeczenia? Bo ja się spotkałem ze stanowiskiem -
    aczkolwiek doktryny - że podpisem jest imię i nazwisko, a co najmniej
    nazwisko, ale nie parafka.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 10. Data: 2004-12-21 10:40:27
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    > W tej sprawie, to sie nawet bodaj Sąd Najwyzszy wypowiadal. nie ma
    > czegoś takiego jak czytelny, bądL nieczytelny podpis. Podpis, to
    > jakikolwiek znak pozostawiony przez zainteresowanego. Podpis czytelny,
    > to wymysl urzedników.

    Tytulem uzupelnienia:

    Uchwala SN z dnia 30 grudnia 1993 (III CZP 146/93), sporo o podpisach w
    uzasadnieniu. Wydane na gruncie prawa wekslowego wprawdzie, ale sa tez rozwazania
    natury ogolnej dot. podpisu.

    A tak juz zupelnie na boku. Czy stwierdzenie "podpis nieczytelny" nie jest
    wewnetrznie sprzeczne?
    Podpis=pismo=ciag znakow graficznych o przyjetym znaczeniu i dajacy sie odczytac
    wedlug okreslonych regul. A jesli nie mozemy zidentyfikowac, to mamy podpis, czy
    nie? Do ogolnych rozwazan.

    Pozdr.
    slawek