  • 1. Data: 2002-03-14 17:14:47
    Temat: Podatek od nieruchomości
    Od: Julian Kubicki <j...@f...onet.pl>

    Ile należy zpałacić podatku od nieruchomości, który w całości za ten
    rok wynosi 1200 zł, gdy jest dwóch współwłaścicieli z udziałem
    odpowiednio: 1/4 i 3/4?
    Urząd gminy przysyła jednakowe nakazy płatnicze do obydwu
    współwłaścicieli. Czy słusznie?
    Czy, gdy zapłacę część wynikającą z udziału we wspłwłasności, nie będę
    miał kłopotów z komornikiem?
    Od 2 lat płacę tylko swoją część, drugi współwłaściciel nie płaci
    wcale i gmina obciąża długami całą nieruchomość (hipoteka).

  • 2. Data: 2002-03-15 10:13:15
    Temat: Re: Podatek od nieruchomo?ci
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    rok wynosi 1200 zł, gdy jest dwóch współwłaścicieli z udziałem
    odpowiednio: 1/4 i 3/4?
    Urząd gminy przysyła jednakowe nakazy płatnicze do obydwu
    współwłaścicieli. Czy słusznie?

    mieszkam w krakowie i dostaje do zaplacenia za dom dzialke oraz za 1/5 drogi
    dojazdowej - czyli rozbijaja na poszczegolnych wlascicieli

    ania

  • 3. Data: 2002-03-17 22:42:35
    Temat: RE: Podatek od nieruchomości
    Od: j...@p...onet.pl (Jarek)

    <:>rok wynosi 1200 zł, gdy jest dwóch współwłaścicieli z udziałem
    <:>odpowiednio: 1/4 i 3/4?
    <:>Urząd gminy przysyła jednakowe nakazy płatnicze do obydwu
    <:>współwłaścicieli. Czy słusznie?
    <:>
[...]

    Słusznie współwłaściciele odpowiadają solidarnie, a potem ewentualny regres.
    [JJ]

    --

    Określ Swoje potrzeby - my znajdziemy ofertę za Ciebie!
    [ http://oferty.onet.pl ]

  • 4. Data: 2002-03-19 17:44:49
    Od: Julian Kubicki <j...@f...onet.pl>

    On 17 Mar 2002 23:42:35 +0100, j...@p...onet.pl (Jarek) wrote:

> [...]

    Mam prośbę do pana o nicku Naskręt:

    Są tu dwa różne podejścia do problemu, które jest właściwe?
    Logika wskazywałaby na obowiązki proporcjonalne do udziału we
    współwłasności.

    Julian

  • 5. Data: 2002-03-19 23:06:50
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Ustawa odmiennie reguluje sposób ustalania i pobierania podatku od
    nieruchomości . Tryb postępowania we wszystkich sprawach reguluje ustawa z
    29.08.1997 r. Dz.U.nr 137,poz.926 z późn.zm .
    Materialnoprawną podstawą ustalenia i wymiaru podatku jest ustawa z
    dn.12.01.1991r. Dz.U.nr 9,poz.31 z późn.zm.
    Podatek od osób fizycznych ustalony jest w drodze decyzji adm.przez organ
    właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości itd. Niedopełnie tych
    zobowiązań podlega sankcjom ustawa 10.09.1999r.Kodeks karny skarbowy Dz.U.nr
    83,poz.930 z późn. zm.

    Z orzecznictwa NSA:

    Niewywiązanie się podatnika z obowiązku informowania organu podatkowego o
    wszelkich zmianach mających wpływ na wysokość podatku od nieruchomości, jak
    również odmowa wypełnienia i podpisu nowego formularza wykazu nieruchomości,
    upoważnia organ podatkowy do dokonania wymiaru tego podatku na podstawie
    danych wynikających z wcześniej złożonego wykazu, chociażby dane te nie
    odpowiadały już rzeczywistości - wyrok NSA z 23 lutego 1993 r. (SA/Lu
    100/92, POP 1994, nr 6).

    Natępny tzw. problem to gdy :
    Gdy podatnikami od nieruchomości są osoby prawne i jednostki organizacyjne
    nie mające osobowości prawnej .
    >jest to tzw. samoopodatkowanie, które polega na uiszczaniu podatku w
    zadeklarowanej wysokości a nie tak jak w przypadku osób fizycznych ,decyzja
    administracyjna.
    tu ma zastosowanie art.21par.2 Ordynacji podatkowej .
    Z orzecznictwa NSA:

    Potwierdzenie nieprawidłowości w deklarowanych i wpłacanych kwotach podatku
    od nieruchomości, co do zasady powoduje konieczność wydania przez organ
    podatkowy decyzji w trybie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o
    zobowiązaniach podatkowych (Dz.U. nr 198, poz. 486 z późn. zm.) - obecnie
    jest to art. 21 par. 3 Ordynacji podatkowej; wyrok NSA z 20 czerwca 1992 r.
    (SA/GD 1266/92, niepublikowany).