  • 51. Data: 2002-09-02 22:51:50
    Temat: Re: Po co dowody osobiste ?
    Od: Artur Maśląg 'futrzak' <f...@p...com>

    "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl> napisał:

    (...)
    > tytułem ciekawostki mogę podać,
    > iż badałem krew przed wydaniem prawa jazdy
    > (chyba kiedyś był taki wymóg, nie pamiętam już);
    > wyszło Rh - ; ( do dowodu nie wpisałem);
    > kilkanaście lat potem badano mi krew przed operacją-
    > tym razem wyszło Rh +;

    Wiesz, ja miałem zobawę z córką mojej siostry.
    Zabierałem ją z ginekologiczno-położniczego oddz. (zaawansowana
    ciąża). Dostała wypis. Z racji swych doświadczeń, poprosiłem, by
    dokładnie sprawdziła swoje dane. Druk był ładny, z komputera.
    Okazało się, że zrobili błąd w grupie i RH - drobiazg. Nie chcę
    wiedzieć, co by się stało przy próbie podania krwi w sytuacji
    problematycznej.

  • 52. Data: 2002-09-03 11:27:08
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    > Użytkownik "Matrix" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > w zyciu nikt ci nie poda krwi opierajac sie na danych z DO, nawet z 5-ma
    > pieczatkami...ten akurat wpis byl calkowicie bez sensu...

    Hmm......trzeba ,to co napisałeś ,odkłamac:-)

    1) grupe krwi wpisana w dowodzie osobistym(starym dowodzie:-) ) krwiodawstwo
    uznaje za wiarygodny
    2)przed przetoczeniem obowiązuje wykonanie próby krzyżowej,ktorej zgodnośc
    uruchamia tę procedurę
    3)można toczyc krew bez "krzyżówki" w sytuacji zagrożenia życia na
    tzw."protokół konieczności" (nawet w takiej sytuacji od pacjenta pobiera sie
    krew na "krzyżówkę" i w przypadku jakiejkolwiek niezgodności natychmiast
    wstrzymuje się transfuzję na PK)

    Tak więc:
    -poszkodowany w wypadku,posiadający DO z wpisem grupy krwi,ma juz w karetce
    pobrana krew na krzyżówke
    -przez radiotelefon do punktu krwiodawstwa podaje się zapotrzebowanie na
    określony preparat krwi (tu:najczęściej KKCz)
    -dwóch lekarzy w szpitalu sporządza protokół konieczności
    -już w Izbie Przyjęć chory może otrzymac,ratującą mu zycie,krew
    (oczywiście w karetce otrzymuje HAES i płyny krystaloidowe)

    Jeżeli transpot trwa ,powiedzmy 30 minut,przedsięwzięcie w/w kroków może
    komus uratować życie (a zaczyna się od tego,czy jest grupa w DO czy jej nie
    ma).
    To tyle,w skrócie,bo tematem grupy nie są zagadnienia medyczne.

    > tylko oznaczenie grupy i potem podanie krwi... a jak pacjent akurat ma
    > przy sobie DO brata blizniaka ??

    Tak ,i bliźniak ma to samo imię,zamienili się z bratem na dowody,a wypadkowi
    uległ klon brata bliźniaka,ożeniony z cioteczną siostrą szwagra lekarza
    transfuzjologa:P

    A tak serio,gdybyś choc trochę orientował się w temacie,nie dawałbyś
    powyższego przykładu.
    Jesli,jak wynika z Twoich dywagacji,zamiana DO przez bliźniaków,mogłaby byc
    źródlem pomyłki,to na 99% należy zakładać ,że są to bliźniacy jednojajowi
    (bardzo podobni:-) )
    Jednojajowi maja TAKĄ SAMĄ grupę krwi,więc nawet tak karkołomny argument
    :-)jak ten z zamiana dowodów, nie przekonuje mnie,co do bezsensowności
    nieumieszczania grupy krwi w DO.

    Matrix

  • 53. Data: 2002-09-03 11:27:10
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (chyba kiedyś był taki wymóg, nie pamiętam już);
    > wyszło Rh - ; ( do dowodu nie wpisałem);
    > kilkanaście lat potem badano mi krew przed operacją-

    W takiej sytuacji winno byc przeprowadzone jeszcze jedno oznaczenie(pewnie
    zgłosiłeś fakt,że kiedyś oznaczono Ci Rh-minus ? :-) ),a w przypadku gdyby 3
    badanie potwierdziło,że jesteś Rh-dodatni,to tak oznaczona grupa może byc
    wpisana do DO.

    Matrix

  • 54. Data: 2002-09-03 11:27:12
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Maśląg 'futrzak'" <f...@p...com> napisał w
    wiadomości news:al0q1u$v5d$3@cyberdyne-t3.futrzak.net...

> [...]
    > Okazało się, że zrobili błąd w grupie i RH - drobiazg. Nie chcę
    > wiedzieć, co by się stało przy próbie podania krwi w sytuacji

    Najpierw byłaby wykonana próba krzyżowa ,a jej wynik brzmiałby "niezgodna
    !".
    Krew Twojej siotrzenicy oznaczonoby ponownie ,a następnie próbę krzyżową
    powtórzono.
    Gdyby natomiast (odpukać !!! ) znalazła się nagle w sytuacji zagrożenia
    zycia i toczono krew na PK to..cóż mogłoby dojść do tragedii :-(((

    BTW to jest IMO kolejny argument za wpisywaniem grupy do DO.
    Obecnie w szpitalach pacjenci posiadający nowy dowód i poddawani zabiegowi
    operacyjnemu,maja przedtem oznaczana grupę,ale tylko jeden raz.
    Wzrasta więc niestety ryzyko pomyłki.

    Jest jeszcze jeden aspekt.
    Pacjent otrymuje przy wypisie kartę informacyjna.
    "Kwit" z krwiodawstwa z oznaczoną grupą krwi zostaje w historii choroby.
    Sęk w tym,że nawet 10 kart informacyjnych(z grupą) z poprzednich pobytów nie
    stanowi podstawy do transfuzji.
    Tak więc kolejny pobyt w szpitalu i kolejne oznaczenie:-( i tak w kółko.

    Jesli Ktoś zapyta "a nie można sięgnąc do archiwum?",odpowiem,że owszem
    tak,pod warunkiem,ze historia choroby znajduje się w danym momencie w tym
    archiwum:-)
    Częśc historii bowiem leżakuje w kasie chorych i szpital nie w kazdym
    momencie ma do nich dostęp.

    Matrix