  • 1. Data: 2002-08-31 08:03:04
    Temat: Po co dowody osobiste ?
    Od: r...@p...onet.pl

    Gdy niedawno w Wielkiej Brytanii powstał pomysł przywrócenia dowodów
    osobistych, obywatele uznali to za zamach na podstawowe swobody obywatelskie. W
    Stanach Zjednoczonych podstawowym dokumentem tożsamości jest prawo jazdy i
    legitymacja ubezpieczeniowa. W wolnym świecie państwo wierzy, że obywatel jest
    tym, za kogo się podaje. Dlaczego nie może tak być również w Polsce?
    Czytaj o tym na stronie http://www.e-upr.org
    Pozdr. R.C.

  • 2. Data: 2002-08-31 08:50:40
    Temat: Re: Po co dowody osobiste ?
    Od: jerzu <j...@i...pl>

    On 31 Aug 2002 10:03:04 +0200, r...@p...onet.pl wrote:

    >Dlaczego nie może tak być również w Polsce?

    A po co? Przeszkadza ci DO? Jak tak to go trzymaj w domu - nie masz
    obowiązku noszenia go ze sobą.

    --
    Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński j...@i...pl
    http://jerzu.lubi.luftbrandzlung.org - strona domowa

  • 3. Data: 2002-08-31 09:17:14
    Temat: Odp: Po co dowody osobiste ?
    Od: "Paweł Stepnowski" <m...@s...com.pl>

    To ja też troche zacytuje:

    Minister spraw wewnętrznych publicznie podarł swój dowód osobisty, uznając
    legitymowanie się nim za akt bezprawny i upokarzający. Posłowie zgotowali mu
    owację. Niestety, nie chodzi o szefa MSWiA Krzysztofa Janika i polskich
    parlamentarzystów. Zdarzyło się to pięćdziesiąt lat temu w Wielkiej
    Brytanii.

    W wolnym świecie państwo wierzy bowiem w to, że obywatel jest tym, za kogo
    się podaje, i sprawdza się go dopiero wtedy, kiedy chodzi o pieniądze bądź w
    wypadku przestępstwa.

    Wzorowy obywatel III RP winien posiadać kilka dokumentów i dbać o to, aby
    wszelkie dane były w nich aktualne. Ma nas rozpierać duma z powodu
    plastikowego dowodu osobistego, paszportu buraczkowego koloru oraz
    zafoliowanego prawa jazdy. Powinniśmy też być dumni z tego, że nasze dane
    figurują w kilku bazach danych: PESEL, NIP, ZUS lub KRUS, RUM (kasa
    chorych). Jaki to ma sens?

    Paszport - skoro to konieczność - może z powodzeniem zastąpić dowód
    osobisty, który jest tylko przejawem zbytniego i niepotrzebnego
    zainteresowania obywatelem ze strony państwa.

    Dowód osobisty jest całkowicie niepraktyczny. Jak bowiem wytłumaczyć
    konieczność zamieszczania w tym dokumencie adresu zamieszkania? Meldunek
    uwidoczniony w dowodzie osobistym to relikt realnego socjalizmu. Obowiązek
    meldunkowy nie jest zgodny ze standardami prawa międzynarodowego i
    podpisanymi przez Polskę konwencjami. W państwach Europy Zachodniej i
    Stanach Zjednoczonych nigdy nie było obowiązku meldunkowego. W Polsce
    sytuację dodatkowo komplikuje fakt, iż zameldowanie jest wyłącznie
    administracyjnym potwierdzeniem faktu przebywania w jakimś mieszkaniu. Nie
    ma ono nic wspólnego z prawem do zajmowania określonego lokalu. Co więcej,
    polskie prawo cywilne zna autonomiczne pojęcie "miejsce zamieszkania" -
    oznaczające adres, pod którym faktycznie można nas zastać, niezależnie od
    tego, czy jest ono położone 500 km od miejsca meldunku czy kilkaset metrów.

    Wpisanie do dowodu osobistego adresu zameldowania przy każdej zmianie
    mieszkania rodzi konieczność wymiany dokumentu. To oczywisty absurd, tym
    bardziej w czasach coraz większej społecznej mobilności i powszechnej
    migracji.

    W MSWiA rozważa się obecnie wprowadzenie nowych dowodów osobistych, z
    którymi będziemy mogli się poruszać po Unii Europejskiej. Dotychczasowe -
    jak się okazuje - nawet po usunięciu błędu ortograficznego nie spełniają
    wszystkich wymagań, co oznacza, że prawie miliard złotych wyrzucono by w
    błoto.

    I znowu setki straconych milionów złotych...

  • 4. Data: 2002-08-31 09:25:14
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    jerzu wrote:
    > A po co? Przeszkadza ci DO? Jak tak to go trzymaj w domu -
    > nie masz obowiązku noszenia go ze sobą.

    Doprawdy? To Ty chyba nigdy nie natknąłeś się na gorliwych
    krawężnikowców.

    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 5. Data: 2002-08-31 09:27:50
    Od: "Matrix" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jerzu" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A po co? Przeszkadza ci DO? Jak tak to go trzymaj w domu - nie masz
    > obowiązku noszenia go ze sobą.

    Ale ma obowiązek płacić za kawałek nie wiadomo czego,co nie wiadomo do czego
    ma służyc :-))

    DO zawiera jakieś istotne dane,ktorych nie ma w prawie jazdy,legitymacji
    ubezpieczeniowej?

    W "starym" dowodzie była grupa krwi,teraz jeśli ciężko ranny w wypadku ma
    nowy dowód,to czas do wykonania ratującej zycie transfuzji wydłuża się o
    czas potrzebny na oznaczenie grupy.

    Weź ponadto pod uwagę,że przy kazdej zmianie stałego miejsca pobytu trzeba
    bulić za nowy DO.

    Matrix

  • 6. Data: 2002-08-31 09:33:04
    Od: "Paweł Stepnowski" <m...@s...com.pl>

    "Policjant nie ma bowiem prawa nas legitymować bez powodu. Nie wolno mu
    także żądać dowodu osobistego od osoby, której tożsamość zna. "

    Takie coś spotkałem w sieci. Czy ktoś może powiedzieć na ten temat coś
    więcej?
    I gdzie można poczytać różne kodeksy prawa? W bibliotekach niema, a przecież
    obywatel ma obowiązek znać prawo. Ja mam chęć poczytać ale niemoge
    znaleźć... :(

  • 7. Data: 2002-08-31 10:23:11
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    >Przeszkadza ci DO? Jak tak to go trzymaj w domu -
    >
    > Doprawdy? To Ty chyba nigdy nie natknąłeś się na gorliwych
    > krawężnikowców.
    >
    > Arek

    można spytać, na jaki przepis się powołują
    wzmiankowani gorliwcy?

  • 8. Data: 2002-08-31 11:02:02
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Grzegorz Lipnicki wrote:
    > można spytać, na jaki przepis się powołują
    > wzmiankowani gorliwcy?

    Na żaden. Chcą dowodu, nie masz to robią cyrki,
    że Cię zatrzymają na 48 godzin.
    Ubierz się niechlujnie, wyjdź na miasto - przekonasz się jak
    to jest z innej strony rzeczywistości.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 9. Data: 2002-08-31 11:31:02
    Od: "Paweł Stepnowski" <m...@s...com.pl>

    > Ale ma obowiązek płacić za kawałek nie wiadomo czego,co nie wiadomo do
    czego
    > ma służyc :-))

    Wkońcu te wszystkie urzędy muszą coś robić! Taka gospodarka w gospodarce...
    Istny socjalizm.

  • 10. Data: 2002-08-31 11:34:45
    Od: Kazik <s...@k...net.pl>

    Grzegorz Lipnicki wrote:

    > można spytać, na jaki przepis się powołują
    > wzmiankowani gorliwcy?

    O dowodach osobistych mówi USTAWA z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
    ludności i dowodach osobistych
    (Dz.U. z 1984 r Nr 32 poz. 174 z późń. zm., z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z
    1990 r. Nr 34, poz.198, z 1997 r. Nr 113, poz. 733 i z 1998 r. Nr 106,
    poz. 668, z 2001 Nr 43, poz.476)
    http://www.mswia.gov.pl/spr_oby_do.html

    gdzie w :

    Art. 34. (32) 1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w
    Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana
    posiadać dowód osobisty:
    1) od ukończenia 18 roku życia,
    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub
    nie zamieszkuje wspólnie z osobami,
    pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie
    pozostaje pod władzą rodzicielską lub
    opieką.
    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty
    od ukończenia 13 roku życia.

    Pojęcie "posiadania " okreslone jest przez prawo cywilne. Zatem dowód
    osobisty może spokojnie leżec sobie cały czas w domu, musisz miec tylko
    mieć do niego dostęp.

    W czasie legitymowania przez policjanta podajesz mu słownie swoje dane
    personalne, pokazujesz inny dokument z nazwiskiem, podajesz osobę która
    może potwierdzić twoją tozsamosć, a w ostatecznosci możesz z nim
    pojechać do domu i pokazać swój dowód osobisty. Nie ma obowiązku
    noszenia dowodu osobistego przy sobie.

    Poprzednia ustawa o dowodach osobistych z 1963 roku mówiła to samo.
    Wyjątek stanowił okres stanu wojennego (pamiętacie co to było?).

    kazik