  • 421. Data: 2005-10-19 20:49:56
    Temat: Re: Pielęgniarki i fotograf
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Wed, 19 Oct 2005 11:31:15 +0200, Przemek R... napisał(a):

    > przyklad gdzie dane zdjecie nie stanowi utworu:
    > " np. fotograficzna wierna kopia obiektu dwuwymiarowego nie jest chroniona
    > bo nie ma charakteru, ani "twórczego", ani "indywidualnego"

    Tak, to dobry przykład.
    Widzisz - już znalazłeś przykład fotografii, która nie jest utworem
    podlegającym ochronie na podstawie prawa autorskiego. Zatem zmieniłeś
    zdanie.
    Szukaj dalej ;-)

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 422. Data: 2005-10-19 20:58:55
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...spam.no.problem> napisał w wiadomości

> [...]
    > Widzisz - już znalazłeś przykład fotografii, która nie jest utworem
    > podlegającym ochronie na podstawie prawa autorskiego. Zatem zmieniłeś

    ale zdjecia pielegniarek nijak sie do tego maja a od tego sie zaczelo hehe

    P.

  • 423. Data: 2005-10-19 21:17:05
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Wed, 19 Oct 2005 22:58:55 +0200, Przemek R... napisał(a):

    > ale zdjecia pielegniarek nijak sie do tego maja a od tego sie zaczelo hehe

    Zawsze masz prawo dalej zmienić zdanie ;-)
    Przykład, że dogmatycznie czytając parę przepisów do niczego nie dojdziesz
    - już masz.
    Oczywiście, ten cały spór to jest po prostu wymiana poglądów i równie
    dobrze może być tak, że ja się mylę, że dwa składy przyznałyby mi rację a
    trzy następne jednak Tobie.
    Na dziś trzeba jednak przyjąć, że orzecznictwo wymaga dostatecznego
    zindywidualizowania - jest to jakaś tam klauzula generalna, którą można
    różnorako interpretować.

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 424. Data: 2005-10-20 05:42:43
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

> [...]
    > Widzisz - już znalazłeś przykład fotografii, która nie jest utworem
    > podlegającym ochronie na podstawie prawa autorskiego. Zatem zmieniłeś

    Dodam od siebie:
    to jest gdzieś przeczytane stwierdzenie napisane przez kogoś - nie ma żadnej
    mocy prawnej, aby go przytaczać jako przykład interpretacji przepisu ustawy!
    Ma równą wartość, jak stwierdzenie, że zdjęcia pielęgniarek nie miały
    wartości twórczej, bo każdy takie może zrobić. Tak się o prawie nie
    dyskutuje.
    A co do przytoczonego "przykładu" - to racja, że taka jest przyjęta
    zwyczajowo wśród rzeczoznawców ocena takiego typu fotografii, ale nie w
    całym zakresie tematycznym i przy założeniu specyficznych warunków
    technicznych jej wykonania. Bo co to jest fotografia "obiektu
    dwuwymiarowego"? Każdy, najbardziej płaski przedmiot jest obiektem
    trójwymiarowym gdyż ma mierzalną grubość. Nawet kartka papieru. Ale też
    pudełko z nadrukowanym obrazkiem położone na płycie kopiarki i skopiowane,
    mimo, że silnie trójwymiarowe nie będzie fotografią chronioną prawem
    autorskim, ale fotografią będzie. Przeciwnie, fotografie grafik, rysunków,
    także np. metalowych płyt graficznych, czy obrazów malarskich, mimo że
    stosunkowo "płaskie" zawsze są chronione prawem autorskim.
    Tu nie da się uogólniać problemu.
    Dywagując dalej. Czy seria fotografii rozwijającego się pąka kwiatowego
    wykonana w czasie kilku godzin przy pomocy aparatu fotograficznego
    utwierdzonego w swoim położeniu i sterowanego wyłącznikiem czasowym - będzie
    chroniona prawem autorskim. A będzie. Bo twórcze tu będzie odpowiednie
    skadrowanie obrazu, kąt ujęcia, sposób oświetlenia kwiatu, zastosowanie tła
    itp. I nic do tego nie ma fakt, że spust aparatu uruchamia automat czasowy.
    Takie oceny nie są tak trywialne, jakby się wydawało.
    WSm

  • 425. Data: 2005-10-20 11:43:47
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > także np. metalowych płyt graficznych, czy obrazów malarskich, mimo że
    > stosunkowo "płaskie" zawsze są chronione prawem autorskim.

    stad jest 99,99% :-)

    P.

  • 426. Data: 2005-10-20 18:47:04
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Thu, 20 Oct 2005 07:42:43 +0200, wsm napisał(a):

> [...]
    > Ma równą wartość, jak stwierdzenie, że zdjęcia pielęgniarek nie miały
    > wartości twórczej, bo każdy takie może zrobić. Tak się o prawie nie

    Ki diabeł - a jak się o prawie dyskutuje? Stosowanie prawa to jego
    interpretacja, a interpretuje się prawo wyłącznie myśląc o nim.

    > Przeciwnie, fotografie grafik, rysunków,
    > także np. metalowych płyt graficznych, czy obrazów malarskich, mimo że
    > stosunkowo "płaskie" zawsze są chronione prawem autorskim.

    No właśnie, tak sobie myślałem np. o fotograficznej reprodukcji "Bitwy pod
    Grunwaldem".

    --
    Olgierd
    ||| gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@p...pl |||

  • 427. Data: 2005-10-21 19:11:04
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    Przemek R... napisał/a:
> [...]
    I kocięta są do tego anatomicznie przystosowane (inaczej kotki nie mogą
    nosić kociąt), a noworodki nie.

    >mogl jakiegos "syfa" zlapac.
    Właśnie - ciekawe są rezultaty posiewów z takich miejsc.

  • 428. Data: 2005-10-21 19:13:29
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    luc napisał/a:
    >A zgadnij. Pomysl, czy w tym samym fartuchu panna pielegniarka idzie do
    >ubikacji i siada na sedes. I co dalej? Wraca na sale i przebiera sie
    >zeby nie narazic noworodka w *inkubatorze* ?
    Andrzeejk powinien poszukać paru prac (www.pubmed.org - słowa kluczowe
    po angielsku), gdzie piszą o rezultatach posiewów z ubiorów szpitalnych.
    W jednej z prac wyszło, że ilościowo więcej mamy gronkowców i
    enterokoków z białych fartuchów niż ubrań codziennych. :-)

  • 429. Data: 2005-10-21 19:30:30
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    Przemek R... napisał/a:
    >a skad wiesz czy ten fartuch nie byl czysty i jednorazowo ubrany ?
    A co to ma za znaczenie?
    Z punktu widzenia prawidłowości opieki medycznej i kontroli zakażeń
    szpitalnych postępowanie pielęgniarek (wsadzanie dziecka do kieszeni)
    nie może być traktowane w kategoriach błędu medycznego, ale ewidentnej
    lekkomyślności (nie niedbalstwa, bo z racji pracy wiedzieć musiały o
    tym). I dlatego też nie widzę sensu w "bronieniu" pielęgniarek w stylu
    rodziców "broniących" Kroloppa ("Maestro robił to czy tamto, ale skoro
    tych chłopców nie gwałcił to nie ma sprawy.").

    A gwoli ścisłości - w "cywilu" zajmuję się mikrobiologią medyczną (w tym
    zakażeniami szpitalnymi) i parę rzeczy wiem.:-)
    Być może (jeśli noworodki nie odniosły ewidentnych negatywnych skutków)
    pielęgniarki nie będą podlegały odpowiedzialności karnej, ale zawodowo
    są de facto skończone.

  • 430. Data: 2005-10-21 19:35:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Artur Drzewiecki wrote:

    > Być może (jeśli noworodki nie odniosły ewidentnych negatywnych skutków)
    > pielęgniarki nie będą podlegały odpowiedzialności karnej, ale zawodowo
    > są de facto skończone.

    Za odszkodowanie od gazety dostaną więcej, niż by do emerytury zarobiły ;->

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)