    From: "tlo" <z...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Pewien zapis z umowy o pracę - potrzebna interpretacja
    Date: 23 Mar 2004 19:36:06 +0100

    Witam,

    umowa o pracę, którą zawarłem z moim pracodawcą zawiera następujący punkt:
    "[...] W przypadku stuprocentowego wykonania celów określonych w regulaminie
    wynagradzania, zmienna część wynagrodzenia wynosi X PLN brutto (słownie
    złotych: iks) rocznie. Wypłata części zmiennej wynagrodzenia oraz jej wysokość
    uzależniona będzie od realizacji przez Pracownika ww. celów. Wypłata zmiennej
    części wynagradzania następować będzie w terminach określonych w regulaminie
    wynagradzania. Część stała i zmienna wynagrodzenia tworzą roczne wynagrodzenie
    docelowe Pracownika, które wynosi Y PLN brutto (słownie złotych: igrek). [...]"

    I nadszedl czas wypłacania rzeczonej części zmiennej i okazało się, że
    otrzymałem mniej niż połowę (wyrażam, się w kwotach brutto, by nikt nie
    podejrzewał mnie o brak zrozumienia tych skomplikowanych
    terminów :)) "obiecywanej" kwoty. Pracodawca ocenił moją pracę na "co
    najmniej" 100% (w odniesieniu do założonych celów), i tylko słaby wynik firmy
    spowodował wprowadzenie mnożnika, który zmodyfikował zakladaną kwotę. Powołuje
    się przy tym na dokument, którego wcześniej nie widziałem (tym bardziej nie
    podpisywałem), wydany w wersji obcojęzycznej, pod nazwą która nijak ma się do
    rzeczonego regulaminu wynagradzania (btw: dokument o takiej nazwie nie
    istnieje lub też gdzieś się zapodział i nikt nie jest w stanie mi go
    udostępnić).

    Czy w firmie może brakować regulaminu wynagradzania, na który powołuje się
    umowa (tj. czy np, może występować pod inną nazwą, w obcym języku, itp)? Czy
    ja nie powinienem przypadkiem takiego dokumentu podpisać? I wreszcie - czy
    pracodawca może w sposób dowolny interpretować zapis o realizacji celów -
    innymi słowy, czy uzasadnienie do obniżenia wynagrodzenia oznacza, że jednym z
    moich celów było utrzymanie/zwiększenie wyniku firmy (nawet nie znałem planów
    firmy)?

    Ja mam swoje zdanie, ale może ktoś wyleje mi na głowę kubeł zimnej wody
    pisząc, że zapisy z umowy o pracę można między bajki włożyć.

    Od razu wyjaśniam, że to nie jest moja pierwsza praca. A fakt, że z prawem nie
    mam nic wspólnego skłonił mnie do wysmarowania tego posta z nadzieją, że ktoś
    mnie jakoś oświeci.

    Pozdrawiam,
    tlo