  • 1. Data: 2011-07-22 21:04:29
    Temat: Państwowa Straż Rybacka - zatrzymanie uprawnień...
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Ostatnio miałem niemiłą okazję być kontrolowanym przez PSR, pożyczyłem
    żaglówkę od znajomego i do głowy mi nie przyszło by sprawdzać czy jest
    zarejestrowana - oczywiście nie była.
    A wg. ustawy łowić można tylko i wyłącznie z zarejestrowanej łodzi -
    oczywiście rejestracja to bagatela jedne odwiedziny w urzędzie i opłata
    około 20 zł - no ale łódź nie była zarejestrowana. Do pływania
    rekreacyjnego nie trzeba rejestrować niczego.
    PSR zaproponowała mi mandat - na który nie chciałem się zgodzić bo czyn
    wg. mnie nie zasługiwał na taką karę - powody mojej odmowy nie są
    istotne dla problemu, na który chciałbym uzyskać poradę i odpowiedź.
    Chciałem aby skierowali sprawę do sądu - powiedzieli, że skoro nie
    przyjmuję mandatu to oni skierują sprawę do sądu ale i zarekwirują mi
    sprzęt używany do wędkowania - pomyślałem ok sprzętu mam sporo
    rekwirujcie, no to usłyszałem, że kartę również zatrzymają. No niestety
    po takim "szantażu" postanowiłem przyjąć ten mandat bo byłem z dziećmi
    (one też wędkowały ze mną) na urlopie, a bez uprawnień nici z tego
    wędkowania zarówno dla mnie jak i dla dzieci.

    Z tego co się zorientowałem PSR - ma prawo zarekwirować sprzęt używany
    do wędkowania jeżeli zostało popełnione przestępstwo. Tzn w ustawie nie
    doczytałem bezpośrednio, że zatrzymanie sprzętu przez PSR jet
    obligatoryjne ale, że sąd orzeka o przepadku sprzętu używanego do
    przestępstwa oraz zapłacenia nawiązki na rzecz pokrzywdzonego...

    No ale łowienie z nieoznakowanej łodzi o ile faktycznie jest niezgodne z
    przepisami to chyba nie jest żadnym przestępstwem - właściciel wody z
    tego tytułu nie ponosi żadnych strat bo osoba łowiąca - ja - ma
    zapłacone wszelkie pozwolenia oraz wypełnione wszystkie papiery oraz nie
    dopuściłem się do złamania żadnego innego przepisu.

    Co ciekawe - strażnicy poinformowali mnie, że gdyby ta łódź była
    zacumowana to mógłbym z niej łowić.

    Czy PSR może za takie wykroczenie zatrzymać uprawnienia i sprzęt.
    Analogicznie policja za przekroczenie prędkości zatrzymywał by prawo
    jazdy. Czy to jest zgodne z prawem?
    Czy PSR nie przekracza swoich uprawnień i czy stosowanie takiego
    "szantażu" - albo płacisz mandat albo zabieramy Ci sprzęt i uprawnienia.

    Zadzwoniłem do komendanta PSR - ale nie potrafił odpowiedzić mi na
    jakiej podstawie strażnicy mogą zatrzymywać sprzęt, a co do uprawnień to
    jedynie stwierdził, że skoro chcieli zatrzymać to pewnie mogli. Jedyne
    co usłyszałem to, że działają zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym.

    Zamierzam złożyć zażalenie na PSR do prokuratury czy ktoś mi podpowie
    jak się to robi?

    Ariusz

  • 2. Data: 2011-07-22 22:12:26
    Od: Zygmunt <m...@t...pl>

    W dniu 2011-07-22 23:04, Ariusz pisze:

    pl.rec.wedkarstwo <-- predzej tam ci ktos odpowie. Ja wychodze z
    zalozenia, ze straznicy PSR w takich sprawach interprateuja przepisy tak
    jak im pasuje: patzr odpwoiedz komendanta PSR.

    Na logike: uprawnien nie powinni zatrzymac.
    Ale nie zdziwilbym sie jak by sie uprali zatrzymac łódż <- narzedzie
    "przetstepstwa" ;)

  • 3. Data: 2011-07-22 23:03:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/22/2011 4:04 PM, Ariusz wrote:

    > Zamierzam złożyć zażalenie na PSR do prokuratury czy ktoś mi podpowie
    > jak się to robi?

    ale przeciez nic nie zatrzymali, wiec na co chce sie skarzyc. na
    zamiary? daj se pokoj, szkoda czasu.

  • 4. Data: 2011-07-22 23:21:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > około 20 zł - no ale łódź nie była zarejestrowana. Do pływania
    > rekreacyjnego nie trzeba rejestrować niczego.

    Nie wiem jak teraz, ale dawniej, to nie było wolno łowić z łodzi sportowych
    ani z łodzi w ruchu. Z zarejestrowanej łodzi w ruchu mogli łowić rybacy.
    Ale nie jestem na bieżąco.

> [...]
    > postanowiłem przyjąć ten mandat bo byłem z dziećmi (one też wędkowały ze
    > mną) na urlopie, a bez uprawnień nici z tego wędkowania zarówno dla mnie

    Na mój rozum bez sensu. Piszę z pamięci, ale Strażnicy mają obowiązek
    zatrzymać jako dowód przestępstwa, ale skoro przyjęto z góry, ze to
    wykroczenie, to czego dowodem miałyby być te wędki? Przecież nie wypierałeś
    się faktu łowienia. Zatrzymuje się sprzęt również do wykroczenia
    polegajaćego na nielegalnym połowie ryb, ale dlatego, że w ustawie jest
    napisane, że ulegają one przepadkowi. Ale w takim wypadku również nie można
    proponować mandatu, bo o przepadku musi orzec sąd.

> [...]
    > obligatoryjne ale, że sąd orzeka o przepadku sprzętu używanego do
    > przestępstwa oraz zapłacenia nawiązki na rzecz pokrzywdzonego...

    No właśnie.

> [...]
    > wszelkie pozwolenia oraz wypełnione wszystkie papiery oraz nie dopuściłem
    > się do złamania żadnego innego przepisu.

    Moim zdaniem nie można było proponować mandatu i jednocześnie grozić
    zabraniem sprzętu, bo tu jest jakiś brak logiki. Natomiast jeśli uznać, że
    dokonywałeś nielegalnie połowu, to nie należło Ci proponować mandatu, tylko
    zatrzymać sprzęt i skierować wniosek o ukaranie do sądu. Z którego
    konkretnie artykułu zostałeś ukarany?

    > Co ciekawe - strażnicy poinformowali mnie, że gdyby ta łódź była
    > zacumowana to mógłbym z niej łowić.

    Chyba jest taki przepis.

> [...]
    > Czy PSR nie przekracza swoich uprawnień i czy stosowanie takiego
    > "szantażu" - albo płacisz mandat albo zabieramy Ci sprzęt i uprawnienia.

    Moim zdaniem jest to nieprawidłowość, ale nie potrafię jednoznacznie
    powiedzieć, co oni powinni zrobić. Na pewno nie można za ten sam czyn
    grozić zatrzymaniem sprzętu i proponować mandatu, bo to nie jest logiczne.

> [...]
    > usłyszałem to, że działają zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym.
    >
    > Zamierzam złożyć zażalenie na PSR do prokuratury czy ktoś mi podpowie jak

    Ale na co konkretnie się chcesz żalić? Jak rozumiem nie masz wątpliwości co
    do faktu, że dopuściłeś się połowu ryb z łodzi sportowej. No to masz zamiar
    wnosić o to, by jednak orzeczono przepadek tej łodzi i wędek? Czy jakaś
    inna Ci przyświeca myśl, której nie potrafię tu dostrzec.

  • 5. Data: 2011-07-22 23:47:44
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zamiar wnosić o to, by jednak orzeczono przepadek tej łodzi i wędek? Czy
    > jakaś inna Ci przyświeca myśl, której nie potrafię tu dostrzec.

    Chcę skarżyć formę postępowania:
    PSR: proponujemy panu mandacik 300 zł
    Ja: Jeszcze nawet nie zacząłem łowić (owszem mój syn już zaczął łowić)
    PSR: Przyjmuje pan mandacik, może pan odmówić skierujemy sprawę do sądu
    Ja: Odmawiam przyjęcia mandatu, niech sąd orzeknie o winie i wysokości kary
    PSR: Jeżeli nie przyjmuje Pan mandatu to proszę przygotować sprzęt -
    będzie zarekwirowany
    Ja: Proszę bardzo,
    I tu kiedy zobaczyli, że oddam im sprzęt to dodali:
    PSR: Kartę również zatrzymujemy

    Dla mnie to typowy szantaż - albo jest jak pisałeś, że od razu rekwirują
    sprzęt i kierują sprawę do sądu, albo chcą ukarać mandatem, a w
    przypadku odmowy kierują sprawę do sądu ale już bez zabierania sprzętu i
    uprawnień.

    A sposób w jaki postąpili to "wymuszenie" - wg mojego mniemania.

    I chcę złożyć zażalenie na sposób postępowania PSR bo się chyba im w
    głowach poprzewracało.

    Znalazłem w ustawie, że mogą zabezpieczyć sprzęt oraz uprawnienia - ale
    z tego co wyczytałem to ze względu na ewentualne pozbawienie przez sąd
    uprawnień na pewien okres.

    Ariusz

  • 6. Data: 2011-07-23 00:16:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Chcę skarżyć formę postępowania:

    To raczej nie do prokuratury. Na 231 kk, to ja tu nie widzę za bardzo
    zarzutów.

  • 7. Data: 2011-07-23 00:27:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/22/2011 6:47 PM, Ariusz wrote:

> [...]
    > będzie zarekwirowany
    > Ja: Proszę bardzo,
    > I tu kiedy zobaczyli, że oddam im sprzęt to dodali:

    daj se spokoj. Nawet nie potrafisz udowodnić, że cokolwiek takiego
    powiedzieli.
    Weź sobie jakiś środek uspokajający i zapomnij.

    Nastepnym razem wez kamere

  • 8. Data: 2011-07-23 10:53:53
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 11-07-23 02:27-11-07-23, witek pisze:

    > daj se spokoj. Nawet nie potrafisz udowodnić, że cokolwiek takiego
    > powiedzieli.
    > Weź sobie jakiś środek uspokajający i zapomnij.
    >
    > Nastepnym razem wez kamere

    Jestem w stanie udowodnić - wszystko słyszała moja żona i, wprawdzie
    niepełnoletnie, dzieci. Na dodatek o takich praktykach słyszałem już nie
    od jednej osoby.

    Ja rozumiem, że przepis został stworzony by chronić nas wędkarzy przed
    kłusownikami i przestępcami - ale oni wolą nabijać normy mandatowe na
    zwykłych wędkarzach niż ścigać faktycznych kłusoli.

    Np ryba ma 1 cm poniżej wymiaru - za takie wykroczenie mogą dać mandat -
    owszem na pierwszy rzut oka należy się - z tym, że mierzona ryba zaraz
    po złowieniu może i miała wymiar, ale przepisy (szczegółów nie będę
    opisywał) nakazują uśmiercić rybę, którą zamierzamy zabrać a martwa ryba
    w ciepły dzień może się skurczyć i to dość sporo. Wiedzą o tym doskonale
    wędkarze biorący udział w zawodach, gdzie już niejednego na to się naciął.
    I mamy patową sytuację - wędkarz rybę po złowieniu zmierzył miała
    wymiar, przy kontroli okazuje się, że już nie ma wymiaru i PSR proponuje
    mandat, a jak będę chciał aby sąd rozsądził, czy ta ryba faktycznie
    mogła się skurczyć - to PSR - a nie to proszę bardzo ale rekwirujemy
    sprzęt i uprawnienia. Idiotyzm?

    Wydaje mis się, że PSR przekracza swoje uprawnienia postępując w ten
    sposób. Jak napisał Robert Tomasik - albo zatrzymują uprawnienia i
    rekwirują sprzęt i kierują sprawę do sądu albo proponują mandat, w a
    przypadku odmowy kierują sprawę do sądu ale już nie rekwirują sprzętu.

    Ariusz

  • 9. Data: 2011-07-23 10:56:17
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 11-07-23 02:16-11-07-23, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To raczej nie do prokuratury. Na 231 kk, to ja tu nie widzę za bardzo
    > zarzutów.

    Nie chodzi mi o zaskarżenie konkretnych strażników - bo pewnie oni
    działali wg otrzymanych wytycznych.
    A zaskarżenie praktyk stosowanych przez nich.

    Ariusz

  • 10. Data: 2011-07-23 11:27:01
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-23 10:56:17 +0000, Ariusz <a...@p...onet.pl> said:

    > Nie chodzi mi o zaskarżenie konkretnych strażników - bo pewnie oni
    > działali wg otrzymanych wytycznych.
    > A zaskarżenie praktyk stosowanych przez nich.

    A oni dali ci mandat, który przyjąłeś.
    Taka praktyka to codzienność...

    --
    Bydlę