    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Państwowa Straż Rybacka - zatrzymanie uprawnień...
    Date: Fri, 22 Jul 2011 23:04:29 +0200

    Ostatnio miałem niemiłą okazję być kontrolowanym przez PSR, pożyczyłem
    żaglówkę od znajomego i do głowy mi nie przyszło by sprawdzać czy jest
    zarejestrowana - oczywiście nie była.
    A wg. ustawy łowić można tylko i wyłącznie z zarejestrowanej łodzi -
    oczywiście rejestracja to bagatela jedne odwiedziny w urzędzie i opłata
    około 20 zł - no ale łódź nie była zarejestrowana. Do pływania
    rekreacyjnego nie trzeba rejestrować niczego.
    PSR zaproponowała mi mandat - na który nie chciałem się zgodzić bo czyn
    wg. mnie nie zasługiwał na taką karę - powody mojej odmowy nie są
    istotne dla problemu, na który chciałbym uzyskać poradę i odpowiedź.
    Chciałem aby skierowali sprawę do sądu - powiedzieli, że skoro nie
    przyjmuję mandatu to oni skierują sprawę do sądu ale i zarekwirują mi
    sprzęt używany do wędkowania - pomyślałem ok sprzętu mam sporo
    rekwirujcie, no to usłyszałem, że kartę również zatrzymają. No niestety
    po takim "szantażu" postanowiłem przyjąć ten mandat bo byłem z dziećmi
    (one też wędkowały ze mną) na urlopie, a bez uprawnień nici z tego
    wędkowania zarówno dla mnie jak i dla dzieci.

    Z tego co się zorientowałem PSR - ma prawo zarekwirować sprzęt używany
    do wędkowania jeżeli zostało popełnione przestępstwo. Tzn w ustawie nie
    doczytałem bezpośrednio, że zatrzymanie sprzętu przez PSR jet
    obligatoryjne ale, że sąd orzeka o przepadku sprzętu używanego do
    przestępstwa oraz zapłacenia nawiązki na rzecz pokrzywdzonego...

    No ale łowienie z nieoznakowanej łodzi o ile faktycznie jest niezgodne z
    przepisami to chyba nie jest żadnym przestępstwem - właściciel wody z
    tego tytułu nie ponosi żadnych strat bo osoba łowiąca - ja - ma
    zapłacone wszelkie pozwolenia oraz wypełnione wszystkie papiery oraz nie
    dopuściłem się do złamania żadnego innego przepisu.

    Co ciekawe - strażnicy poinformowali mnie, że gdyby ta łódź była
    zacumowana to mógłbym z niej łowić.

    Czy PSR może za takie wykroczenie zatrzymać uprawnienia i sprzęt.
    Analogicznie policja za przekroczenie prędkości zatrzymywał by prawo
    jazdy. Czy to jest zgodne z prawem?
    Czy PSR nie przekracza swoich uprawnień i czy stosowanie takiego
    "szantażu" - albo płacisz mandat albo zabieramy Ci sprzęt i uprawnienia.

    Zadzwoniłem do komendanta PSR - ale nie potrafił odpowiedzić mi na
    jakiej podstawie strażnicy mogą zatrzymywać sprzęt, a co do uprawnień to
    jedynie stwierdził, że skoro chcieli zatrzymać to pewnie mogli. Jedyne
    co usłyszałem to, że działają zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym.

    Zamierzam złożyć zażalenie na PSR do prokuratury czy ktoś mi podpowie
    jak się to robi?

    Ariusz