    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Państwowa Straż Rybacka - zatrzymanie uprawnień...
    Date: Sat, 23 Jul 2011 01:21:40 +0200

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:j0col1$mdo$1@news.onet.pl...
    > Ostatnio miałem niemiłą okazję być kontrolowanym przez PSR, pożyczyłem
    > żaglówkę od znajomego i do głowy mi nie przyszło by sprawdzać czy jest
    > zarejestrowana - oczywiście nie była.
    > A wg. ustawy łowić można tylko i wyłącznie z zarejestrowanej łodzi -
    > oczywiście rejestracja to bagatela jedne odwiedziny w urzędzie i opłata
    > około 20 zł - no ale łódź nie była zarejestrowana. Do pływania
    > rekreacyjnego nie trzeba rejestrować niczego.

    Nie wiem jak teraz, ale dawniej, to nie było wolno łowić z łodzi sportowych
    ani z łodzi w ruchu. Z zarejestrowanej łodzi w ruchu mogli łowić rybacy.
    Ale nie jestem na bieżąco.

> [...]
    > wg. mnie nie zasługiwał na taką karę - powody mojej odmowy nie są istotne
    > dla problemu, na który chciałbym uzyskać poradę i odpowiedź. Chciałem aby
    > skierowali sprawę do sądu - powiedzieli, że skoro nie przyjmuję mandatu
    > to oni skierują sprawę do sądu ale i zarekwirują mi sprzęt używany do
    > wędkowania - pomyślałem ok sprzętu mam sporo rekwirujcie, no to
    > usłyszałem, że kartę również zatrzymają. No niestety po takim "szantażu"
    > postanowiłem przyjąć ten mandat bo byłem z dziećmi (one też wędkowały ze
    > mną) na urlopie, a bez uprawnień nici z tego wędkowania zarówno dla mnie

    Na mój rozum bez sensu. Piszę z pamięci, ale Strażnicy mają obowiązek
    zatrzymać jako dowód przestępstwa, ale skoro przyjęto z góry, ze to
    wykroczenie, to czego dowodem miałyby być te wędki? Przecież nie wypierałeś
    się faktu łowienia. Zatrzymuje się sprzęt również do wykroczenia
    polegajaćego na nielegalnym połowie ryb, ale dlatego, że w ustawie jest
    napisane, że ulegają one przepadkowi. Ale w takim wypadku również nie można
    proponować mandatu, bo o przepadku musi orzec sąd.

    > Z tego co się zorientowałem PSR - ma prawo zarekwirować sprzęt używany do
    > wędkowania jeżeli zostało popełnione przestępstwo. Tzn w ustawie nie
    > doczytałem bezpośrednio, że zatrzymanie sprzętu przez PSR jet
    > obligatoryjne ale, że sąd orzeka o przepadku sprzętu używanego do
    > przestępstwa oraz zapłacenia nawiązki na rzecz pokrzywdzonego...

    No właśnie.

    > No ale łowienie z nieoznakowanej łodzi o ile faktycznie jest niezgodne z
    > przepisami to chyba nie jest żadnym przestępstwem - właściciel wody z
    > tego tytułu nie ponosi żadnych strat bo osoba łowiąca - ja - ma zapłacone
    > wszelkie pozwolenia oraz wypełnione wszystkie papiery oraz nie dopuściłem
    > się do złamania żadnego innego przepisu.

    Moim zdaniem nie można było proponować mandatu i jednocześnie grozić
    zabraniem sprzętu, bo tu jest jakiś brak logiki. Natomiast jeśli uznać, że
    dokonywałeś nielegalnie połowu, to nie należło Ci proponować mandatu, tylko
    zatrzymać sprzęt i skierować wniosek o ukaranie do sądu. Z którego
    konkretnie artykułu zostałeś ukarany?

    > Co ciekawe - strażnicy poinformowali mnie, że gdyby ta łódź była
    > zacumowana to mógłbym z niej łowić.

    Chyba jest taki przepis.

    > Czy PSR może za takie wykroczenie zatrzymać uprawnienia i sprzęt.
    > Analogicznie policja za przekroczenie prędkości zatrzymywał by prawo
    > jazdy. Czy to jest zgodne z prawem?
    > Czy PSR nie przekracza swoich uprawnień i czy stosowanie takiego
    > "szantażu" - albo płacisz mandat albo zabieramy Ci sprzęt i uprawnienia.

    Moim zdaniem jest to nieprawidłowość, ale nie potrafię jednoznacznie
    powiedzieć, co oni powinni zrobić. Na pewno nie można za ten sam czyn
    grozić zatrzymaniem sprzętu i proponować mandatu, bo to nie jest logiczne.

    > Zadzwoniłem do komendanta PSR - ale nie potrafił odpowiedzić mi na jakiej
    > podstawie strażnicy mogą zatrzymywać sprzęt, a co do uprawnień to jedynie
    > stwierdził, że skoro chcieli zatrzymać to pewnie mogli. Jedyne co
    > usłyszałem to, że działają zgodnie z ustawą o rybactwie śródlądowym.
    >
    > Zamierzam złożyć zażalenie na PSR do prokuratury czy ktoś mi podpowie jak
    > się to robi?

    Ale na co konkretnie się chcesz żalić? Jak rozumiem nie masz wątpliwości co
    do faktu, że dopuściłeś się połowu ryb z łodzi sportowej. No to masz zamiar
    wnosić o to, by jednak orzeczono przepadek tej łodzi i wędek? Czy jakaś
    inna Ci przyświeca myśl, której nie potrafię tu dostrzec.