  • 1. Data: 2011-07-22 13:04:58
    Temat: Mieszkanie, Spadek, Zachowek, lata?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Jest taka sytuacja.

    Jest sobie mieszkanie (A), dwie siostry oraz matka - zmarł ojciec
    rodziny i spadek została przeprowadzony. Każda z tych osób otrzymała po
    części mieszkania.

    Jedna ze sióstr (1) - ta która obecnie mieszka w tym mieszkaniu (A) chce
    go sprzedać. Matka przeprowadzi się do innego mieszkania (B), które było
    własnością siostry (1) i zostało przepisane w formie darowizny na matkę.
    Matka - wyrazi zgodę na sprzedaż (będzie stroną sprzedającą).
    Siostra (2) - wyrazi zgodę na sprzedaż (będzie stroną sprzedającą).
    Całą kasę weźmie siostra (1) i kupi sobie dom.

    Czy siostra (2) będzie po matce dziedziczyć mieszkanie (B). Czy jeżeli
    matka przepisze to mieszkanie potem w formie darowizny na siostrę (1) to
    siostrze (2) będzie należała się zachowek - jeżeli będzie należał się
    zachowek to przez ile lat?

    Ariusz

  • 2. Data: 2011-07-22 20:19:15
    Temat: Re: Mieszkanie, Spadek, Zachowek, lata?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/22/2011 8:04 AM, Ariusz wrote:

    > Czy siostra (2) będzie po matce dziedziczyć mieszkanie (B).

    tak, tak jak wszystko inne co posiada matka.

    > Czy jeżeli
    > matka przepisze to mieszkanie potem w formie darowizny na siostrę (1) to
    > siostrze (2) będzie należała się zachowek

    tak

    - jeżeli będzie należał się
    > zachowek to przez ile lat?

    bedzie sie miala prawo upomniec o zachowek przez 3 lata od dnia smierci
    matki.

  • 3. Data: 2011-07-23 14:10:03
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 11-07-22 22:19-11-07-22, witek pisze:

> [...]
    >
    > tak
    >
    > - jeżeli będzie należał się
    >>

    > bedzie sie miala prawo upomniec o zachowek przez 3 lata od dnia smierci

    A do ilu lat po darowiźnie - bo skoro matka będzie żyła jeszcze 20 lat?

    Ariusz

  • 4. Data: 2011-07-23 14:45:43
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-07-23 16:10, Ariusz pisze:

    > A do ilu lat po darowiźnie - bo skoro matka będzie żyła jeszcze 20 lat?

    10

    czytaj KC

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 5. Data: 2011-07-23 20:45:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/23/2011 9:10 AM, Ariusz wrote:

    > A do ilu lat po darowiźnie - bo skoro matka będzie żyła jeszcze 20 lat?

    bez limitu

    10 lat wspomniane w ustawie dotyczy osob "trzecich".

    aha, sa inne interpretacje (grupowe) , ale moja jest wlasnie taka.

  • 6. Data: 2011-07-23 20:49:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/23/2011 9:45 AM, Maruda wrote:

    > 10
    >
    > czytaj KC

    no wlasnie nie. czytaj KC.

    Art. 994. § 1. (w mojej interpretacji)

    Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku
    - drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych,
    - ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, <wtracenie o tym jak
    liczyc 10 lat> licząc wstecz od otwarcia spadku </wtracenie o tym jak
    liczyc 10 lat>, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku.

    po wycieciu wtracenia, ktore po za metoda liczenia nic nie wnosi zostaje

    - ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty darowizn na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

    jak widac, limit obowiazuje tylko "niebedacych"

    dla pozostałych czyli "bedącyc"h ustawa o ograniczeniu nie wspomina,
    czyli dolicza sie zawsze niezaleznie od wieku darowizny.