  • 1. Data: 2005-12-28 13:49:53
    Temat: PISuar proponuje: konfiskata majatkow
    Od: ronald <p...@w...pll>

    A kiedy otworza Bereze Kartuska?

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_051228/k
    raj/kraj_a_7.html

    KRAJ

    PIS PROPONUJE

    Majątki polityków pod lupą

    Osoby na najwyższych stanowiskach nie tylko będą musiały ujawnić
    majątek, ale też wykazać, jak go zdobyły. Inaczej go stracą

    Dziś PiS złoży w Sejmie projekt ustawy, która ma zapobiec korupcji. Chce
    objąć obowiązkiem lustracji majątkowej szeroką rzeszę urzędników i
    sprawić, żeby ich oświadczenia były jawne. Projekt ma znowelizować
    ustawę o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące
    funkcje publiczne. Jak ustaliła "Rz", ustawa nie odnosi się jednak do
    posłów i senatorów. To - jak przyznają politycy PiS - luka, która ma
    zostać usunięta.

    Ustawa poszerza listę osób podlegających majątkowej lustracji. Dziś
    deklarować, co mają, muszą m.in. ministrowie i samorządowcy. Zgodnie z
    propozycją PiS obowiązkiem tym objęci zostaną także urzędnicy służby
    cywilnej, dyplomaci, członkowie władz NBP i NFZ, dyrektorzy sądów
    apelacyjnych i okręgowych.

    Projekt zobowiązuje wysokiego urzędnika państwowego do wskazania źródeł
    pochodzenia pieniędzy, za które kupił najważniejsze elementy swojego
    majątku. Gdy nie będzie w stanie tego zrobić - majątek mógłby przepaść.
    Żeby to wyegzekwować, PiSchce wprowadzić odpowiednie przepisy karne.

    Ustawa ma zobowiązać do zawarcia w oświadczeniu majątkowym informacji o
    majątku małżonka. - Chcemy zamknąć możliwość obchodzenia przepisów
    antykorupcyjnych poprzez to, że osoby pełniące funkcje publiczne
    przekazywały majątek swoim małżonkom, na przykład ustanawiając
    rozdzielność majątkową - tłumaczy sens zapisu szef Klubu PiS Przemysław
    Gosiewski.

    Zmiany popiera prof. Antoni Kamiński, były szef polskiego oddziału
    antykorupcyjnej organizacji Transparency International: - To są metody
    stosowane na świecie - mówi. Podkreśla jednak, że po wprowadzeniu
    przepisów politycy będą mogli przepisywać majątki na innych członków
    rodziny.

    Podobnie mówi Grażyna Kopińska, szefowa antykorupcyjnego programu
    Fundacji Batorego. - Ten przepis, choć słuszny, może nie przynieść
    oczekiwanych rezultatów.

    Projekt PiS wydłuża z 1 roku do 3 lat zakaz zatrudniania urzędnika w
    firmie bądź instytucji, na rzecz której podejmował decyzje. Wprowadza
    też nakaz ujawnienia oświadczenia majątkowego członka rodziny urzędnika,
    jeśli ów krewny pracuje na zlecenie instytucji, w której zatrudniony
    jest urzędnik.

    PiS chce zaostrzyć odpowiedzialność za zatajenie prawdy w oświadczeniu
    majątkowym - zmniejsza wprawdzie karę z 5 do 3 lat więzienia, ale
    przewiduje obowiązkowe orzekanie zakazu pełnienia funkcji publicznych
    przez 5 lat od chwili odbycia kary.

    Przemysław Gosiewski zapowiedział ujawnienie treści wszystkich
    oświadczeń majątkowych. Dziś oświadczenia parlamentarzystów i
    samorządowców są jawne, ale już ministrów - objęte tajemnicą. Członkowie
    rządu Marcinkiewicza ujawnili, co prawda, swoje majątki, ale tylko z
    dobrej woli.

    Złożenie projektu ustawy o szczególnym statusie funkcjonariuszy
    publicznych zapowiedział niedawno Jan Rokita (PO). W jego projekcie
    wyżsi funkcjonariusze publiczni powinni składać roczne deklaracje
    majątkowe w urzędach skarbowych. Obowiązek ten dotyczyłby także
    małżonków, dzieci, rodziców, rodzeństwa, a także konkubenta urzędnika.

    Projekt Rokity zabrania urzędnikowi grania na giełdzie, przyjmowania
    darowizn powyżej 500 zł, a także korzystania z indywidualnych zniżek
    przy zakupie towarów i usług. Za niezłożenie deklaracji bądź złożenie
    deklaracji nieprawdziwej groziłoby do 2 lat więzienia.

    JAROSŁAW MURAWSKI, ANDRZEJ STANKIEWICZ

  • 2. Data: 2005-12-28 13:59:00
    Temat: Re: PISuar proponuje: konfiskata majatkow
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Projekt Rokity zabrania urzędnikowi grania na giełdzie,

    a mozna wieziec jaki ma to cel?

    P.

  • 3. Data: 2005-12-28 14:12:19
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Poniekad sluszny.
    > Politycy i urzednicy sami moga do pewnego stopnia generowac ruchy na
    > gieldzie wydajac takie czy inne decyzje - na przyklad zarzadzenie wiekszej
    > kontroli skarbowej moze zatrzasc kazda notowana spolka :)
    > Oczywiscie przepis ten bedzie latwo obejsc za pomoca kolesi urzednika :)

    manpulacja rynkiem jest karalna, do 3 lat i 5 mln grzywny wiec nie widze
    sensu zabraniania,
    wystarczy dobrze patrzec i dzialac.

    P.

  • 4. Data: 2005-12-28 14:16:35
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    "Przemek R..." wrote:

    > a mozna wieziec jaki ma to cel?

    Bo urzednicy maja pracowac a nie grac sobie!

    ;) MSPANC

    --
    _______________p___l___a___t___n___a_____r___e___k__
    _l___a___m___a___

  • 5. Data: 2005-12-28 14:18:44
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:dou5n5$6pd$1@inews.gazeta.pl...

> [...]

    kontroli skarbowej moze zatrzasc kazda notowana spolka :)
    Oczywiscie przepis ten bedzie latwo obejsc za pomoca kolesi urzednika :)

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Przepisu, jak życie wziąć w cugle, nie znajdziesz nawet i w Google. (SDD)

  • 6. Data: 2005-12-28 14:21:02
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "ronald" <p...@w...pll> napisał w wiadomości
> [...]
    > Osoby na najwyższych stanowiskach nie tylko będą musiały ujawnić
    > majątek, ale też wykazać, jak go zdobyły. Inaczej go stracą

    Bardzo dobrze. Poza tym przepisywanie majątku na członków rodziny też jest
    do wykrycia. Wystarczy np. sprawdzić skąd niepracujący/uczący się
    syn/córka/żona ma samochodzik i to nie byle jaki lub mieszkanko/domek.
    Dalszą rodzinę też można przetrzepać. Najwyższy czas na zrobienie porządku.

    neelix

  • 7. Data: 2005-12-28 14:34:44
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    "neelix" <a...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > syn/córka/żona ma samochodzik i to nie byle jaki lub mieszkanko/domek.
    > Dalszą rodzinę też można przetrzepać. Najwyższy czas na zrobienie

    Wprowadzić prawo banicji, jak w dawnej Polsce.

  • 8. Data: 2005-12-28 14:35:16
    Od: ronald <p...@w...pll>

    neelix wrote:

    > Użytkownik "ronald" <p...@w...pll> napisał w wiadomości

    /kraj/kraj_a_7.html

    > Bardzo dobrze.

    mam dziwne odczucie, ze bedzie to tylko dotyczylo politykow opozyji.

> [...]
    > Dalszą rodzinę też można przetrzepać. Najwyższy czas na zrobienie porządku.

    Masz cos przeciwko Piskorskiemu i jego zonie? ;-)

  • 9. Data: 2005-12-28 14:44:54
    Od: "Cyc" <r...@r...pl>

    /kraj/kraj_a_7.html

    > mam dziwne odczucie, ze bedzie to tylko dotyczylo politykow opozyji.

    > Masz cos przeciwko Piskorskiemu i jego zonie? ;-)

    Wlasnie czepili sie chlopa i nie daja zyc ........albo takiego
    Olechowskiego !!. Tez nie wiadomo dlaczego sie ciagle go czepiaja ,
    podobnie Bieleckiego , Bochniarz oraz polowy PO i wcale nie malo sldczykow .
    Z zazdrosci , ze potrafili majatek "zarobic" .
    cyc

  • 10. Data: 2005-12-28 15:00:22
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Wprowadzić prawo banicji, jak w dawnej Polsce.

    a na czym to polega ?