  • 1. Data: 2007-07-04 08:16:38
    Temat: [PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną.
    Od: MK <n...@s...pl>

    Mam problem dlatego też proszę o poradę dot. prawa autorskiego.

    Kilka miesięcy temu kupiłem serwis internetowy - treść, opracowanie
    techniczne oraz prawa do tego. Tak jak to bywa zakup był od osoby dość
    młodej (nie wiem czy pełnoletniej, jednak posiadała własne konto), ona
    zaproponowała sprzedaż. Minęły 2 miesiące i okazuje się, że
    (prawdopodobnie) osoba ta nie miała żadnych praw do sprzedanych treści a
    po prostu ściągnęła treści z kilku innych serwisów i zrobiła z nich
    kompilację.

    Fakty:
    - płatność nastąpiła przelewem, w tytule jest zakup praw majątkowych -
    byłem święcie przekonany o tym a i sprzedawca na pytania dawał odpowiezi
    twierdzące, że jest właścicielem;
    - treścią są _cytaty_ z publicznych wypowiedzi innych osób
    (niepublicznych). Tak więc jest to baza cytatów, a właściciel
    pierwotnego serwisu posiada prawa do swojego autorskie serwisu, do bazy
    jako całości ale zapewne w ogóle praw do poszczególnych treści. Z tym,
    że cytaty nie są zwykle zamieszczane przez autorów, nie są także autorzy
    wymieniemi (co najwyżej z nicków). Myślę więc, że prawa do każdego z
    cytatów nie zostały w ogóle przeniesione na właściciela serwisu.

    Chodzi o serwisy typu: bash.org, bash.org.pl, pr0n.pl, autentyki.pl
    Zaznaczam, że chcę być fair w stosunku do właścicieli praw autorskich
    (pierwotnych serwisów), ale też stracić chciałbym jak najmniej, co
    oczywiste.

    1.Czy mam prawo zachować owe cytaty?
    2.Czy sprzedawca popełnił przestępstwo? Jeśli tak to czy ścigane jest na
    wniosek czy z urzędu? Pokrzywdzonym są właściciele pierwotnych serwisów?
    A czy nie będzie tu miało miejsce także oszustwo w którym pokrzywdzonym
    jestem ja?

    Kwota transakcji jest śmiesznie niska, jednak sprawę muszę załatwić
    rzecz jasna.

    btw, czy wymienione serwisy mają w ogóle prawo prezentować takie treści?
    Nie chodzi o kwestie dot. autorstwa i własności praw.

    za rady dziękuję.
    --
    pzdr

  • 2. Data: 2007-07-04 15:32:25
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    MK napisał(a):
    > Mam problem dlatego też proszę o poradę dot. prawa autorskiego.
    > 1.Czy mam prawo zachować owe cytaty?
    Art. 29.
    1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
    rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
    uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami
    gatunku twórczości.

    Kompilacja cytatów jest "samoistną całością". Możliwe też, że pojedyncze
    cytaty w ogóle nie są utworami albo nie podlegają ochronie, wprzypadku
    autentyki.pl:

    Art. 4.
    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: ...
    4) proste informacje prasowe.

> [...]
    pierwotnego serwisu posiada prawa do swojego autorskie serwisu, do bazy
    jako całości ale zapewne w ogóle praw do poszczególnych treści.

    Co rozumiesz prez "pierwotny serwis"? Tzn. gdzie powstała kolekcja
    cytatów jako kompilacja? Bo jeśli na serwisach prowadzonych przez
    sprzedawcę, to IMHO nie ma problemu... ale jeśli skądś skopiował hurtem
    kolekcję cytatów, to problem jest. Dość to niejasno przedstawiłeś, a te
    serwisy mogą IMHO 0stanowić przedmiot PA tylko jako *kolekcja*, bo
    cytaty mieszczą się w artykule 29. Zobacz np. http://pl.wikiquote.org -
    jeden z projektów typu Wikipedia, na którym powstają kolekcje cytatów na
    licencji GFDL, chociaż same cytaty pochodzą w przeważającej ilości z
    utworów chronionych.

    > 2.Czy sprzedawca popełnił przestępstwo? Jeśli tak to czy ścigane jest na
    > wniosek czy z urzędu? Pokrzywdzonym są właściciele pierwotnych serwisów?

    Z zastrzeżeniem do niejasności w sprawie autorstwa kolekcji, moim
    zdaniem nikt tutaj nie popełnił przestępstwa. Gdybym jednak się mylił, to:

    Art. 116.
    1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy
    utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 .
    2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępczą, określoną w
    ust. 1, organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności
    od 6 miesięcy do lat 5.

    Co do ścigania: przestępstwa wymienione w 1 i 2 ścigane są na wniosek
    pokrzywdzonego, ust 3: może być z urzędu.

    > A czy nie będzie tu miało miejsce także oszustwo w którym
    pokrzywdzonym jestem ja?

    Wtedy (o ile nie zarabiasz na tych serwisach) po prostu mniej grozi :)

    4. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    R.

  • 3. Data: 2007-07-04 21:41:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.07.2007 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> napisał/a:
> [...]
    > Kompilacja cytatów jest "samoistną całością". Możliwe też, że pojedyncze
    > cytaty w ogóle nie są utworami albo nie podlegają ochronie, wprzypadku

    MZ nie jest spełniony drugi warunek konieczny - wymagany zakres. Nie jest
    to na pewno analiza krytyczna, wyjaśnienie czegokolwiek (w rozumieniu tego
    art), nie służy też nauczaniu. Wątpie czy jest to także okreslony gatunek
    twórczości.

    > Art. 4.
    > Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: ...
    > 4) proste informacje prasowe.

    W większości przypadków to nie są proste informacje prasowe.

> [...]
    > jeden z projektów typu Wikipedia, na którym powstają kolekcje cytatów na
    > licencji GFDL, chociaż same cytaty pochodzą w przeważającej ilości z

    Najprawdopodobniej wikiquote miesci się w zakresie art.29 ale już sam
    mechaniczny zbiór cytatów, jak ten na który przelotnie zerknąłem na
    bash.cośtam, MZ nie.

    Część z tych tekstów nie jest zapewne utworami w świetle PA, ale część
    raczej jest.

    > pokrzywdzonym jestem ja?

    Oszustwo nie - wada prawna.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2007-07-06 13:10:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jul 2007, Marcin Debowski wrote:

    > Oszustwo nie - wada prawna.

    Rozumiałem pytanie tak: czy sprzedaż utworu który miał wadę prawną
    jako pełnowartościowego utworu nie jest oszustwem?
    Jak Ci ktoś sprzeda zepsuty samochód jako sprawny, to popełni
    oszustwo czy nie? Zakładam że niesprawność nie była oczywista,
    ale wiadomo iż sprzedawca był jej świadom.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-07-06 23:08:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 06.07.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > Rozumiałem pytanie tak: czy sprzedaż utworu który miał wadę prawną
    > jako pełnowartościowego utworu nie jest oszustwem?

    Nie musi być. Do zaistnienia oszustwa potrzebne jest celowe działanie z
    zamiarem doprowadzenia kogoś niekorzystnego rozporządzenia majątkiem. W
    tym konkretnym wypadku, bardzo wątpie aby sprzedający miał świadomość
    łamania PA czyli wystepowania rzeczonej wady prawnej. Zresztą zobacz ile
    jest tu kontrowersji co do samej oceny niezgodności z prawem.

    > Jak Ci ktoś sprzeda zepsuty samochód jako sprawny, to popełni
    > oszustwo czy nie? Zakładam że niesprawność nie była oczywista,
    > ale wiadomo iż sprzedawca był jej świadom.

    Ale skąd wiadomo? Jak udowodnić zamiar? A w przypadku samochodu to MZ
    rzecz jest o tyle ciekawa, że dla np. odpowiedzialności z tyt. art. 286
    jak rozumiem potrzebny jest jeszcze czyn dokonany (czyli nie dość że miał
    zamiar, to jeszcze doprowadził), a przecież istnieje np. rękojmia która
    również zna pojęcie podstępnego zatajenia wady. Czyli w sumie nie
    doprowadził, bo kupującemu przysługuje bezwarunkowe prawo do usunięcia
    takiej usterki.

    --
    Marcin