eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną. › Re: [PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną.
    From: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę
    nieuprawnioną.
    Date: Wed, 04 Jul 2007 17:32:25 +0200

    MK napisał(a):
    > Mam problem dlatego też proszę o poradę dot. prawa autorskiego.
    > 1.Czy mam prawo zachować owe cytaty?
    Art. 29.
    1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
    rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
    uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami
    gatunku twórczości.

    Kompilacja cytatów jest "samoistną całością". Możliwe też, że pojedyncze
    cytaty w ogóle nie są utworami albo nie podlegają ochronie, wprzypadku
    autentyki.pl:

    Art. 4.
    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: ...
    4) proste informacje prasowe.

    > - treścią są _cytaty_ z publicznych wypowiedzi innych osób
    (niepublicznych). Tak więc jest to baza cytatów, a właściciel
    pierwotnego serwisu posiada prawa do swojego autorskie serwisu, do bazy
    jako całości ale zapewne w ogóle praw do poszczególnych treści.

    Co rozumiesz prez "pierwotny serwis"? Tzn. gdzie powstała kolekcja
    cytatów jako kompilacja? Bo jeśli na serwisach prowadzonych przez
    sprzedawcę, to IMHO nie ma problemu... ale jeśli skądś skopiował hurtem
    kolekcję cytatów, to problem jest. Dość to niejasno przedstawiłeś, a te
    serwisy mogą IMHO 0stanowić przedmiot PA tylko jako *kolekcja*, bo
    cytaty mieszczą się w artykule 29. Zobacz np. http://pl.wikiquote.org -
    jeden z projektów typu Wikipedia, na którym powstają kolekcje cytatów na
    licencji GFDL, chociaż same cytaty pochodzą w przeważającej ilości z
    utworów chronionych.

    > 2.Czy sprzedawca popełnił przestępstwo? Jeśli tak to czy ścigane jest na
    > wniosek czy z urzędu? Pokrzywdzonym są właściciele pierwotnych serwisów?

    Z zastrzeżeniem do niejasności w sprawie autorstwa kolekcji, moim
    zdaniem nikt tutaj nie popełnił przestępstwa. Gdybym jednak się mylił, to:

    Art. 116.
    1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy
    utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 .
    2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępczą, określoną w
    ust. 1, organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności
    od 6 miesięcy do lat 5.

    Co do ścigania: przestępstwa wymienione w 1 i 2 ścigane są na wniosek
    pokrzywdzonego, ust 3: może być z urzędu.

    > A czy nie będzie tu miało miejsce także oszustwo w którym
    pokrzywdzonym jestem ja?

    Wtedy (o ile nie zarabiasz na tych serwisach) po prostu mniej grozi :)

    4. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    R.