  • 1. Data: 2004-09-22 20:22:50
    Temat: Oszustwo przy spadku
    Od: "Mis" <k...@b...no-spam.pl>

    Witam wszystkich i proszę o poradę, czy można jeszcze coś z tym zrobić:
    kilka tygodni temu zmarł dziadek (ojciec mojej mamy). Moja mama ma dwóch
    braci, jeden mieszkał razem z dziadkiem w domie jednorodzinnym i na niego
    bylo przepisane polowa tego domu druga połowę dziadek sobie zostawił, drugi
    brat i moja mama w osobnych mieszkaniach. 3 lata temu Dziadek odręcznie
    napisał testament (ale nie był poświadczony notarialnie), że swoją połowę
    domu otrzymuje moja mama czyli Jego córka, drugi brat wczesniej otrzymal
    dofinansowanie do wlasnosciowego mieszkania. Rok później dziadek zachorował
    na Alzheimera. No i po śmierci dziadka co bylo kilko tygodni temu, matka
    zaniosła testament do sądu. W pewnym momencie odezwal sie brat matki ten co
    ma tą jedną połowę budynku, ze po co ona to zaniosla, skoro dziadek zrobil
    darowizne swojej połowy na nich w rok pozniej po napisaniu testamentu ktory
    dostala moja mama i zrobili to z notariuszem, okazalo sie tez ze to bylo juz
    w czasie choroby dziadka, i od 2 lat oni sa wlascicielami całej posesji!
    Pomozcie mi! Co to sa za ludzie zeby takie swinstwo zrobic wlasnej
    siostrze?? Czy jest jakas szansa zeby podwazyc ta darowizne?? Help!!

    Pozdrawiam
    Mis_p

  • 2. Data: 2004-09-22 21:00:42
    Temat: Re: Oszustwo przy spadku
    Od: "M.P" <s...@w...pl>

    Jeżeli testament nie został na początku poświadczony notarialnie to po
    śmierci dziadka jjuż jest nieważne ponieważ jest domniemanie oszustwa czyli
    twoja mam mogła sobie sama to napisać.

    Znam podobny przypadek tylko że na troszke innym przykładzie.

    Natomiast oni spisując darowznę notarialnie maja pełna własnośc.

  • 3. Data: 2004-09-22 22:16:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mis" <k...@b...no-spam.pl> napisał w wiadomości

    Boję się, ze w praktyce sprawa nie do wygrania. testament dziadka jest jak
    najbardziej obowiązujący. Tylko, że dotyczy posiadanego przez niego w chwili
    śmierci mienia. Domu już nie posiadał. Można próbować dowieść
    niepoczytalności dziadka w chwili darowizny (bardzo ciężkie w praktyce,
    zwłaszcza, że nie żyje).

  • 4. Data: 2004-09-22 23:01:51
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Mis wrote:
> [...]
    > Pomozcie mi! Co to sa za ludzie zeby takie swinstwo zrobic wlasnej
    > siostrze?? Czy jest jakas szansa zeby podwazyc ta darowizne?? Help!!

    Oddać sprawę do sądu. Sąd powoła biegłych psychiatrów i oni beda w stanie
    stwierdzić, czy dziadek był poczytalny. O ile dziadek się gdziekolwiek
    leczył i zostały jakieś wpisy w historiach choroby itp. Jeśli dziadek nie
    był nigdzie leczony, to sprawa raczej nie do wygrania, bo biegły psychiatra
    pośmiertnie nie jest w stanie nic powiedziec. Znaczy nie on pośmiertnie
    tylko po śmierci dziadka.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Lepiej być znanym pijakiem
    niż anonimowym alkoholikiem ...

  • 5. Data: 2004-09-23 01:38:13
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik M.P napisał(a) w wiadomości
    > Jeżeli testament nie został na początku poświadczony notarialnie to po
    > śmierci dziadka jjuż jest nieważne ponieważ jest domniemanie oszustwa czyli
    > twoja mam mogła sobie sama to napisać.

    Prośba do tych co nie mają pojęcia o czym piszą, by milczeli.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-09-23 08:38:49
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Sep 2004 23:00:42 +0200, M.P <s...@w...pl> napisał:

> [...]
    >
    > Znam podobny przypadek tylko że na troszke innym przykładzie.
    >
    > Natomiast oni spisując darowznę notarialnie maja pełna własnośc.

    [ciach]

    1. pisz pod cytatem, bo zwyczajowo tekst czyta się od góry do dołu a nie
    od środka do dołu i od góry do środka.

    2. mętnie piszesz i wprowadzasz w błąd. Potrafisz wskazać przepis, który
    ustanawia owo "domniemanie oszustwa"? Owszem może zostać podniesiony
    zarzut i przeprowadzone zostaną badania pisma, ale sam testament, jeżeli
    spełnia wymogi formalne jest ważny. Inna sprawa, że w sytuasji w której
    majątek wskazany w testamencie nie stanowił w chwili otwarcia spadku
    własności testatora testament może być uznany za bezskuteczny.

    3. Odpowiedź na zadane pytanie tkwi w przepisach o waznoścui zcynności
    prawnych. Umowę, także notarialną, darowizny domu można podważać w drodze
    powództwa o stwierdzenie jej nieważności wskazując, że właściciel nie miał
    pełnej świadomości tego czo czyni - nie złożył oświadczenia woli bo nie
    miał woli. Niestety sam fakt, że dziadek cierpiał na chorobę Alzheimera o
    niczym jeszcze nie przesądza - jeżeli nie został ubezwłasnowolniony należy
    wykazać, że w chwili podpisywania aktu notarialnego nie miał pełnych władz
    umysłowych. Ale nie liczyłbym na to bo w razie wątpliwości notariusz nie
    sporządziłby aktu.

    --
    Falkenstein
    Okoliczności obciążające uwzględniane przy wymiarze kary są następujące:

  • 7. Data: 2004-09-23 08:48:55
    Od: "M.P" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości
    > użytkownik M.P napisał(a) w wiadomości
    > >

    > Prośba do tych co nie mają pojęcia o czym piszą, by milczeli.
    >

    > --
    > JOHNSON :)

    Lepiej żebyś ty milczał niż ja czlwieku nierozumny.

  • 8. Data: 2004-09-23 09:09:55
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Thu, 23 Sep 2004 10:48:55 +0200, M.P <s...@w...pl> napisał:

    > Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości
    > czyli

    > Lepiej żebyś ty milczał niż ja czlwieku nierozumny.

    1. tnij sygnaturki w cytatach.
    2. argumenty ad personam znamionują niski poziom kultury.
    3. jeżeli chcesz udzielać porad czyń to w oparciu o obowiązujące przepisy.

  • 9. Data: 2004-09-23 09:10:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Sep 2004, M.P wrote:

> [...]
    >+
    >+ Lepiej żebyś ty milczał niż ja czlwieku nierozumny.

    Znaczy podasz nam podstawy do posłania *za oszutwo* kogoś do
    więzienia na podstawie owego "domniemania" ?

    Bo o ile wiem tak "domniemanie" jak i "oszustwo" są dość dobrze
    sprecyzowanymi pojęciami i prawo działa bezwzględnie - "domniemany"
    musi dowieść że było inaczej niż się domniemuje bo inaczej
    wiszą nad nim konsekwencje domniemania. Ja wiem... dla przykładu
    domniemuje się ze ojcem dziecka jest mąż matki...
    No a za oszustwo to tak chyba ze trzy lata się należą ?
    Za kratkami oczywiście.
    Jak rozumiem - powiadasz że "przez domniemanie".

    Ale nie znam się na domniemaniach dotyczących testamentu, wręcz
    sądziłem że ich nie ma - więc jakbyś zechciał(a) objaśnić grupie
    jaką nierozumność wykazał Johnson to lamerzy na grupie byliby
    ci wdzięczni, mnie nie wyłączając.
    Bynajmniej nie śmiem domniemywać lamerstwa w kwestii oszustw
    w twojej wypowiedzi... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-09-23 15:47:25
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Prośba do tych co nie mają pojęcia o czym piszą, by milczeli.

    Chcesz zamknac usta 95% dyskutantów tej grupy? ;-)

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt