  • 1. Data: 2004-09-22 19:37:43
    Temat: przejście z umowy o prace na własną działalność gospodarczą , kilka pytań!!
    Od: "palik" <n...@t...pl>

    Witam, mam problem, a wraz z nim mnustwo pytań. Prowadzę jednoosobową
    działalność gospodarczą , tzn. jest ona na mnie zarejestrowana a zajmuje się
    nią żona - usługi fryzjerskie itp., ja pracuje w firmie, w której właśnie
    się dowiedziałem, że będe musiał przejść na własną działalność , a nie jak
    do tej pory - na umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością
    ponosi mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +
    vat + zus + opłata za księgowego. Pierwsze pytanie, czy to wszystkie koszty
    ??? Jestem zielony w księgowych sprawach i nie chciałbym na tym stracić.Poza
    tym rozliczam się w tej chwili na książce rochodów/przychodów, ale wiem że
    jest jakiś próg, którego nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być
    w vacie, ile wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    koszty utrzymania tej pierwszej działalności ?? W zaświadczeniu o
    działalności gosp. mam wymienione oprócz usług fryzjerskich też handel
    artykułami przemysłowymi, ale na regonie jest wymieniony rodzaj
    przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić aby móc mieć i
    Fryzjera i działać w firmie ??? I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę
    o odpowiedź, porade lub cokolwiek. Pozdrawiam.
    proszę odpowiedzi pisać na emaila
    c...@i...pl

  • 2. Data: 2004-09-22 22:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Sep 2004, palik wrote:
    [...]
    >+ do tej pory - na umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością
    >+ ponosi mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +
    >+ vat + zus + opłata za księgowego.

    +urlop (dużo, przecież to 1/11 pensji !) + "zapas chorobowy" (raczej
    "niewielki").

> [...]
    >+ jest jakiś próg, którego nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być

    Bycie na KPiR NIC do tego nie ma !
    VAT to jest DODATKOWY podatek (owszem, ma się prawo do odliczeń...
    ale przy usługach to jest gorsza sprawa :]).
    Zgłoś się na grupie .podatki !

    >+ ile wynosi ten próg

    10 000 Euro w rozumieniu przepisów (minister zapodaje, to jest
    kurs z któregoś-tam dnia). Ponad 40 000 zł *przychodu*.

    >+ i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    >+ koszty utrzymania tej pierwszej działalności ??

    1. nie wiem czy fryzjerstwo czasem nie jest zwolnione podmiotowo
    2. nie wiem jaka jest stawka VAT "na fryzjera"
    Zakładając 22%... IM*H*O - tak.
    Ile masz wydatków od których możesz odliczyć VAT ?
    A doliczyć musisz do całego przychodu...

    IMHO warto rozpatrzeć podjęcie przez żonę osobnego DG !

> [...]
    >+ artykułami przemysłowymi, ale na regonie jest wymieniony rodzaj
    >+ przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić aby móc mieć i

    Dopisać do zakresu działalności, w czym problem ?
    Później do GUS, dają ci ewentualnie inny REGON... chyba... (znaczy
    nie wiem czy REGON się zmienia, ale iść trzeba :)). No i do US
    z informacją o zmianie :)

    >+ I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę
    >+ o odpowiedź, porade lub cokolwiek.

    "Na zaś" pamiętaj że porad mogą udzielać tylko uprawnieni
    doradzcy. Szarzy podatnicy jak ja mogą sobie swoje opinie
    i komentarza wypisywać :) (znaczy: dobrze ująłeś :))

    >+ Pozdrawiam.

    Wzajemnie.

    >+ proszę odpowiedzi pisać na emaila

    CC poślę.
    Ale proszę "pytań grupowych" NIE pisać na emaila :]

    pozdrowienia, Gotfryd