  • 11. Data: 2022-11-09 17:28:07
    Temat: Re: Osoba pełnoletnia poniżej 18 lat
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-09-listopada-2022 o 14:55, Michał Jankowski pisze:
    > Akurat alkohol wolno sprzedawać "osobom w wieku od 18 lat", a nie
    > "pełnoletnim", więc problem nie istnieje.

    Wy tak na serio czy sobie jaja robicie?

  • 12. Data: 2022-11-09 17:38:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to proces???

    -----

  • 13. Data: 2022-11-09 17:42:10
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Ja pierdolę ;-)

  • 14. Data: 2022-11-09 17:43:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 17:39:20 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > A to proces???

    A rozwód to proces?
    Chyba że tak.
    No to niekoniecznie "wyrok", ale "postanowienie" sądu.
    W każdym razie sądu (rodzinnego, ale zawsze).

  • 15. Data: 2022-11-09 18:28:01
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 09.11.2022 o 14:55, Michał Jankowski pisze:

    > Akurat alkohol wolno sprzedawać "osobom w wieku od 18 lat", a nie
    > "pełnoletnim", więc problem nie istnieje.

    W ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

    Art. 15. 1. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
    1) osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie
    nietrzeźwości;
    2) osobom do lat 18;
    3) na kredyt lub pod zastaw.
    2. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub
    podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu
    stwierdzającego wiek nabywcy.

    niby jest zakaz do lat 18, ale sprzedawca ma tylko po wieku sprawdzić
    pełnoletność, a już po innych okolicznościach - nie.

  • 16. Data: 2022-11-09 19:38:40
    Od: M J <m...@f...edu.pl>

    > Ciekawe, ale właściwie wszystko jedno.
    > Tak czy siak wyrok sądu musi być - więc może to łatwiej niż akt małżeństwa pokazać?
    > Przynajmniej będzie napisane explicite.
    > A nie, może niekoniecznie, jeśli będzie to zgoda na zawarcie małżeństwa.
    > To jak jest w tym wyroku napisane?
    >
    > A czy chęć zawarcia związku małżeńskiego to jedyny przypadek, gdy można osiągnąć
    > pełnoletność przed 18-stką?
    > Tak czy siak zapewne w każdym wypadku niezbędna jest zgoda sądu.

    Sąd udziela zgody na małżeństwo, ale to nie znaczy, że do małżeństwa
    doszło. Dopiero faktyczne małżeństwo daje pełnoletniość. Więc kwitów z
    sądu bym tu nie mieszał.

    MJ

  • 17. Data: 2022-11-09 19:40:07
    Od: M J <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.11.2022 o 17:01, J.F pisze:

    > Ale musi miec jaką podstawe prawną dla tej pelnoletnosci ... nosic i
    > okazywac :-)

    > IMO - byly dowody "tymczasowe", teraz tez sa, tylko nie wiem czy sie
    > optycznie rozni.

    Teraz wszystkie są tymczasowe - na góra 10 lat.

    I nie, niczym się nie różni i 18-latek nie musi wymieniać dowodu na
    "dorosły".

    MJ

  • 18. Data: 2022-11-09 19:41:57
    Od: M J <m...@f...edu.pl>

    > To wszystko to chyba można od 13 lat, oczywiście nie samodzielnie, tylko z
    opiekunem prawnym - i pewnie jeszcze udzielając mu nieodwołalnego (póki samo nie
    wygaśnie w 18. urodziny) pełnomocnictwa - jak z kontem w banku.

    No ale właśnie o to chodzi, że 17-letnia mężatka/rozwódka ma prawo to
    wszystko zrobić samodzielnie.

    MJ

  • 19. Data: 2022-11-09 22:34:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 19:40:10 UTC+1 M J napisał(a):

    > Teraz wszystkie są tymczasowe - na góra 10 lat.

    Chyba seniorzy dostają bezterminowe.
    Ja póki co mam chyba trzeci "nowy", z 2014 - poprzednie nie dożyły 10 lat z powodu
    przemeldowania.
    W każdym miałem inne oczy.
    W książeczkowym były niebieskie.
    W pierwszym nowym "wielokolorowe".
    Przy drugim pani na Mokotowie się na takie nie zgodziła (wg niej "wielokolorowe" to
    jedno takue a inne śmakie), ale musiała zwołać konsylium - nie mogły się zgodzić,
    więc poszło "szare", gorsze byłyby chyba tylko brązowe.
    Przy trzecim przestałem się wygłupiać i znów wpisane niebieskie, choć takie nie są.

    A z tymi seniorami to chamstwo, czemu oni mogą a ja nie?
    Bo się japy nie zmieniają? Mi też.
    Wg kolegi, spotkanego po latach: "Wiesz, Loki, "zminiełeś się". Od15 do 55 roku życia
    będziesz wyglądać tak samo".
    Ale w sumie zdjęcie we wszystkich trzech nowych dowodach miałem to samo, z dyplomu, i
    nikt nie protestował.
    Jednak kolejny raz nie to pójdzie - skończyły mi się te zdjęcia ;>
    Po za tym teraz chyba trzeba takie jak do paszportu.

  • 20. Data: 2022-11-09 22:37:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 19:42:00 UTC+1 M J napisał(a):

> [...]
    wygaśnie w 18. urodziny) pełnomocnictwa - jak z kontem w banku.
    > No ale właśnie o to chodzi, że 17-letnia mężatka/rozwódka ma prawo to

    Najpierw jeszcze musi dostać zgodę na ślub.

    Ale do czego pijesz? Że warto ślub z opłaconym rozwodem dla "pełnoletniości"
    (kurtałka, "pełnoletniości" czy "pełnoletności")?
    O tą zgodę łatwo nie jest, a ryzykować ciążę raczej słabo...