  • 31. Data: 2006-12-16 13:40:06
    Temat: Re: Oprogramowanie - legalnosc
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Michal Zapalowski napisał(a) :

    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/43080e83ef84afeb
    .html

    Piekne dzięki. To jest wspaniały dokument :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xA10BD502
    !! Z konta na Onecie listy wychodzą i dochodzą tylko w 60% !!

  • 32. Data: 2006-12-16 20:36:29
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Przemyslaw Osmanski wrote:
    (...)
    > Pozatym policja ot tak sobie nie wchodzi tylko na badanie legalnosci
    > oprogramowania. Osoby ktore tego doswiadczyly, z jakichs przyczyn
    > znalazly sie w kregu zainteresowania policji. Chocby przez kupienie
    > np. systemu w sklepie w ktorym stwierdzono rozprowadzanie nielegalnego
    > oprogramowania...

    Powiedz mi, który sklep wymaga podania danych osobowych przy kupowaniu
    systemu operacyjnego.

    > pozdrawiam,
    > Przemek O.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 33. Data: 2006-12-16 20:39:36
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Maluch wrote:
    > Onet.pl podaje:
    > "Badania IDC przeprowadzone na zlecenie BSA wskazują na spadek
    > wskaźnika piractwa w Polsce z 59 do 58 procent.Globalny wskaźnik
    > piractwa w 2005 utrzymał się na notowanym rok wcześniej poziomie 35
    > procent, zaś straty producentów wzrosły o 1,6 miliarda dolarów. Ponad
    > jedna trzecia oprogramowania instalowanego w 2005 roku w komputerach
    > typu PC na całym świecie była nielegalna. Straty producentów oceniono
    > na 34 mld dolarów."

    Zawsze zastanawiałem się, w jaki sposób Onet zebrał takie dane (zakładając,
    że były rzetelne a nie wyssane z palca):

    "Przepraszam, mamy taką anonimową ankietę dotyczącą nielegalnego
    oprogramowania, czy mogę? ... Dziękuję, a więc: Czy używa Pan nielegalnego
    systemu? ... (...) Pana imię, nazwisko?... Dziękuję..." :)

    > źródło: http://wiadomosci.onet.pl/1451097,18,item.html

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 34. Data: 2006-12-16 20:45:44
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Maluch wrote:
    > Wszystko gra. Prawo autorskie zabrania kopiowania programów dla dla
    > własnych potrzeb. Natomiast licencja eula często i gęsto zezwala
    > zrobić kopię dla potrzeby o jakiej piszesz. Zdarza się, że producenci
    > wymieniają zniszczony nośnik. Można np. Windows zainstalować z innego
    > nośnika zawierającego te same oprogr., tu najważniejszy jest cd-key.

    Mylisz się. Dzwoniłem w tej sprawie do MS Polska z zapytaniem, czy
    zainstalowanie systemu z kopii oryginalnej płyty (przy czym mówię tu o jak
    najbardziej legalnym jego użytkownaniu et caetera - różnica była tylko taka,
    że system był instalowany z kopii, nie zaś z oryginału) - pani
    odpowiedziała, że kategorycznie nie wolno mi kopiować tej płyty, bo będę
    miał duplikat. Na moje zdziwienie, że przecież mogę zrobić kopię zapasową
    pani odpowiedziała, że tak, ale "tylko jeśli będzie ona niezbędna".
    Należałoby zatem wnioskować, że system zainstalowany ze skopiowanej płyty
    jest nielegalny (abstrahując od faktu, że najprawdopodobniej nawet genialni
    panowie, co to GNU uznają za płatne oprogramowanie nie będą w stanie tego
    stwierdzić).

    > Jeżeli nie złamiesz zasad wykupionej licencji, to nie może się nic
    > zdelegalizować ani złamać.

    Tak należałoby wnioskować - jeśli wydam pieniądze i kupię program to (do
    cholery) wydałem pieniądze i kupiłem program, więc jestem jego właścicielem.

    Martwi mnie natomiast fakt, że słyszę często o tym, że przeczy się jednej z
    najbardziej podstawowych zasad prawa: prawniczego domniemania niewinności
    ("Jesteś niewinny dopóki _NIE UDOWODNIĄ_ Ci winy"). Paranoją jest dla mnie
    taki fakt - to tak, jakbym wszedł do sąsiada i powiedział: proszę udowodnić,
    że to Pan kupił ten stół, inaczej zostanie Pan uznany winnym jego kradzieży.

    Nawiasem mówiąc: czy ktoś bardziej wykształcony w prawie ode mnie (powyższą
    zasadę znam z lekcji historii w liceum) mógłby wskazać mi jej wierne
    odzwierciedlenie w polskich kodeksach? O ile takie istnieje, naturalnie.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 35. Data: 2006-12-16 20:53:40
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Zbynek Ltd. wrote:
    > "Oj, naiwny, naiwny, naiwny. Jak dziecko we mgle" śpiewał klasyk :-D
    > Spokojny sen nie upoważnia Cię, do ominięcia kontroli,
    > niezarekwirowania na pół roku komputera i nieskazanie za
    > zapomniany, posiadany gdzieś przez przypadek do programu którego
    > nawet nigdy nie miałeś jeden, mały, malutki crack :-)

    Dlaczego? Używał go niezgodnie z *jego* licencją?

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 36. Data: 2006-12-16 23:27:51
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Wojciech \Spook\ Sura [Sat, 16 Dec 2006 21:36:29 +0100]:

    > Powiedz mi, który sklep wymaga podania danych osobowych
    > przy kupowaniu systemu operacyjnego.

    Każdy od którego chcesz fakturę ;)

    Kira

    --
    /(o\ ~ GG: 574988 ~ http://cyber-girl.net ~
    \o)/ * Miliony z gier * WGA won * Linutop *

  • 37. Data: 2006-12-17 01:29:46
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Kira wrote:

    > Każdy od którego chcesz fakturę ;)

    Czyli to zawęża liczbę klientów, którzy mogą 'paść ofiarą', prawda? ;)

    > Kira

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 38. Data: 2006-12-17 04:26:20
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Wojciech "Spook" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl> napisał w
    wiadomości news:em1ltk$4i8$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > miał duplikat. Na moje zdziwienie, że przecież mogę zrobić kopię zapasową

    Widzisz, a Pan dla mnie przy aktywacji mówi dlaczego nie używam klucza ze
    starego XP SP1. To ja na to, że chcę aktywować system zakupiony z SP2.
    Aktywacja przebiega pomyślnie bez względu z jakiego nośnika instalujesz.
    CD-key nie jest przypisany do jednej i jedynej płyty CD. Ważny jest klucz i
    oczywiście inne sprawy zapisane w umowie licencyjnej. O takiej zmianie
    nośnika j.w. mówiłem, a nie o tym, że np. wezmę nośnik od sąsiada i
    zainstaluję system /byłoby to nielegalne, ale pewnie nie do uwodnienia.

    > pani odpowiedziała, że tak, ale "tylko jeśli będzie ona niezbędna".

    Trzeba było powołać się na pkt. 1.6 EULA
    1.6 Kopia zapasowa. LICENCJOBIORCA MOŻE
    SPORZĄDZIĆ JEDNĄ KOPIĘ ZAPASOWĄ
    OPROGRAMOWANIA. LICENCJOBIORCA MOŻE
    SPORZĄDZIĆ JEDNĄ (1) KOPIĘ ZAPASOWĄ, KTÓRA
    MOŻE BYĆ UŻYWANA JEDYNIE W CELACH
    ARCHIWIZACJI I DO PONOWNEGO INSTALOWANIA
    OPROGRAMOWANIA NA KOMPUTERZE.

> [...]
    > jest nielegalny (abstrahując od faktu, że najprawdopodobniej nawet
    > genialni panowie, co to GNU uznają za płatne oprogramowanie nie będą w

    No i masz odpowiedź, że Pani w MS coś mówi nie tak.

    > Tak należałoby wnioskować - jeśli wydam pieniądze i kupię program to (do
    > cholery) wydałem pieniądze i kupiłem program, więc jestem jego
    > właścicielem.

    Jak zakupiłeś program w sklepie masz prawo, tylko go używać i to zgodnie z
    licencją, a nie jesteś jego właścicielem.

> [...]
    > niewinności ("Jesteś niewinny dopóki _NIE UDOWODNIĄ_ Ci winy"). Paranoją
    > jest dla mnie taki fakt - to tak, jakbym wszedł do sąsiada i powiedział:

    Ciężar dowodu leży na tym, kto twierdzi, że ja jestem złodziejem licencji,
    czy też stołu.

    --
    Pozdrawiam.
    Maluch

  • 39. Data: 2006-12-17 14:12:44
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Wojciech "Spook" Sura napisał(a):

    > Czyli to zawęża liczbę klientów, którzy mogą 'paść ofiarą', prawda? ;)

    A guzik... 3/4 kupujacych zestawy komputerowe lub oprogramowanie bierze
    FV (bo panuje przekonanie ze zakup oprogramowania mozna odliczyc od
    podatku ;) ).
    Zreszta, ktos kto zamawia jakistam komputer musi zostawic swoje namiary,
    choby dlatego, zeby bylo wiadomo komu dany komputer wydac... Czyli
    faktury nie musi byc.
    Oczywiscie sa tez inne przypadki, gdy ktos kupuje na miejscu, gotowca
    albo cos podobnego.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 40. Data: 2006-12-17 14:15:56
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

> [...]
    > będę miał duplikat. Na moje zdziwienie, że przecież mogę zrobić kopię
    > zapasową pani odpowiedziała, że tak, ale "tylko jeśli będzie ona

    Nie uwazasz ze kompetentnosc osob pracujacych na tzw 'infoliniach'
    pozostawia wiele do zyczenia? I to niezaleznie od firmy do ktorej owa
    infolinia nalezy?

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    --