  • 1. Data: 2012-09-25 17:55:18
    Temat: Opłata od pozwu - Wspólnota
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    Witam!

    Zarządca Wspólnoty zbiera głosy w temacie podjęcia uchwały w sprawie
    zadłużenia członka wspólnoty, sięgającego kwoty 35 tys. zł (trochę dziwne,
    co robił zarządca przez ostatnie lata, że dług urósł do tej wysokości...)
    W uchwale chodzi o wniesienie do sądu pozwu o uzgodnienie treści księgi
    wieczystej ze stanem rzeczywistym lokalu, bo księga jest na osobę nieżyjącą
    (chyba), a to uniemożliwia prowadzenie egzekucji. Czyli najpierw trzeba
    usunąć niezgodności w księgach, a potem można bawić się w postępowanie
    egzekucyjne...

    No i treść uchwały zakłada, że wspólnota zobowiązuje się ponieść koszty za
    opłatę od pozwu w wysokości 11 tys. zł! Do tego jeszcze honorarium dla
    kancelarii (bez względu na wynik sprawy) niemal 9 tys. zł.
    Czy faktycznie opłata od pozwu przy wartości sporu ~35 tys. zł to kwota
    rzędu 11 tys. ?! Czy ktoś tu coś próbuje mieszać?
    Wysokość honorarium kancelarii to inna sprawa - bardziej chodzi mi o opłatę
    od pozwu (aczkolwiek chętnie poznam również Wasze zdanie).

    Czy "z założenia" koszty poniesione przez wspólnotę na załatwienie sprawy
    dłużnika OBCIĄŻAJĄ tego dłużnika? Czyli de facto po sprawie dług dłużnika
    wynosiłby ~35+11+9 tys. zł? Czy to nie jest tak "z automatu"?

  • 2. Data: 2012-09-27 09:33:35
    Temat: Re: Opłata od pozwu - Wspólnota
    Od: mecenas <m...@o...pl>

    W dniu 2012-09-25 17:55, Robert pisze:
> [...]
    > sprawy dłużnika OBCIĄŻAJĄ tego dłużnika? Czyli de facto po sprawie dług
    > dłużnika wynosiłby ~35+11+9 tys. zł? Czy to nie jest tak "z automatu"?

    Krótko.
    Zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych opłata
    stosunkowa to 5 % wartości przedmiotu sporu czyli w tym przypadku nie
    więcej niż 1.750 zł - art. 13 ust. 1 . Jeżeli jednak zastosuje sie
    postępowanie uproszczone to opłata sądowa przy tej kwocie wynosi tylko
    300zł - art. 28.
    Minimalne wynagrodzenie za czynności pełnomocnika przed sądem to kwota
    2.400 - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września
    2002r. - par. 6 okt 5.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2012-09-27 09:33:54
    Od: mecenas <m...@o...pl>

  • 4. Data: 2012-09-28 18:38:25
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "mecenas" napisał:
    > Zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych opłata
    > stosunkowa to 5 % wartości przedmiotu sporu czyli w tym przypadku nie
    > więcej niż 1.750 zł - art. 13 ust. 1.

    No właśnie też wyczytałem cos podobnego "w googlach", ale wolałem zapytać.
    Zastanawiam się, czy w opisanym przeze mnie przypadku "wartością przedmiotu
    sporu" jest wysokość długu mieszkańca, czy może jednak - skoro chodzi o
    księgę wieczystą - wartość nieruchomości?
    Bo coś zabójczo wysoka ta opłata była...

  • 5. Data: 2012-09-28 19:10:20
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Podejrzewam, że to drugie, lecz nie wiadomo, kto i jak obliczał.
    Można złożyć wniosek do sądu bez opłaty, sąd zawezwie do uzupełnienia
    braku, i wówczas można złożyć wniosek o zwolnienie z opłaty.

    -----