  • 1. Data: 2010-11-30 09:47:08
    Temat: Opieka nad dzieckiem.
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Chciałem zapytac ile dni moge wykorzystac opieki nad zdrowym dzieckiem do
    konca tego roku.
    W listopadzie zostałem szczesliwym ojcem, moja zona nie pracuje (jest
    zarejestrowana w PUP i posiada statut bezrobotnej). Na jakie akty prawne
    moge sie powolac, gdzie moge o tym poczytac?
    Jescze jedno pytanie. Ile dni jest urlopu ojcowskiego 14 czy 7? Na stronie
    PIP w aktualnym kodeksie pracy pisze ze 14dni
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/k0000000.htm ale jeszcze jakies pol roku
    temu mowilo sie ze do konca 2011r jest 7 dni (kadrowa w firmie w ktorej
    pracuje rowniez tak twierdzi).

    Dziekuje i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-11-30 19:29:26
    Temat: Re: Opieka nad dzieckiem.
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "roxy" <k...@o...pl> napisał

    > Chciałem zapytac ile dni moge wykorzystac opieki nad zdrowym dzieckiem do
    > konca tego roku.

    2 dni.

> [...]
    > http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/k0000000.htm ale jeszcze jakies pol
    > roku temu mowilo sie ze do konca 2011r jest 7 dni (kadrowa w firmie w

    W tym roku tylko 7.
    Od przyszłego kolejne 7, więc razem 14 :)

    K.

  • 3. Data: 2010-11-30 19:42:44
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@a...pl> napisał w wiadomości
    > "roxy" <k...@o...pl> napisał

    > 2 dni.

    Czyli nie ma znaczenia ze zona przebywa w domu? mimo to mam prawo do
    wykorzystania 2 dni opieki nad dzieckiem.

    > W tym roku tylko 7.
    > Od przyszłego kolejne 7, więc razem 14 :)
    >
    > K.

    Czyli od 1 stycznia 2011r moge w jednym ciagu wykorzystac 2tyg. urlopu
    ojcowskiego.
    Dlaczego w prawie pracy nic o tym nie jest napisane (ze sa jakies zmany po 1
    stycznia 2010r)? jest tylko mowa o 14dniach.
    Na jakie akty prawne moge sie powolac w rozmowie z kadrową w firmie?

    Chcialem podziekowac za odpowiedz.
    roxy.

  • 4. Data: 2010-11-30 20:02:11
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości news:id3k3m$t50$1@news.onet.pl...

    > Czyli nie ma znaczenia ze zona przebywa w domu? mimo to mam prawo do
    > wykorzystania 2 dni opieki nad dzieckiem.

    Masz takie prawo.
    art. 188 KP
    Natomiast gdyby Twoja żona pracowała, to takie prawo przysługiwałoby tylko
    jednemu z Was.

    > Czyli od 1 stycznia 2011r moge w jednym ciagu wykorzystac 2tyg. urlopu
    > ojcowskiego.

    Możesz, ale tylko do momentu ukończenia przez dziecko 12 miesięcy życia.

    > Dlaczego w prawie pracy nic o tym nie jest napisane (ze sa jakies zmany
    > po 1 stycznia 2010r)? jest tylko mowa o 14dniach.

    Nie mam pojęcia, nie spotkałem się z informacją, by w 2010 przysługiwało 14
    dni.
    14 dni docelowo będzie dopiero w 2012.

    > Na jakie akty prawne moge sie powolac w rozmowie z kadrową w firmie?

    Np. tutaj:
    http://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/114929,Urlop-o
    jcowski---wymiar--termin--zasady-udzielania--wzor-wn
    iosku.html

    K.

  • 5. Data: 2010-11-30 20:05:21
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 21:02, Krzysztof pisze:

    > Natomiast gdyby Twoja żona pracowała, to takie prawo przysługiwałoby
    > tylko jednemu z Was.

    Także obojgu ale nie więcej niż łącznie te dwa dni.

    --
    spp

  • 6. Data: 2010-11-30 20:46:26
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Możesz, ale tylko do momentu ukończenia przez dziecko 12 miesięcy życia.

    > Nie mam pojęcia, nie spotkałem się z informacją, by w 2010 przysługiwało

    Na stronie PIPu w kodeksie pracy (stan prawny na dzień 26 lipca 2010 r.) w
    rozdziale osmym "uprawnienia pracownikow zwiazane z rodzicielstwem" jest
    napisane:

    Art. 182 3. § 1. Pracownik-ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu
    ojcowskiego w wymiarze

    2 tygodni, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 12 miesiąca
    życia.

    § 2. Urlopu ojcowskiego udziela się na pisemny wniosek pracownika-ojca
    wychowującego dziecko,

    składany w terminie nie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem korzystania z
    urlopu; pracodawca jest

    obowiązany uwzględnić wniosek pracownika.

    § 3. Przepisy art. 45 § 3, art. 47, art. 50 § 5, art. 57 § 2, art. 163 § 3,
    art. 165 pkt 4, art. 166 pkt 4, art.

    177, art. 1831 § 1 i art. 1832 stosuje się odpowiednio.

    **********
    nic nie pisze ze dopiero od 2012r bedzie 2 tygodnie.
    Mi wydaje sie ze juz mam prawo na podstawie przytoczonego artykulu do 2tyg
    urlopu.

  • 7. Data: 2010-11-30 20:55:54
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "roxy" <k...@o...pl> napisał

    > Art. 182 3. § 1. Pracownik-ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu
    > ojcowskiego w wymiarze 2 tygodni, nie dłużej jednak niż do ukończenia
    > przez dziecko 12 miesiąca życia.

    Faktycznie. I powiem szczerze, że lekko zgłupiałem, bo nie dalej, jak 3
    miesiące temu wertowałem przepisy w poszukiwaniu szczegółów urlopów
    ojcowskich i wszędzie natykałem się jedynie na informację o 7 dniach. Nawet
    w samym ZUSie mi to powiedzieli.

    > nic nie pisze ze dopiero od 2012r bedzie 2 tygodnie.
    > Mi wydaje sie ze juz mam prawo na podstawie przytoczonego artykulu do
    > 2tyg urlopu.

    Też mi się tak wydaje.
    W końcu jak wół stoi, że dwa tygodnie i nie ma żadnego wyszczegółowienia,
    że dopiero od 2012 roku.

    K.

  • 8. Data: 2010-11-30 21:02:49
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

> [...]
    > miesiące temu wertowałem przepisy w poszukiwaniu szczegółów urlopów
    > ojcowskich i wszędzie natykałem się jedynie na informację o 7 dniach.

    Już wiem, gdzie źle rozumujemy.
    Urlop ojcowski to co innego niż urlop dla pracownika-ojca wychowującego
    dziecko.
    W pierwszym przypadku jest 7 dni, w drugim 14.
    Pierwszy przypadek jest wtedy, gdy niezależnie od urlopu macierzyńskiego
    matki, ojciec może wziąć w tym samym czasie 7 dni urlopu ojcowskiego.
    Z kolei 14 urlopu dla pracownika-ojca wychowującego dziecko jest wtedy, gdy
    mają miejsce takie okoliczoności:
    ?po wykorzystaniu przez pracownicę po porodzie co najmniej 14 tygodni
    urlopu macierzyńskiego (art. 180 § 5 k.p.),
    ?po wykorzystaniu przez pracownicę po porodzie urlopu macierzyńskiego w
    wymiarze 8 tygodni, jeżeli pracownica uprawniona do urlopu wymaga opieki
    szpitalnej ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający jej sprawowanie
    osobistej opieki nad dzieckiem (art. 180 § 61. k.p.),
    ?w razie zgonu pracownicy w czasie urlopu macierzyńskiego (art. 180 § 7
    k.p.).

    Czyli w Twoim przypadku będzie to jednak tak, jak pisałem w swoim pierwszym
    poście.
    Całość tutaj:
    http://hrstandard.pl/2010/01/06/zmiana-przepisow-url
    op-ojcowski-i-dodatkowy-urlop-macierzynski/
    Mniej więcej w 2/3 tekstu.

    K.

  • 9. Data: 2010-11-30 23:25:38
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/30/2010 1:42 PM, roxy wrote:
    > Dlaczego w prawie pracy nic o tym nie jest napisane (ze sa jakies zmany po 1
    > stycznia 2010r)? jest tylko mowa o 14dniach.

    bo jest w przepisach zmieniajacyhc ustawe.
    poszukaj druku ustawy zmienijacacj ustawe i znajdziesz w niej to czego
    szukasz.

    par 1
    zmienia sie ustawe xyz punkt abc dodajac 14 dni

    par 2
    w 2010 roku punkt abc otrzymuje brzmienie 7 dni.

  • 10. Data: 2010-11-30 23:27:05
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/30/2010 2:46 PM, roxy wrote:
    > nic nie pisze ze dopiero od 2012r bedzie 2 tygodnie.
    > Mi wydaje sie ze juz mam prawo na podstawie przytoczonego artykulu do 2tyg
    > urlopu.

    napisalem wyzej

    znajdz ustawe, która wporwadziła tą zmianę.