  • 1. Data: 2014-09-21 10:16:04
    Temat: Ograniczenie odpowiedzialności za szkodę w licencji na oprogramowanie- jak zrobić, żeby było z prawnego punktu skuteczne
    Od: g...@g...com

    Układam /a właściwie negocjuję/ licencję na program który chce kupić ode mnie mój
    pracodawca. Aplikacja w dość dużej części dedykowana do potrzeb zamawiającego i tylko
    zamawiającego.

    Pozostała kwestia odpowiedzialności za szkodę. W licencjach, które przeczytałem są
    trzy warianty:
    a) nic nie pisze
    b) całkowite wyłączenie odpowiedzialności, obudowane wielozdaniową formułką prawną
    która budzi zdziwienie i strach użytkownika
    c) ograniczenie do ułamkowej lub pełnej kwoty wynagrodzenia.

    Motywowane jest to najczęściej złożonością oprogramowania, zależnością od komponentów
    firm trzecich, w końcu: całkowitym wyłączeniem odpowiedzialności zarówno producenta
    systemu operacyjnego jak i narzędzi programistycznych.

    Wina umyślna jest tutaj oczywista- namieszałeś, bo chciałeś namieszać, to twoja
    sprawa i płać odszkodowanie, zresztą takiej odpowiedzialności nie da się wyłączyć.

    Pozostają inne tytuły ewentualnych roszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem "rażącego
    niedbalstwa" - i tutaj obawiam się, że pojemność tych pojęć jest na tyle duża, że w
    razie czego można się procesować do końca życia, jak się nie ma ubezpieczenia OC lub
    coś w tym rodzaju. Nie zakładam istotnych błędów w oprogramowaniu, ale licho nie śpi,
    a ludzka pomysłowość i jak trzeba złośliwość jest nieograniczona. Wiem też, że
    odpowiedzialność z tytułu "rażącego niedbalstwa" można w umowie ograniczyć

    Zatem:
    1. Chciałbym ograniczyć odpowiedzialność (wyłączając jedynie winę umyślną) do kwoty
    wynagrodzenia (opłaty za licencję), nawet określonej jej krotności, ale kwoty
    limitowanej i jasnej dla obu stron. Jak to zapisać, żeby było skuteczne, a nie tylko
    ładnie wyglądało ?

    Byłbym wdzięczny za sugestie. W sumie: dedykowany program dostają za symboliczną
    odpłatnością, nie chcę dawać licencji bardziej dla mnie restrykcyjnej, niż programy z
    półki sklepowej.

    Będę wdzięczny za sugestie i przykłady.

    Czy sformułowanie: "Całkowita odpowiedzialność autora ogranicza się do wysokości
    wynagrodzenia za udzielenie licencji, kwota nie będzie waloryzowana" jest skuteczne ?
    Obawiam, się, że nie bo prawnik licencjobiorcy bardzo chętnie, z uśmiechem ją podjął
    :))

    .

  • 2. Data: 2014-09-22 08:51:13
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-21 10:16, g...@g...com wrote:
> [...]
    > b) całkowite wyłączenie odpowiedzialności, obudowane wielozdaniową formułką prawną
    która budzi zdziwienie i strach użytkownika

    Wyłączając duże systemy, za duże pieniądze, ze stosownym SLA i ryzykiem
    wystąpienia błędu wliczonym w koszty użycie formułki "as is" (w wolnym
    tłumaczeniu "widziały gały co brały") to chyba jedyne sensowne rozwiązanie.

    Zwłaszcza, że dalej piszesz o symbolicznej odpłatności za licencję.

    Skoro użytkownika reprezentuje prawnik to stosowne formułki nie powinny
    zrobić na nim wrażenia.

    Zgaduję, że licencjobiorca będzie robił (jakieś) testy akceptacyjne, a
    Ty zobowiążesz się do nieodpłatnego uśnięcia ewentualnych błędów. Tak
    więc IMHO jest to uczciwe podejście.

    > [...]

    Piotrek