  • 1. Data: 2003-10-30 08:34:10
    Temat: Odsetki 60% od zaległości w spółdzielni
    Od: Ryjek<r...@o...pl>

    Witam, wczoraj dostałem pismo ze spółdzielni w którym wzywa mnie
    do ujszczenia odsetek od spóźnień w opłacie czynszu. Policzone jest
    kilka lat wstecz. Wysokość zobowiązania to prawie 3000 zł a odsetki w
    wysokości ... 60%/rok. Czy da się coś z tym zrobić?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-10-30 14:41:12
    Temat: Re: Odsetki 60% od zaległości w spółdzielni
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "Ryjek" <r...@o...pl> napisał
> [...]
    > kilka lat wstecz. Wysokość zobowiązania to prawie 3000 zł a odsetki w
    > wysokości ... 60%/rok. Czy da się coś z tym zrobić?

    Co do odsetek jako takich, to stanowi o nich kodeks cywilny:
    Art. 359. § 1. (144) Odsetki od sumy pieniężnej należą się tylko wtedy, gdy
    to wynika z czynności prawnej albo z ustawy, z orzeczenia sądu lub z decyzji
    innego właściwego organu.
    § 2. Jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona, należą się
    odsetki ustawowe.
    § 3. (145) Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wysokość odsetek
    ustawowych, kierując się koniecznością zapewnienia dyscypliny płatniczej i
    sprawnego przeprowadzania rozliczeń pieniężnych, biorąc pod uwagę wysokość
    rynkowych stóp procentowych oraz stóp procentowych Narodowego Banku
    Polskiego.
    Art. 360. W braku odmiennego zastrzeżenia co do terminu płatności odsetek są
    one płatne co roku z dołu, a jeżeli termin płatności sumy pieniężnej jest
    krótszy niż rok - jednocześnie z zapłatą tej sumy.

    Ja bym zrobił tak:
    1) przejrzałbym statut spółdzielni celem sprawdzenia, czy nie ma tam
    postanowienia na temat wysokości odsetek (a zapewne nie ma),
    2) zapłacił sumę zaległości wraz z odsetkami ustawowymi (można je obliczyć,
    posługując się jedym z kalkulatorów, dostępnych w sieci, np.
    tu:http://www.tf.pl/, menu: Narzędzia, Kalkulator odsetkowy ). Jeżeli chcą
    więcej, to po dobroci nie dałbym.
    To nie znaczy, że nie ma lepszego rozwiązania.
    T.