  • 1. Data: 2003-10-30 09:31:42
    Temat: Proszę o poradę w sprawie pasma 2,4GHz
    Od: "variosys" <v...@k...net.pl>

    Mam pytanie w kwestii formalno-prawnej.
    Chodzi o rozporządzenie z dnia 06.08.2002, Ministra Infrastruktury, w
    sprawie urządzen radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które moga
    być używane bez pozwolenia
    Nie bardzo rozumiem czy stosowanie anten zewnętrznych do urządzeń RLAN jest
    zgodne z tym rozporządzeniem.
    Rozporządzenie określaja rodzaj stosowanych anten, ustawodawca określił trzy
    rodzaje:
    "I" - Zintegrowania z urządzeniem, rozumie się przez to antenę
    zaprojektowaną jako niezbędna, integralną część urządzenia.
    "D" - Antena dołączana, antena przeznaczona do stosowania z danym
    urządzeniem z możliwościa jej odłączania, ale zaprojektowaną niezbędną część
    urządzenia.
    "Z" - Zewnętrzna - antena dołączana do urzadzenia za pomocą złącza w które
    jest wyposażone urzadzenie.

    Aneks nr. 3 do tego rozporządzenia stanowi, że dla częstotliwości
    2,4000-2,4835 stosowanych dla celów sieci komputerowych RLAN można stosować
    anteny "I" i "D"
    W związku z tym nie jestem pewny, czy można stosować antenę zewnętrzną, a
    jeżeli tak to czy może być to antena która w rozumieniu ustawodawcy jest
    anteną "D" bez względu czy jest to antena zewnętrzna czy wewnętrzna.
    Czy są anteny "I" jako zintegrowane z urządzeniem alo jako anteny zewnętrzne
    ?

    Pozdrawiam
    VarioSys

  • 2. Data: 2003-10-30 10:19:09
    Temat: Re: Proszę o poradę w sprawie pasma 2,4GHz
    Od: Tomasz Śląski <s...@d...kosza.com.pl>

    variosys wrote:
    > Mam pytanie w kwestii formalno-prawnej.
    > Chodzi o rozporządzenie z dnia 06.08.2002, Ministra Infrastruktury, w
    > sprawie urządzen radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które
    > moga być używane bez pozwolenia

    Problem "dołączalności" czy "zewnętrzności" anten to jedno, zmartwię Cię -
    jest jeszcze jeden szkopuł - moc wypromieniowana. Wg Rozporzadzenia nie moze
    ona przekraczac 100mW. Weżmy teraz sobie np. jakieś urzadzenie linksys-a co
    ma _moc_ _nadajnika_ 100mW i dolaczmy do tego bylejaką antenę 10-12 dBi
    zysku. Z punktu łamiemy prawo, bo antena wypromieniuje więcej, jak 100mW.

    Generalnie - wg mnie - po pierwsze, technologia 2,4GHz nie zostala
    zaprojektowana jako zewnetrzne urzadzenia dostepowe, po drugie chyba wszyscy
    bez wyjątku świadczacy usługi w oparciu o 2,4 GHz w jakis tam sposób łamią
    jednak prawo.

    Właśnie z powodu wątpliwości prawnych, (anteny, moc) które sam sobie
    przetłumaczyłem na swoją niekorzyść, zrezygnowałem z robienia "biznesu" na
    2,4 GHz.

    --
    TOM TS635-RIPE
    FAQ grupy pl.misc.telefonia: http://www.telefonia.skonet.pl

  • 3. Data: 2003-10-30 20:56:22
    Od: p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl

    variosys <v...@k...net.pl> wrote:
> [...]

    > jeżeli tak to czy może być to antena która w rozumieniu ustawodawcy jest
    > anteną "D" bez względu czy jest to antena zewnętrzna czy wewnętrzna.

    "D" oznacza w praktyce, że sprzedawca/użytkownik musi mieć "certyfikat
    zgodności" wydany przez upoważnioną jednostkę certyfikują - Laboratorium
    URTIP w Warszawie lub Instytut Łączności we Wrocławiu.

    Obejmuje on cały kompletny zestaw: karta/AP + kabel + antena.
    Chodzi tu głównie aby nie przekroczyć 100 mW = 20 dBm EIRP i dlatego w takim
    certyfikacie określony jest m.in. typ kabla i jego _mininalna_ długość.