  • 1. Data: 2005-08-01 10:33:17
    Temat: Odpowiedzialnosc za dług
    Od: "mtraszka" <m...@w...pl>

    Witam serdecznie,

    Bardzo prosze o udzielenie odpowiedzi na kilka ponizszych pytan:

    1. Umowa pozyczki zawarta na pismie pomiedzy osobami X i Y (pozyczkobiorcy)
    a osoba Z (pozyczkodawca).
    Osoba Y zmarła. Pytanie, kto ponosi odpowiedzialnosc za dlugi, osoba X, czy
    spadkobiercy osoby Y. A moze po rowno osoba X i spadkobiercy osoby Y ?

    2. Czy przyjecie spadku z dobrodziejstwem inwetarza wiaze sie z dodatkowymi
    kosztami zwiazanymi z wyslaniem przez sad komornika do spisania ow
    inwentarza ? Jakiego rzedu sa to koszta i czy sa zalezne od wartosci aktywow
    spadku ?

    3. Czy w spisie inwentarza nalezy podac rowniez dlugi ? Co w przypadku gdy w
    dniu spisu nie sa jeszcze znane wszystkie dlugi ?

    4. Orientacyjnie jak dlugo trwa caly proces spadkowy z dobrodziejstwem
    inwentarza od chwili oswiadczenia o przyjeciu spadku ?

    5. Osoba X pozyczyla od osoby Y, kwote 500tys zl. Zabepieczniem jest
    hipoteka o wartosci 300tys zl na nieruchomosci nalezacej do X. Nie splacenie
    pozyczki w okreslonym czasie wiaze sie z naliczeniem kolosanych odsetek. Na
    dzien dzisiejszy jest to kwota okolo 700tys zl (tak wynika z aktu
    notarialnego).
    Zaistniala nastepujaca sytuacja. Osoba X - zmarla. Pozyczkodawca chce pojsc
    na reke i od potencjalnych spadkobiercow żąda jedynie kwoty, ktora
    rzeczywiscie pozyczyl osobie X, tj. 500tys. zl. Jak wczesniej napisalem, wg.
    aktu notarialnego jest to kwota 700tys zl.
    Spadkobiercy sa w stanie splacic ta kwote 500tys zl. po sprzedazy innej
    nieruchomosci wartej okolo 900tys zl.
    Teraz nasuwa sie pytanie, czy przyjecie spadku z dobrodziejstwem inwentarza
    nie zablokuje mozliwosci sprzedazy tej nieruchomosci na pokrycie dlugu
    500tys zl. Obawiam sie, ze jesli taka blokada nastapi to spadkobiercy nie
    beda mieli skad wziac takiej kwoty a wowczas pozyczkodawca bedzie dochodzil
    sumy wynikajacej z aktu notarialnego, tj. okolo 700tys zl.
    Rozumiem, ze przyjecie spadku z dobrodziejstwm inwentarza ogranicza
    odpowiedzialnosc do wartosci aktywow, ale dobrze jakby jeszcze cos z tego
    spadku zostalo.

    6. Czy w przypadku, gdy na pierwszej nieruchomosci jest hipoteka to
    wierzyciel moze ta nieruchomosc zajac nie gwarantujac innego lokum
    mieszkancom tego domu ? Po prostu - moze wyrzucic na bruk ?

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2005-08-01 10:40:58
    Temat: Re: Odpowiedzialnosc za dług
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mtraszka napisał(a):
> [...]
    > spadkobiercy osoby Y. A moze po rowno osoba X i spadkobiercy osoby Y ?

    To zależy od tego, jak zapisano w umowie. Jeśli nic na ten temat nie
    ma, to obie osoby (a po śmierci ich spadkobiercy) odpowiadają za dług
    solidarnie, co oznacza że wierzyciel może ściągać dług od obu z nich w
    dowolnych proporcjach.

> [...]
    > kosztami zwiazanymi z wyslaniem przez sad komornika do spisania ow
    > inwentarza ? Jakiego rzedu sa to koszta i czy sa zalezne od wartosci aktywow

    Kiedyś obiło mi się o uszy, że spis inwentarza kosztuje (za każdą
    rozpoczętą godzinę pracy komornika) 10% najniższego wynagrodzenia krajowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2005-08-01 13:13:34
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Liwiusz napisał(a):
> [...]
    > ma, to obie osoby (a po śmierci ich spadkobiercy) odpowiadają za dług
    > solidarnie, co oznacza że wierzyciel może ściągać dług od obu z nich w

    A z czego wynika solidarność?

    KG

  • 4. Data: 2005-08-02 05:34:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kam napisał(a):

    > A z czego wynika solidarność?

    Masz rację - solidarność powinna wynikać z umowy. Jeśli jej nie ma,
    to w tym przypadku będzie miał zastosowanie art. 379 kc? Czyli że można
    dochodzić jedynie po połowie należności od dwóch dłużników?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2005-08-02 06:56:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Liwiusz napisał(a):
    > Masz rację - solidarność powinna wynikać z umowy. Jeśli jej nie ma, to
    > w tym przypadku będzie miał zastosowanie art. 379 kc? Czyli że można
    > dochodzić jedynie po połowie należności od dwóch dłużników?

    tak by wychodziło...
    chyba że solidarność z art.370 kc - zobowiązanie dotyczące wspólnego mienia

    KG