  • 1. Data: 2005-07-14 06:20:04
    Temat: Oddanie nieslusznie przyznanych pieniedzy
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    Dzien dobry,

    chcialbym opisac pewna sytuacje:
    moja zona pracujaca w Urzedzie Pracy przyznala pewnej mlodej sobie
    zasilek, skutkiem czego wplacono tej osobie na konto 50 zl (za kilka
    dni). Po fakcie okazalo sie, ze zona pomylila sie- tej osobie nie
    nalezal sie zasilek. Coz, kazdy moze sie pomylic, do czego moja zona
    zreszta sie przyznaje.

    Skontaktowala sie z ta osoba i wyjasnila sytuacje proszac o zwrot
    nieslusznie przyznanych pieniedzy. W slad za tym poszlo pismo do tej
    osoby o tej samej tresci.

    Poczatkowo (aczkolwiek niechetnie) ta osoba powiedziala ze odda
    pieniadze, ale kiedy juz przyszla zmienila zdanie, twierdzila ze to nie
    jej wina, ze dostala te pieniadze, ze ona jest bezrobotna i potrzebuje
    pieniedzy, argumenty nie pomagały i nie dalo sie jej przekonac, byla
    coraz bardziej arogancka, opryskliwa i nieuprzejma.

    Coz, mozna i tak, widac polakomila sie na te 50 złotych, choc
    sadzac po jej ubraniu i ogolnym jej wygladzie nie nalezy ona do osob,
    ktore pierwszy raz w zyciu widzialy "az takie" pieniadze w kwocie 50 zł.

    Zona dala w koncu spokoj i liczy sie z tym, ze za swa pomylke sama odda
    ze swojej pensji pieniadze w kowcie 50 zł. I sprawa (mamy nadzieje)
    zostanie zamknięta.

    Ale zaciekawilo mnie to, czy w takiej sytuacji osoba, ktora nieslusznie
    otrzymala pieniadze np. na swe konto, moze odmowic oddania ich? Tak z
    ciekawosci pytam, czy jesli pani w banku pomylisie na jednej cyferce i
    np. 40 tys zł zamiast do kontahenta pojdzie na czyjes prywatne konto, to
    wlasciciel konta moze odmowic oddania tych pieniadzy i co gorsza- wydac je?

    Czy jest jakas podstawa prawna na ktora mozna sie powolac przy
    upomnieniu sie o oddanie nieslusznie przelanych pieniedzy ?

    Bardzo prosze o odpowiedz, badz namiar na ustawe (o ile istnieje taka)

    --
    czarny
    [:::: usun xxx z adresu :: mystique at free.art.pl ::::]

  • 2. Data: 2005-07-14 06:34:23
    Temat: Re: Oddanie nieslusznie przyznanych pieniedzy
    Od: "R6" <r...@g...pl>

    Użytkownik "czarny" <m...@f...art.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy jest jakas podstawa prawna na ktora mozna sie powolac przy
    > upomnieniu sie o oddanie nieslusznie przelanych pieniedzy ?

    na wiekszosci okienekek kasowych jest napis:

    PO ODEJSCIU OD KASY REKLAMACJE NIE BEDA UWZGLEDNIANE !!!

    formulka ta powinna dzialac w obie strony
    pozdro:)

  • 3. Data: 2005-07-14 06:35:57
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    czarny napisał(a):
    > Czy jest jakas podstawa prawna na ktora mozna sie powolac przy
    > upomnieniu sie o oddanie nieslusznie przelanych pieniedzy ?
    Bezpodstawne wzbogacenie sie

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2005-07-14 07:06:35
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    badzio napisał(a):

    > Bezpodstawne wzbogacenie sie

    Dzieki za naprowadzenie, znalazlem juz ustawe
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2005-07-14 07:17:18
    Od: "Pawel Gardziejewski" <g...@o...-SPAM-.pl>

    > Bezpodstawne wzbogacenie sie

    ale czy tylko mi sie wydaje, czy tak jest, jesli wydam pieniadze w dobrej
    wierze, nie wiedzac ze byl taki przelew, to tez mam oddac?

  • 6. Data: 2005-07-14 07:32:18
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    Pawel Gardziejewski napisał(a):

    > ale czy tylko mi sie wydaje, czy tak jest, jesli wydam pieniadze w dobrej
    > wierze, nie wiedzac ze byl taki przelew, to tez mam oddac?

    "niewiedza" nie zwalnia z obowiazku oddania.
    Przejrzyj ustawe z 1964 (KC) art 405-414
    Tam znajdziesz odpowiedź.

  • 7. Data: 2005-07-14 07:52:14
    Temat: Odp: Oddanie nieslusznie przyznanych pieniedzy
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik czarny <m...@f...art.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:db547e$2kis$...@n...ipartners.pl...

    > "niewiedza" nie zwalnia z obowiazku oddania.
    > Przejrzyj ustawe z 1964 (KC) art 405-414
    > Tam znajdziesz odpowiedź.

    Nie dokonca. Jest jeszcze kwestia tego czy bezpodstawnie wzbogacony mogl
    liczyc sie z obowiazkiem zwrotu czy nie. Jezeli swiadczenie jest periodyczne
    i bylo wyplacane w okreslonej wysokosci, to wyplata o 50 zl wiecej , powinna
    spowodowac watpliwosc co do prawidlowego wyliczenia i tym samym obowiazek
    liczenia sie ze zrwotem. Natomiast jesli swiadczenie bylo jednorazowe,
    wyliczane wg jakis tam kryteriow, to osoba otrzymujaca swiadczenie IMHO nie
    ma obowiazku liczyc sie ze zwrotem, bo ma prawo przypuszczac, ze
    wyspecjalizowany organ dokonal prawidlowych wyliczen. Oczywiscie to pod
    warunkiem rozporzadzenia korzyscia i to w taki sposob, ze nie jest sie juz
    wzbogaconym. Jezeli wiec przeje te pieniadze, to wzbogacona nie jest, ale
    jesli kupi za nie np nowe radio, to nadal jest wzbogacona i obowiazek zwrotu
    istnieje, nawet jesli nie mogla liczyc sie z obowiazkiem zwrotu.

    Dan

  • 8. Data: 2005-07-14 09:11:09
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w wiadomości
    > Bezpodstawne wzbogacenie sie

    a czy to obowiazuje rowniez kasjerki pracujace za napisem
    "po odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie"

    ?

    p.

    --
    Anonim: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najlepszy?"
    Expert: "Spotkałem sie z opinia, że nalepszy jest środek d..y"

  • 9. Data: 2005-07-14 12:21:10
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    > na wiekszosci okienekek kasowych jest napis:
    >
    > PO ODEJSCIU OD KASY REKLAMACJE NIE BEDA UWZGLEDNIANE !!!

    Bzdura nawet w oborocie konsumenckim uwzglednia sie a co dopiero przy bezpodstawnym
    wzbogaceniu

    A.

  • 10. Data: 2005-07-14 20:17:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    czarny wrote:

> [...]
    > wlasciciel konta moze odmowic oddania tych pieniadzy i co gorsza- wydac je?

    40 tysięcy ciężko tak od razu wydać...

    A 50 złotych to co innego - ktoś złożył wniosek o zasiłek, osoba
    kompetentna (?) wniosek rozpatrzyła pozytywnie, zasiłem w kosmicznej
    wysokości 50 zł został przyznany i został z miejsca wydany np. na
    jedzenie na cały tydzień.

    Jakby przyznała 50 tysięcy - to wtedy to bezpodstawne wzbogacenie
    zadziała i trzeba zwracać. Ale 50 złotych... Cóż - za błędy się płaci.

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)