  • 11. Data: 2008-05-07 07:55:45
    Temat: Re: Odbiór dowodu osobistego
    Od: "Jan" <k...@p...com>

    Piszesz:

    > Tylko zostało tak postanowione przed wejściem
    > Polski do UE. Wtedy za granicą używało się
    > paszportu, a nie DO. Stąd te pewnie rozbieżności.

    A to już ciąg dalszy uzasadniania, zawarty w piśmie
    ministerialnej urzędniczki. Pisze ona, że Polacy
    za granicą nie muszą mieć DO, że starczy paszport.

    Jest tu wyraźna rozbieżność w argumentach. Jeśli
    paszport może być traktowany "lżej", czyli bez
    tak ścisłego nadzoru jak DO, to znaczy, że DO
    jest traktowany poważniej tylko w kraju. Czyli
    chodzi o ochronę kraju, a nie UE, na przykład.

    Ja najchętniej wróciłbym do argumentów rzeczowych.
    Jeśli już nawet komputery przenośne mają wbudowane
    czytniki linii papilarnych, znaczy to, że ten sposób
    identyfikacji bardzo potaniał i się uprościł. Nie
    stracił przy tym swojej skuteczności! A identyfikacja
    dokonana przez urzędnika poprzez porównanie ze
    zdjęciem - czy to dokładne sprawdzenie w porównaniu
    z liniami papilarnymi? W dobie komputeryzacji i
    szyfrowania połączeń internetowych nie powinno
    stanowić problemu przekazanie danych identyfikacyjnych
    na dowolną odległość.

    Ciągle jednak na przeszkodzie staje ułomność ludzkiej
    natury, czyli niechęć do zmian. Spokojniej chodzi
    się w kieracie.

    Jan

  • 12. Data: 2008-05-07 07:57:20
    Od: "Jan" <k...@p...com>

    Piszesz:

  • 13. Data: 2008-05-07 08:17:10
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    Jan pisze:
> [...]
    > szyfrowania połączeń internetowych nie powinno
    > stanowić problemu przekazanie danych identyfikacyjnych

    To już nie starcza zbieranie linii papilarnych od byle kogo, na którego
    to sąsiad doniósł o skradzionych kurach?

    ... a przepraszam, już zbyt późno. Nasze Bardzo Cywilizowane
    Społeczeństwo Totalne XXI w. będzie miało niebawem swoje nowiutkie
    dowody chipowe z danymi biometrycznymi i się z tego cieszy.

    > Ciągle jednak na przeszkodzie staje ułomność ludzkiej
    > natury, czyli niechęć do zmian. Spokojniej chodzi
    > się w kieracie. ***

    Człowiek to zło.
    Człowiek to cel.
    Niewola to wolność. ***

    Do zobaczenia w Ministerstwie Miłości...

    *) Rok 1984 George'a Orwella
    **) Nowy wspaniały świat Aldousa Huxley'a
    ***) Jakim to wyzwoleniem z kieratu DO jest kierat powszechnej ewidencji
    i identyfikacji za pomocą linii papilarnych? Doublethinking jest wszystkim?
    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.

  • 14. Data: 2008-05-07 08:26:32
    Od: Azja <s...@w...pl>

    Rzecznik Prokurwatury Krajowej pisze:

    > W powieści i pierwszym filmie była to Francja.

    Anglia. Szakal odwiedził parafię św. Marka (chyba), wynotował dane
    Aleksandra Jamesa Quentina Duggana, podrobił podpis pastora i pieczątkę.
    Paszport dostał pocztą. Scotland Yard znalazł to nazwisko po przejrzeniu
    tysięcy wniosków paszportowych i przesłał info do detektywa Lebela.

    Na kontynencie Szakal korzystał z usług fałszerza, żeby uzyskać
    dokumenty francuskiego inwalidy wojennego. A po drodze używał jeszcze
    kradzionych paszportów Duńczyka i Amerykanina.

    --
    Azja

  • 15. Data: 2008-05-07 08:29:40
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    Azja pisze:
> [...]
    > dokumenty francuskiego inwalidy wojennego. A po drodze używał jeszcze
    > kradzionych paszportów Duńczyka i Amerykanina.

    A to przepraszam. Dzięki za streszczenie. :)

  • 16. Data: 2008-05-07 19:13:17
    Od: "Jan" <k...@p...com>

    Piszesz:

    > Tylko zostało tak postanowione przed wejściem
    > Polski do UE. Wtedy za granicą używało się
    > paszportu, a nie DO. Stąd te pewnie rozbieżności.

    Tak też w dalszym ciągu swojego pisma wyjaśniała
    urzędniczka ministerstwa. Że za granicą dowody
    są niepotrzebne, a kiedy delikwent - petent zjawi
    się w kraju, zawsze może sobie DO odebrać.

    Tym niemniej warto podumać nad sposobami dokładnej
    identyfikacji obywatela/lki. Czy lepiej to zrobi
    urzędniczka porównując twarz ze zdjęciem, czy
    też może bardziej współcześnie, np. na podstawie
    linii papilarnych. Przecież nawet komputery
    przenośne mają do tego czytniki, czyli metoda
    potaniała i stała się bardzo dostępna, nie tracąc
    przy tym swoich zalet. A transmisja danych drogą
    sieciową umożliwia identyfikację w dowolnym
    miejscu.

    Pozdrawiam,

    Jan

  • 17. Data: 2008-05-11 18:12:11
    Od: d...@i...pl

    Tu akurat urzędnik ma niewiele do powiedzenia, ponieważ tryb składania
    wniosku i odbioru dowodu został dość ściśle określony w Rozporządzeniu
    Rady Ministrówz 21 listopada 2000 roku z późniejszymi (dwiema)
    zmianami. Według tego rozporządzenia zarówno złożenie wniosku jak i
    odbiór dowodu należy załatwić osobiście. I podejrzewam, że Radzie
    Ministrów już się nie chce babrać w tym rozporządzeniu, bo już pewnie
    pracuje nad nowym, wprowadzającym dowody biometryczne.
    Pozdrawiam
    dzk