  • 1. Data: 2023-07-06 21:23:35
    Temat: "Ochotnicy z Polski" na wojnie Rosja-Ukraina: Czy jest podstawa PRAWNA do różnego traktowania zależnie od strony?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Czy to sprowadza się do tego co prokuratura _chce_ ścigać a czego woli
    nie dochodzić?

    Polaków jest 40 milionów. Jak się by nie trafiło kilku ochotników
    walczących po stronie Rosji to IMHO byłby to statystyczny cud.
    O dobrych ochotnikach walczących po stronie Ukrainy AFAIR media pisały.

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2023-07-07 12:59:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 06 Jul 2023 21:23:35 +0200, A. Filip wrote:
> [...]
    > walczących po stronie Rosji to IMHO byłby to statystyczny cud.
    > O dobrych ochotnikach walczących po stronie Ukrainy AFAIR media pisały.

    Udział w obcym wojsku jest karalny u nas.
    Ale sad moze stwierdzic, nie narusza to interesu społecznego.
    A nawet pochwalic.

    Kto wie - moze sie tez mozna doszukac, ze to nie zadne obce wojsko,
    tylko obywatel z Ukrainy pochodzi, bo dziadkowie spod Lwowa ...

    J.

  • 3. Data: 2023-07-07 13:25:49
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Kto wie - moze sie tez mozna doszukac, ze to nie zadne obce wojsko,
    > tylko obywatel z Ukrainy pochodzi, bo dziadkowie spod Lwowa ...

    Ale dziadek spod Moskwy/Smoleńska też się będzie liczył? :-)

    AFAIR "precedensy" na niekaralność służby w Bundeswerze podwójnych
    obywateli były (poborowych?). Tyle że to od biedy da się (teraz)
    podciągać pod ten sam sojusz wojskowy (NATO).

    Z ciekawszych "precedensów" kiedy ostatnio ktoś został ukarany w Polsce
    za służbę we Francuskiej Legii Cudzoziemskiej? AFAIK Ta formacja działa
    dość często "poza NATO".

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2023-07-07 13:30:21
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    W dniu 07.07.2023 o 12:59, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Kto wie - moze sie tez mozna doszukac, ze to nie zadne obce wojsko,
    > tylko obywatel z Ukrainy pochodzi, bo dziadkowie spod Lwowa ...

    A nawet jak ze śląska to dostał ukraińskie obywatelstwo i ma oba. :-)

    Jak "francuscy" ochotnicy z legii jechali na ukrainę to co drugi
    musiał jechać przez paryż. Tam w ambasadzie ukrainy dostawał
    właściwy paszport.
    I formalnie biorąc to są urlopach bezpłatnych. :-)

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2023-07-07 15:06:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 07 Jul 2023 13:25:49 +0200, A. Filip wrote:

    > Ale dziadek spod Moskwy/Smoleńska też się będzie liczył? :-)

    Niby powinien, ale tu sąd moze uznac, ze w interesie spolecznym
    jest dać putinowi w d*, a nie odwrotnie :-)

    > AFAIR "precedensy" na niekaralność służby w Bundeswerze podwójnych
    > obywateli były (poborowych?). Tyle że to od biedy da się (teraz)
    > podciągać pod ten sam sojusz wojskowy (NATO).

    Tylko zakładam, ze mają podwójnego obywatelstwa.
    Ale co za problem dla Ukrainy nadać im ? :-)

    > Z ciekawszych "precedensów" kiedy ostatnio ktoś został ukarany w Polsce
    > za służbę we Francuskiej Legii Cudzoziemskiej? AFAIK Ta formacja działa
    > dość często "poza NATO".

    Ale tu to nie wiem, czy przepis nie jest martwy.
    Przeprowadzi sie obywatel do Francji - wolno mu.
    A pracować we francuskim wojsku mu nie wolno?

    J.

  • 6. Data: 2023-07-08 00:00:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > moze sie tez mozna doszukac, ze to nie zadne obce wojsko, tylko
    > obywatel z Ukrainy pochodzi, bo dziadkowie spod Lwowa ...

    Sam jestem ciekawy, jak to jet rozwiązane. Nie wierzę, że robią to
    nielegalnie.Nie wykluczone, że dostają obywatelstwo - co wówczas
    powoduje, że nie popełniają przestępstwa. Mogą mieć swoje prawo i jak we
    Francji służb w Legii Cudzoziemskiej karalna nie jest.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-07-08 01:35:35
    Temat: Re: "Ochotnicy z Polski" na wojnie Rosja-Ukraina: Czy jest podstawa PRAWNA do różnego traktowania zależnie od strony? [KK-141]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > powoduje, że nie popełniają przestępstwa. Mogą mieć swoje prawo i jak
    > we Francji służb w Legii Cudzoziemskiej karalna nie jest.

    https://lexlege.pl/kk/art-141/
    <cytat<
    Art. 141. KK
    Podjęcie służby w obcym wojsku lub wojskowej służbie najemnej
    § 1. Kto, będąc obywatelem polskim, przyjmuje bez zgody właściwego
    organu obowiązki wojskowe w obcym wojsku lub w obcej organizacji
    wojskowej, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Kto przyjmuje obowiązki w zakazanej przez prawo międzynarodowe
    wojskowej służbie najemnej, podlega karze pozbawienia wolności od 6
    miesięcy do lat 8.
    § 3. Nie popełnia przestępstwa określonego w § 1 obywatel polski będący
    równocześnie obywatelem innego państwa, jeżeli zamieszkuje na jego
    terytorium i pełni tam służbę wojskową.
    </cytat>

    1. _Szersze_ wydanie (formalnej) zgody "z góry" przez organy uprawnione
    wydaje mi się odważne/głupie (w przypadku wojny Rosja-Ukraina).
    _Pojedyncze_ przypadki IMHO "nie są wykluczone".
    2. "Służba najemna" - prokuratura musiałaby bardzo chcieć a i tak by
    "niekoniecznie" wygrała jak strony wykażą się przyzwoitą dbałością o
    fikcje prawne
    3. "pełni TAM" może pozwolić na rozróżnienie między
    "(nowy) obywatel Ukrainy pełniący służbę wojskową na terytorium Ukrainy
    uznawanym przez RP3" a "(nowy) obywatel Rosji pełniący służbę wojskową
    w armii Rosji na terytorium Ukrainy (nie Rosji) *bez zgody Ukrainy* ".
    Tyle że może się zrobić problem jak Ukraińska ofensywa będzie naprawdę
    udana albo trafi się "trudny do zignorowania" żołnierz IDF pełniący
    służbę na Terytoriach Okupowanych lub w trakcie działań zbrojnych
    przeciw innym państwom na ich terytoriach.

    Jak widać ten problem prawny jest "rozwiązać" łatwo jak się jest
    nieprzewidującym/nieostrożnym :-)

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2023-07-17 16:00:48
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    A. Filip napisał(a):
    > Czy to sprowadza się do tego co prokuratura _chce_ ścigać a czego woli
    > nie dochodzić?

    To to chyba już dogadane.

    https://legionypolskie.eu/wp-content/uploads/2023/05
    /Ankieta_LegionPolski_P12.pdf
    https://legionypolskie.eu/blog/

    Jak ktoś się z chu na łby pozamieniał niech se jedzie.